Διερεύνηση της σχέσης των εμπειριών εκφοβισμού με συναισθηματικά και συμπεριφορικά προβλήματα σε εφήβους 12 έως 16 ετών πριν και μετά την πανδημία του Covid-19

Διπλωματική Εργασία uoadl:3397344 19 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ψυχική Υγεία και Ψυχιατρική Παιδιών και Εφήβων
Βιβλιοθήκη Επιστημών Υγείας
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-04-28
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Μαστρογιαννάκου Μαρία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Γιαννακόπουλος Γεώργιος, Επίκουρος Καθηγητής, Ιατρική Σχολή, ΕΚΠΑ, Επιβλέπων
Κολαΐτης Γεράσιμος, Καθηγητής, Ιατρική Σχολή, ΕΚΠΑ
Σιώμος Κωνσταντίνος, Διδάκτωρ, Ιατρική Σχολή, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Πρωτότυπος Τίτλος:
Διερεύνηση της σχέσης των εμπειριών εκφοβισμού με συναισθηματικά και συμπεριφορικά προβλήματα σε εφήβους 12 έως 16 ετών πριν και μετά την πανδημία του Covid-19
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Διερεύνηση της σχέσης των εμπειριών εκφοβισμού με συναισθηματικά και συμπεριφορικά προβλήματα σε εφήβους 12 έως 16 ετών πριν και μετά την πανδημία του Covid-19
Περίληψη:
Θεωρητικό Υπόβαθρο: Ο εκφοβισμός αποτελεί ένα σύνηθες πρόβλημα που απασχολεί τους εφήβους. Οι επιπτώσεις στη ψυχική υγεία τους, τόσο από τον παραδοσιακό όσο και τον ηλεκτρονικό εκφοβισμό, είναι δυσμενείς, με επιρροές ακόμα και στην ενήλικη ζωή. Η πανδημία του Covid-19 επέφερε σημαντικές αλλαγές στη ζωή των εφήβων, επιδρώντας και στο φαινόμενο του εκφοβισμού.
Σκοπός: H διερεύνηση των πιθανών διαφορών στα ποσοστά του εκφοβισμού και της επιβάρυνσης της ψυχικής υγείας πριν και μετά την πανδημία του Covid-19, καθώς και της σχέσης των εμπειριών εκφοβισμού με συναισθηματικά και συμπεριφορικά προβλήματα μετά την πανδημία.
Μεθοδολογία: Στην έρευνα συμμετείχαν 5.610 έφηβοι με μέση ηλικία τα 13,43 έτη από σχολεία διαφόρων περιοχών της Ελλάδας. Για την εκπόνηση της εργασίας χρησιμοποιήθηκαν δεδομένα από τη «Διεθνή Μελέτη Ψυχικής Υγείας Παιδιών και Εφήβων» (Global Child and Adolescent Mental Health Study, GCAMHS) και τη διακρατική μελέτη «Ψυχοκοινωνική Ευεξία των Εφήβων σε Χώρες της Ευρώπης και της Ασίας: Μια Διακρατική Διαπολιτισμική Μελέτη» (Eurasian Child Mental Health Study, EACMHS). Ως ερευνητικά εργαλεία χρησιμοποιήθηκαν ένα ερωτηματολόγιο δημογραφικών στοιχείων, το ερωτηματολόγιο «Δυνατοτήτων και Δυσκολιών» και τα ερωτηματολόγια «Εμπειρίες παραδοσιακού και ηλεκτρονικού εκφοβισμού».
Αποτελέσματα: Σύμφωνα με τα ευρήματα υψηλότερα ποσοστά φάνηκαν για τις κατηγορίες των θυτών (10,2%), των θυμάτων (20,9%) και θυτών-θυμάτων (5,1%) του παραδοσιακού εκφοβισμού μετά την πανδημία του Covid-19. Υψηλότερα ήταν και τα ποσοστά των θυτών (8,2%), των θυμάτων (11,2%) και των θυτών-θυμάτων (3,4%) του ηλεκτρονικού εκφοβισμού στο δεύτερο κύμα μελέτης. Επιπλέον, διαπιστώθηκαν υψηλότεροι μέσοι όροι στα συναισθηματικά και συμπεριφορικά προβλήματα των εφήβων έπειτα από την πανδημία του Covid-19 (p< 0,001). Οι έφηβοι που εμπλέκονταν σε εμπειρίες τόσο παραδοσιακού όσο και διαδικτυακού εκφοβισμού είχαν υψηλότερους μέσους όρους στα συναισθηματικά και συμπεριφορικά προβλήματα συγκριτικά με αυτούς που δεν είχαν αντίστοιχες εμπειρίες (p< 0,001). Το φύλο (b = .647, p < .001) καιη γέννηση στην Ελλάδα (b = -.635, p = .005)παρουσίασαν στατιστικώς σημαντική σχέση με τον παραδοσιακό εκφοβισμό. Τέλος, το φύλο (b = .707, p < .001), η περιοχή κατοικίας (b = .216, p = .020), η διαμονή με τους βιολογικούς γονείς (b = -.230, p = .027) και η γέννηση στην Ελλάδα (b = -.805, p < .001) παρουσίασαν στατιστικώς σημαντική σχέση με τον ηλεκτρονικό εκφοβισμό.
Συμπεράσματα: Τα ευρήματα της παρούσας μελέτης και η βιβλιογραφική ανασκόπηση επισημαίνουν την ανάγκη περαιτέρω διερεύνησης και έγκαιρης ανίχνευσης του φαινομένου του εκφοβισμού.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Επιστήμες Υγείας
Λέξεις-κλειδιά:
Παραδοσιακός εκφοβισμός, Ηλεκτρονικός εκφοβισμός, Covid-19, Συναισθηματικά προβλήματα, Συμπεριφορικά προβλήματα
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
217
Αριθμός σελίδων:
104
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Mastrogiannakou_Maria_MSc.pdf
2 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.