Διερευνητική Μάθηση και Διδασκαλία των Μαθηματικών: Τα Κίνητρα και η Μαθηματική Εμπλοκή των Μαθητών

Διπλωματική Εργασία uoadl:1722776 646 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διδακτική και Μεθοδολογία των Μαθηματικών
Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-07-17
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
Κούρτη Στυλιανή-Κυριακή
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Πόταρη Δέσποινα, Καθηγήτρια, Τμήμα Μαθηματικών, ΕΚΠΑ
Θ. Ζαχαριάδη, Καθηγητής, Τμήμα Μαθηματικών, ΕΚΠΑ
Γ. Ψυχάρη, Επικ. Καθηγητή, Τμήμα Μαθηματικών, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Διερευνητική Μάθηση και Διδασκαλία των Μαθηματικών: Τα Κίνητρα και η Μαθηματική Εμπλοκή των Μαθητών
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Διερευνητική Μάθηση και Διδασκαλία των Μαθηματικών: Τα Κίνητρα και η Μαθηματική Εμπλοκή των Μαθητών
Περίληψη:
Στην παρούσα έρευνα επιχειρήθηκε ο προσδιορισμός των διαστάσεων της διερευνητικής μάθησης και διδασκαλίας, η αναγνώριση των κινήτρων (στόχοι και ανάγκες) που διαμορφώθηκαν από τους μαθητές κατά τη διερευνητική μάθηση, καθώς και ο εντοπισμός της μαθηματικής εμπλοκής των μαθητών. Για τα παραπάνω στηριχθήκαμε στην ανάλυση βιντεοσκοπημένων διδασκαλιών, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν σε ένα τμήμα της Α’ Λυκείου, και σε ένα τμήμα της Β’ Λυκείου, καθώς και σε συνεντεύξεις με τους καθηγητές μαθηματικών του κάθε τμήματος. Σε αυτές τις δύο διδασκαλίες, που βασίστηκαν στη διερευνητική μάθηση και διδασκαλία, χρησιμοποιήθηκε μια δραστηριότητα που προέρχεται από τον χώρο εργασίας, αφορούσε τη συγκέντρωση ενός φαρμάκου στον οργανισμό του ανθρώπου, και αντλήθηκε από το αρχείο του Mascil. Για την καλύτερη επεξεργασία των δεδομένων, αντλώντας στοιχεία από τις συνεντεύξεις με τους εκπαιδευτικούς, οι μαθητές χωρίστηκαν σε δύο ομάδες, την H και τη L, με βάση την στάση τους για τα μαθηματικά. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας, η διδασκαλία του τμήματος της Α’ Λυκείου αποτέλεσε καθοδηγούμενη διερεύνηση, αυτή του τμήματος της Β’ Λυκείου αποτέλεσε δομημένη διερεύνηση, ενώ και στις δύο διδασκαλίες εμφανίσθηκαν όλες οι φάσεις της διερεύνησης. Οι δομές στόχων που αναγνωρίσθηκαν ήταν η δομή των άρτιων αποτελεσμάτων, αυτή της ομαδικότητας, και εκείνη της επίλυσης της δραστηριότητας. Κάθε μια από τις δομές αυτές πήγαζε από τις ανάγκες των μαθητών για επέκταση γνώσης, αναγνώριση του εκπαιδευτικού, ομαδικότητα, ενώ προστίθεται στις δύο τελευταίες δομές στόχων (ομαδικότητα και επίλυση δραστηριότητας) η ανάγκη της αναγνώρισης της αξίας από την ομάδα. Αναφορικά με την επίδραση του εργασιακού χώρου στη διαμόρφωση των κινήτρων των μαθητών, είκοσι από τους σαράντα επτά μαθητές επηρεάστηκαν από το εργασιακό περιβάλλον της δραστηριότητας. Δώδεκα από τους είκοσι τέσσερεις μαθητές της ομάδας L, που μελετήθηκαν, παρουσίασαν υψηλή μαθηματική εμπλοκή, ενώ όλοι οι μαθητές της ομάδας Η παρουσίασαν υψηλή εμπλοκή. Οι μαθητές της ομάδας L που εμφάνισαν υψηλή εμπλοκή, παρουσίασαν αυξημένη συμπεριφορική εμπλοκή και εμπλοκή θυμικού, ενώ η γνωστική τους εμπλοκή ήταν περιορισμένη. Από την άλλη, όλοι οι μαθητές της ομάδας Η, παρουσίασαν αυξημένες και τις τρεις πτυχές της εμπλοκής τους, και ιδιαίτερα τη γνωστική τους εμπλοκή. Συνολικά τριάντα τέσσερεις μαθητές, από αυτούς που μελετήθηκαν, παρουσίασαν υψηλή εμπλοκή. Τέλος, μελετήθηκαν οι πτυχές της εμπλοκής των μαθητών σε σχέση με τα στάδια διερεύνησης που ακολουθήθηκαν, σε τρεις περιπτώσεις μαθητών.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Θετικές Επιστήμες
Λοιπές θεματικές κατηγορίες:
Μαθηματικά
Λέξεις-κλειδιά:
διερευνητική μάθηση, κίνητρο, εμπλοκή, χώρος εργασίας
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
40
Αριθμός σελίδων:
116
Διπλωματική Κούρτη.pdf (3 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο