Ανάπτυξη τεχνολογιών επαυξημένης πραγματικότητας στην ιατρική εκπαίδευση με προσομοιωτές

Διδακτορική Διατριβή uoadl:1305664 458 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τομέας Βασικών Επιστημών
Βιβλιοθήκη Επιστημών Υγείας
Ημερομηνία κατάθεσης:
2015-12-29
Έτος εκπόνησης:
2015
Συγγραφέας:
Λαχανάς Βασίλειος
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Ευάγγελος Γεωργίου, Παντελής Καραίσκος, Κωνσταντίνος Λουκάς
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ανάπτυξη τεχνολογιών επαυξημένης πραγματικότητας στην ιατρική εκπαίδευση με προσομοιωτές
Γλώσσες διατριβής:
Αγγλικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Augmented Reality for simulation based training and assessment in minimal invasive surgery
Περίληψη:
Στην παρούσα διδακτορική διατριβή παρουσιάζουμε ένα πρωτοπόρο σύστημα
εκπαίδευσης και αξιολόγησης βασικών δεξιοτήτων λαπαροσκοπικής χειρουργικής σε
περιβάλλον Επαυξημένης Πραγματικότητας (ΕΠ). Το προτεινόμενο σύστημα αποτελεί
μια πλήρως λειτουργική πλατφόρμα εκπαίδευσης η οποία επιτρέπει σε χειρουργούς
να εξασκηθούν χρησιμοποιώντας πραγματικά λαπαροσκοπικά εργαλεία και
αλληλεπιδρώντας με ψηφιακά αντικείμενα εντός ενός πραγματικού περιβάλλοντος
εκπαίδευσης. Το σύστημα αποτελείται από ένα τυπικό κουτί λαπαροσκοπικής
εκπαίδευσης, πραγματικά χειρουργικά εργαλεία, κάμερα και συστοιχία αισθητήρων
που επιτρέπουν την ανίχνευση και καταγραφή των κινήσεων του χειρουργού σε
πραγματικό χρόνο. Χρησιμοποιώντας το προτεινόμενο σύστημα, σχεδιάσαμε και
υλοποιήσαμε σενάρια εκπαίδευσης παρόμοια με τις ασκήσεις του προγράμματος FLS®,
στοχεύοντας σε δεξιότητες όπως η αίσθηση βάθους, ο συντονισμός χεριού-ματιού,
και η παράλληλη χρήση δύο χεριών. Επιπλέον των βασικών δεξιοτήτων, το
προτεινόμενο σύστημα χρησιμοποιήθηκε για τον σχεδιασμό σεναρίου εξάσκησης
διαδικαστικών δεξιοτήτων, οι οποίες περιλάμβανουν την εφαρμογή χειρουργικών
clips καθώς και την απολίνωση εικονικής αρτηρίας, σε περιβάλλον ΕΠ.
Τα αποτελέσματα συγκριτικών μελετών μεταξύ έμπειρων και αρχαρίων χειρουργών που
πραγματοποιήθηκαν στα πλαίσια της παρούσας διατριβής υποδηλώνουν την εγκυρότητα
του προτεινόμενου συστήματος. Επιπλέον, εξήχθησαν σημαντικά συμπεράσματα
σχετικά με την πιθανή χρήση της ΕΑ στην λαπαροσκοπική προσομοίωση. Η
συγκεκριμένη τεχνολογία προσφέρει αυξημένη αίσθηση οπτικού ρεαλισμού και
ευελιξία στον σχεδιασμό εκπαιδευτικών σεναρίων, παρουσιάζοντας σημαντικά
μικρότερες απαιτήσεις από πλευράς εξοπλισμού σε σύγκριση με τις υπάρχουσες
εμπορικές πλατφόρμες. Βάσει των αποτελεσμάτων της παρούσας διατριβής μπορεί με
ασφάλεια να εξαχθεί το συμπέρασμα πως η ΕΠ αποτελεί μια πολλά υποσχόμενη
τεχνολογία που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τον σχεδιασμό προσομοιωτών
λαπαροσκοπικής χειρουργικής ως εναλλακτική των υπαρχόντων τεχνολογιών και
συστημάτων.
Λέξεις-κλειδιά:
Επαυξημένη πραγματικότητα, Ελάχιστα επεμβατική χειρουργική, Χειρουργική προσομοίωση, Εκπαίδευση, Αξιολόγηση
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
223
Αριθμός σελίδων:
257