Η προνοσηρή λειτουργικότητα σε σχέση με τις γνωστικές λειτουργίες στη σχιζοφρένεια

Διπλωματική Εργασία uoadl:1311797 756 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Κλινική Νευροψυχολογία
Βιβλιοθήκη Επιστημών Υγείας
Ημερομηνία κατάθεσης:
2014-07-08
Έτος εκπόνησης:
2014
Συγγραφέας:
Καρατοσίδη Χρυσοβαλάντο-Σοφία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Σμυρνής Νικόλαος
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η προνοσηρή λειτουργικότητα σε σχέση με τις γνωστικές λειτουργίες στη σχιζοφρένεια
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Premorbid adjustment in relation to cognitive functions in schizophrenia
Περίληψη:
Η προνοσηρή λειτουργικότητα είναι ένας από τους βασικούς δείκτες πρόγνωσης της
σχιζοφρένειας. Στην παρούσα μελέτη εξετάστηκε η σχέση μεταξύ των αναπτυξιακών
σταδίων και των δυο λειτουργικών πεδίων (κοινωνική και ακαδημαϊκή προσαρμογή)
της κλίμακας προνοσηρής λειτουργικότητας και των γνωστικών λειτουργιών.
Eκτιμήθηκε το επίπεδο των νοητικών λειτουργιών, το προνοσηρό νοητικό επίπεδο, η
ικανότητα λεκτικής μάθησης, η λειτουργία της μνήμης, η ταχύτητα επεξεργασίας
πληροφοριών, η οπτικοκινητική ταχύτητα, η λεκτική ευχέρεια και οι επιτελικές
λειτουργίες. Επίσης, εξετάστηκε η σχέση μεταξύ των διαφορών της ακαδημαϊκής και
κοινωνικής προσαρμογής σε κάθε αναπτυξιακό στάδιο με την έκπτωση των νοητικών
λειτουργιών. Το δείγμα αποτελούνταν από 85 κλινικά και φαρμακευτικά
σταθεροποιημένους άνδρες ασθενείς. Τα αποτελέσματα έδειξαν μία σχέση μεταξύ της
ακαδημαϊκής προνοσηρής προσαρμογής στην διάρκεια της εφηβείας με τις
βαθμολογίες στις νευροψυχολογικές δοκιμασίες. Υποδηλώνοντας ότι όσο πιο
δυσμενής είναι η ακαδημαϊκη προνοσηρή προσαρμογή τόσο σοβαρότερα είναι τα
νοητικά ελλείμματα στις δοκιμασίες που ελέγχουν λεκτικές νοητικές και
αποκρυσταλωμένες ικανότητες. Αντίθετη σχέση βρέθηκε στις δοκιμασίες που
ελέγχουν ταχύτητα οπτικοκινητικής απάντησης και διεργασίες της ρέουσας
νοημοσύνης. Δεν βρέθηκε σχέση μεταξύ των γνωστικών λειτουργιών και της
κοινωνικής προσαρμογής. Επίσης, βρέθηκε ότι η νοητική έκπτωση που παρατηρείται
σε ασθενείς με σχιζοφρένεια προβλέπεται από την επιδείνωση στην ακαδημαϊκή
προσαρμογή κατά την διάρκεια της εφηβείας. Επομένως, τα ευρήματα της μελέτης
υποστηρίζουν ότι η ακαδημαϊκή προσαρμογή στην διάρκεια της εφηβείας αποτελεί
σημαντικό προγνωστικό δείκτη των γνωστικών ελλειμμάτων καθώς και της έκπτωσης
των νοητικών λειτουργιών που παρατηρούνται στη σχιζοφένεια. Επιπλέον, προκύπτει
ότι οι γνωστικές λειτουργίες παρουσιάζουν διαφορετική πορεία τόσο κατά την
προνοσηρή όσο και κατά την μετανοσηρή περίοδο.
Λέξεις-κλειδιά:
Προνοσηρή λειτουργικότητα, Ακαδημαϊκή προσαρμογή, Προνοσηρό επίπεδο νοητικών λειτυργιών, Νοητικά ελλείμματα, Σχιζοφρένεια
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
54
Αριθμός σελίδων:
29
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

document.pdf
527 KB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.