Η συμβολή των εκπαιδευτικών στη διαχείριση της εφηβικής παραβατικότητας μέσω της ενίσχυσης κοινωνικών-συναισθηματικών δεξιοτήτων στους μαθητές σε συνθήκες οικονομικής κρίσης

Διπλωματική Εργασία uoadl:1311864 352 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Προαγωγή ψυχικής υγείας - Πρόληψη ψυχιατρικών διαταραχών
Βιβλιοθήκη Επιστημών Υγείας
Ημερομηνία κατάθεσης:
2014-03-10
Έτος εκπόνησης:
2014
Συγγραφέας:
Τζινιέρη Κανέλλα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Στυλιανός Χριστογιώργος Επίκουρος Καθηγητής Παιδοψυχιατρικής Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η συμβολή των εκπαιδευτικών στη διαχείριση της εφηβικής παραβατικότητας μέσω της ενίσχυσης κοινωνικών-συναισθηματικών δεξιοτήτων στους μαθητές σε συνθήκες οικονομικής κρίσης
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
The contribution of teachers in the management of adolescent delinquency by strengthening social-emotional skills to students in conditions of economic crisis
Περίληψη:
Η εφηβική παραβατικότητα αποτελεί ένα ψυχοκοινωνικό φαινόμενο που σχετίζεται με
την παραβατικότητα των ενηλίκων, με σημαντικές αρνητικές συνέπειες σε άτομα και
κοινωνίες, στη σωματική, ψυχική και κοινωνική υγεία. Συγκεντρώνει έτσι
αυξανόμενο ενδιαφέρον σε ερευνητικό επίπεδο παγκοσμίως και μελετάται συχνά σε
συσχετισμό με τις δομικές αλλαγές των κοινωνικών συστημάτων. Ιδιαίτερα
απασχολεί τις πολιτικές του σχολείου προς την κατεύθυνση της πρόληψης και
αντιμετώπισής του, καθώς, σε αυτό το αναπτυξιακό στάδιο ο έφηβος διαμορφώνει
βασικές σχέσεις με σημαντικούς ενήλικες και ομότιμους. Η κατανόηση του
φαινομένου σήμερα, υπό την οπτική ενός οικοσυστημικού αναπτυξιακού μοντέλου,
απαιτεί εστίαση στις σχέσεις αλληλεπίδρασης, εκτός από τα ατομικά
χαρακτηριστικά, μέσα σε ένα κοινωνικο/πολιτισμικό περιβάλλον, που δέχεται τις
συνέπειες της οικονομικής κρίσης, μια από τις οποίες είναι η φτωχοποίηση
μεγάλων τμημάτων του πληθυσμού. Πέρα από την προσπάθεια της βαθιάς κατανόησης
του φαινομένου, στόχος ήταν η παρούσα επισκοπική μελέτη να συνεισφέρει στην
προώθηση βασικών αρχών για ένα σχολείο που «εμπεριέχει» και δεν «αποκλείει»,
καθώς αυτό παίζει διαμεσολαβητικό ρόλο σε παράγοντες που αυξάνουν ή μειώνουν
την ανθεκτικότητα των νέων ανθρώπων (γενικά ή ειδικά αυτών που βρίσκονται σε
κίνδυνο για ανάπτυξη προβληματικών συμπεριφορών), σχετικά με την επιλογή
συμπεριφορών κινδύνου ή υιοθέτηση μηχανισμών θετικής προσαρμογής.
Καθώς το σχολείο δεν ήταν εφοδιασμένο με σταθερές πολιτικές στρατηγικών
πρόληψης της βίας- ή και αυτές που υπήρχαν συρρικνώνονται- οι εκπαιδευτικοί
παίζουν σημαντικό ρόλο για τους εφήβους γιατί επηρεάζουν το σχολικό κλίμα και
το δεσμό που αναπτύσσεται με το σχολείο. Η εργασία αυτή διερεύνησε α) πώς
κατανοούν και αντιλαμβάνονται τις επιθετικές, παρεκκλίνουσες ή και παραβατικές
συμπεριφορές και β) αν η προαγωγή κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων
στους μαθητές συμβάλλει σε θετική διαχείριση του φαινομένου. Τα συμπεράσματα
δείχνουν ότι η διαδικασία αυτή εξασφαλίζει να μην είναι κανείς ελεγχόμενος
κυρίως από εξωτερικούς παράγοντες, να δρα ολοένα και περισσότερο µε βάση
εσωτερικευμένες πεποιθήσεις και αξίες, να έχει αυτοέλεγχο, να ενδιαφέρεται και
να φροντίζει για τους άλλους, να λαμβάνει κατάλληλες αποφάσεις και να
αναλαμβάνει την ευθύνη των επιλογών και της συμπεριφοράς του. Τα δεδομένα αυτά
ενισχύουν τη συνοχή και αλληλεγγύη σε οικογένεια, σχολείο, κοινότητα και
συντελούν στην επίλυση συγκρούσεων στις σχέσεις, μειώνοντας την παραβατικότητα.
Μια πιλοτική περιγραφική έρευνα που υλοποιήθηκε με εκπαιδευτικούς στο πλαίσιο
της παρούσας εργασίας, είχε στόχο να διερευνηθούν οι ανάγκες, οι αντιλήψεις και
οι στάσεις τους στο σήμερα σε σχέση με την εφηβική παραβατικότητα, σε συνθήκες
που επηρεάζονται από την οικονομική κρίση, με δεδομένη την έλλειψη μελετών,
προκειμένου να συμβάλλει σε επιπλέον συμπεράσματα και να ανοίξει ζητήματα για
περαιτέρω έρευνα. Τα ευρήματα της έρευνας φαίνεται να ενισχύουν τα πρόσφατα
διεθνή βιβλιογραφικά δεδομένα.
Λέξεις-κλειδιά:
παραβατικότητα ανηλίκων, προστατευτικοί/επιβαρυντικοί παράγοντες, ανθεκτικότητα/ευαλωτότητα, κρίση και ψυχική υγεία, κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
192
Αριθμός σελίδων:
111
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

document.pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.