"Όταν το νερό αγκάλιασε την πέτρα". Μια διδακτική πρόταση αξιοποίησης του σπηλαίου στη διδασκαλία της Χημείας

Διπλωματική Εργασία uoadl:1315583 426 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διδακτική της χημείας και νέες εκπαιδευτικές τεχνολογίες
Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2013-05-10
Έτος εκπόνησης:
2013
Συγγραφέας:
Λαμπρινάκου Καλλιόπη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Χρ. Τζουγκράκη Καθηγήτρια ΕΚΠΑ (Επιβλέπουσα), Ε. Βερυκίου-Παπασπυριδάκου Αναπλ. Καθηγήτρια ΕΚΠΑ, Π. Παρασκευοπούλου Λέκτορας ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
"Όταν το νερό αγκάλιασε την πέτρα". Μια διδακτική πρόταση αξιοποίησης του σπηλαίου στη διδασκαλία της Χημείας
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Περίληψη:
Τα σπήλαια είναι χώροι ιδιαίτερης σημασίας και απαράμιλλης ομορφιάς, που
κεντρίζουν το ενδιαφέρον και την προσοχή των μαθητών και μπορούν μετατραπούν σε
δίαυλο επικοινωνίας για την εξοικείωση των μαθητών με την διδασκαλία της
Χημείας. Τους δίνει την δυνατότητα να γνωρίσουν τον «άγνωστο κόσμο» των
σπηλαίων κι ότι αυτός περιλαμβάνει (εντυπωσιακά σπηλαιοθέματα και διάκοσμο,
σπηλαιόβιους οργανισμούς, ίχνη ανθρώπινης παρουσίας). Να κατανοήσουν ότι τα
σπήλαια είναι ένα κλειστό κι ευαίσθητο οικοσύστημα που κινδυνεύει από κάθε
είδους ανθρώπινες επεμβάσεις και παρεμβάσεις. Να εκτιμήσουν την αξία του
κλειστού οικοσυστήματος του σπηλαίου και να κατανοήσουν την ανάγκη διαφύλαξης
και προστασίας του. Ερωτήματα όπως, πώς δημιουργούνται τα σπήλαια, πώς
σχηματίζεται ο σπηλαιοδιάκοσμος, ποιοι και πώς επιζούν οργανισμοί, ποια είναι
τα διαφορετικά είδη σπηλαίων, ποιοι είναι οι κίνδυνοι στα σπήλαια, υπάρχει
ραδιενέργεια στα σπήλαια, πώς προστατεύουμε τα σπήλαια, μπορεί μόνο η Χημεία να
«απαντήσει». Η Χημεία δεν είναι απλά ένα σύνολο ορισμών, χημικών τύπων και
διεργασιών, αλλά μια κοινωνικά αμφίδρομη και εξελίξιμη πολυδιάστατη επιστήμη,
που συμβάλλει στην ευημερία και ανάπτυξη της ανθρωπότητας, καθώς και στην
προώθηση αξιών και στάσεων ζωής. Οι μαθητές ζητείται να μελετήσουν με
διερευνητικό τρόπο την διαδικασία σχηματισμού των σπηλαίων και των
σπηλαιοθεμάτων, να συσχετίσουν τις ενδοσχολικές τους γνώσεις τόσο στον τομέα
της επιστήμης της Χημείας, όσο και διαθεματικά και να την αναγνωρίσουν ως μια
γέφυρα για την εξέλιξη του ανθρώπινου είδους και την κατανόηση ότι η Φύση
«κάνει» Χημεία. Με ερέθισμα τις παραπάνω σκέψεις σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε την
εκπαιδευτική αυτή πρόταση έχοντας ως αφετηρία την παραδοσιακή επιστημονική
γνώση της χημείας στο σχολείο και προέκταση το χώρο του σπηλαίου, υιοθετώντας
καινοτόμες διδακτικές παρεμβάσεις, αποφεύγοντας την παθητική έκθεση των μαθητών
στη νέα γνώση με τη μορφή ξενάγησης στο σπήλαιο και πιστεύοντας ότι πετύχαμε
την δημιουργία κατάλληλου περιβάλλοντος έτσι ώστε να μετασχηματισθεί η τυπική
χημική γνώση στο σχολείο και η άτυπη γνώση στην επίσκεψη στο σπήλαιο, για να
έχουμε άμεση σύνδεση σχολείου-σπηλαίου.
Λέξεις-κλειδιά:
Χημεία, Σπήλαια, Εκπαιδευτική πρόταση, Επίσκεψη πεδίου, Διαθεματικότητα
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
6-9
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
99
Αριθμός σελίδων:
211