Εμπειρική μελέτη της δυνατότητας ανάπτυξης εννοιών στατιστικής από τους μαθητές της Α’ και Β’ Λυκείου μέσα από τη χρήση κατάλληλου εκπαιδευτικού λογισμικού

Διπλωματική Εργασία uoadl:1317209 208 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Διαπανεπιστημιακό ΠΜΣ Διδακτική και Μεθοδολογία των Μαθηματικών
Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2011-12-09
Έτος εκπόνησης:
2011
Συγγραφέας:
Χατζηστεφάνου Σοφία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Καθηγητής Κυνηγός Χρόνης (επιβλέπων), Αναπλ. Καθηγήτρια Πόταρη Δέσποινα, Αναπλ. Καθηγητής Χαράλαμπος Δαμιανού
Πρωτότυπος Τίτλος:
Εμπειρική μελέτη της δυνατότητας ανάπτυξης εννοιών στατιστικής από τους μαθητές της Α’ και Β’ Λυκείου μέσα από τη χρήση κατάλληλου εκπαιδευτικού λογισμικού
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Περίληψη:
Η σημαντική πρόοδος στην ανάπτυξη τεχνολογικών εργαλείων χρήσιμων στην
εκπαιδευτική διαδικασία από τη μια και η εκτεταμένη στις μέρες μας χρήση
στατιστικών δεδομένων για την υποστήριξη κάθε είδους παρεχόμενης προς τον
πολίτη πληροφορίας από την άλλη ωθεί την εκπαίδευση να στοχεύει σε αποφοίτους
ικανούς να εκτιμούν και να αξιολογούν όλο το φάσμα της στατιστικής πληροφορίας.
Για αυτό το λόγο, στην παρούσα εργασία, επιχειρήθηκε ο σχεδιασμός και η
υλοποίηση μιας διδακτικής παρέμβασης σε μαθητές του Γενικού Λυκείου με τη χρήση
του λογισμικού TinkerPlots. Με οδηγό τη σχετική βιβλιογραφία που αναφέρει την
ανάγκη αλλά και τη χρησιμότητα τέτοιων παρεμβάσεων και υπό το πρίσμα της
κοσντρουκτιβιστικής άποψης για την κατασκευή της γνώσης, θέσαμε ως στόχο τη
διερεύνηση της δυνατότητας ανάπτυξης εννοιών στατιστικής από τους μαθητές μέσα
από τη διδασκαλία αυτού του είδους. Στη διδασκαλία συμμετείχαν μαθητές Λυκείου
οι οποίοι χειρίστηκαν κατά τη διάρκεια του μαθήματος ένα φύλλο δεδομένων του
προγράμματος TinkerPlots, ο καθένας σε ατομικό ηλεκτρονικό υπολογιστή. Οι
μαθητές απάντησαν στις ερωτήσεις ενός φύλλου εργασίας που αφορούσαν τις έννοιες
της στατιστικής που χειρίστηκαν και μετά το τέλος του μαθήματος στις ερωτήσεις
ενός ερωτηματολογίου που αφορούσαν τη στάση τους απέναντι στο είδος του
μαθήματος και στον τομέα της στατιστικής. Οι απαντήσεις τους έδειξαν ότι οι
μαθητές ανέπτυξαν στατιστικές έννοιες και τις χειρίστηκαν με επάρκεια καθώς και
ότι στο μεγαλύτερο ποσοστό οι μαθητές έδειξαν ενδιαφέρον για την περαιτέρω
διερεύνηση των στατιστικών εννοιών.
Λέξεις-κλειδιά:
Εννοιες στατιστικής, Μέση τιμή, Διάμεσος, Διδασκαλία μέσω ηλεκτρονικών υπολογιστών
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
26
Αριθμός σελίδων:
84