Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Αναπλ. Καθηγητής Λ. Κυριακίδης (επιβλέπων), Καθηγητής Θ. Ζαχαριάδης, Αναπλ. Καθηγήτρια Δ. Πόταρη
Περίληψη:
Στην παρούσα διπλωματική εργασία έγινε προσπάθεια να εγκυροποιηθεί το δυναμικό
μοντέλο εκπαιδευτικής αποτελεσματικότητας στη διδασκαλία της Άλγεβρας της Β΄
Λυκείου. Συγκεκριμένα, διερευνήθηκε η επίδραση των οκτώ παραγόντων
αποτελεσματικής διδασκαλίας του δυναμικού μοντέλου, στην επίδοση των μαθητών
στην Άλγεβρα: προσανατολισμός, δόμηση, εμπέδωση, υποβολή ερωτήσεων,
μοντελοποίηση, αξιολόγηση μαθητών, διαχείριση του διδακτικού χρόνου και
περιβάλλον μάθησης στην τάξη. Για τη μέτρηση των παραγόντων χρησιμοποιήθηκαν οι
πέντε διαστάσεις που προτείνονται στο δυναμικό μοντέλο: συχνότητα, εστίαση,
στάδιο, ποιότητα και διαφοροποίηση. Για την εκπόνηση της έρευνας,
συγκεντρώθηκαν δεδομένα για την επίδοση των μαθητών με τη βοήθεια δοκιμίων που
αναπτύχθηκαν και εγκυροποιήθηκαν με τη χρήση της σύγχρονης θεωρίας μέτρησης.
Χρησιμοποιώντας πολυεπίπεδα μοντέλα αναδείχθηκε ο βαθμός στον οποίο οι πιο πάνω
παράγοντες αποτελεσματικής διδασκαλίας εξηγούν τις αποκλίσεις που παρατηρούνται
στις επιδόσεις των μαθητών στην Άλγεβρα. Επομένως οι παράγοντες αυτοί δεν
εξηγούν μόνο διαφορές στις επιδόσεις των μαθητών στην προσχολική και στην
πρωτοβάθμια εκπαίδευση όπως μέχρι σήμερα φάνηκε από αντίστοιχες έρευνες που
έγιναν και σε άλλες χώρες, αλλά λειτουργούν όμοια και στην Δευτεροβάθμια
εκπαίδευση. Θα πρέπει λοιπόν οι υπεύθυνοι χάραξης της εκπαιδευτικής πολιτικής
στη χώρα, να γνωστοποιήσουν τη σημαντικότητα των παραγόντων στους
εκπαιδευτικούς και αυτοί να τους χρησιμοποιήσουν στην καθημερινή εκπαιδευτική
πρακτική τους, για την επίτευξη καλύτερων μαθησιακών αποτελεσμάτων.
Λέξεις-κλειδιά:
Άλγεβρα, Δυναμικό μοντέλο εκπαιδευτικής αποτελεσματικότητας, Παράγοντες αποτελεσματικής διδασκαλίας, Πολυεπίπεδα μοντέλα, Εκπαιδευτική πολιτική