Διαφήμιση και καταναλωτισμός: Αναπαραστάσεις των καταναλωτικών προτύπων στην Ελλάδα 1958-1965

Διπλωματική Εργασία uoadl:1328102 793 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Νεώτερη και Σύγχρονη Ελληνική Ιστορία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-02-16
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
Φαραός Διονύσης
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Δήμητρα Λαμπροπούλου, Λέκτορας, Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Ε.Κ.Π.Α.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Διαφήμιση και καταναλωτισμός: Αναπαραστάσεις των καταναλωτικών προτύπων στην Ελλάδα 1958-1965
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Διαφήμιση και καταναλωτισμός: Αναπαραστάσεις των καταναλωτικών προτύπων στην Ελλάδα 1958-1965
Περίληψη:
Η παρούσα εργασία προσεγγίζει τις διαφημίσεις ως αναπαραστάσεις των καταναλωτικών προτύπων της περιόδου 1958-1965 με σκοπό να διαπιστωθεί, σε μια πρώτη προσέγγιση, εάν κατά την έναρξη και το τέλος αυτής της περιόδου υπάρχει διαφοροποίηση του είδους και του όγκου των προϊόντων που διαφημίζονται στα έντυπα μέσα. Πέραν αυτού όμως, εμβαθύνοντας περισσότερο στη μελέτη των διαφημίσεων της υπό εξέταση περιόδου, ενδιαφέρον παρουσιάζει η θέση που κατέχουν οι διαφημίσεις και ο χώρος που καταλαμβάνουν στις εφημερίδες και τα περιοδικά της εποχής καθώς και τα είδη των προϊόντων τα οποία τοποθετούνται ανά έντυπο. Τέλος, εντοπίζεται, στο μέτρο του δυνατού, το κοινό στο οποίο «απευθύνονται» οι διαφημίσεις ηλικιακά, κοινωνικά και κυρίως με βάση το φύλο. Στόχος είναι να καταδειχθεί εάν και κατά πόσον οι διαφημιστές συνδέουν το προϊόν που διαφημίζεται με συγκεκριμένη κοινωνική ομάδα, εντάσσοντας στη διαφήμιση συγκεκριμένους κοινωνικούς και πολιτισμικούς κώδικες αλλά και στερεότυπα.
Η διαφήμιση γίνεται ένα από τα κυριότερα οχήματα διάχυσης των νέων καταναλωτικών αγαθών και κυριαρχεί στα έντυπα μέσα της εποχής. Περιοδικά και εφημερίδες, μεταξύ των άρθρων και των ρεπορτάζ, περιλαμβάνουν διαφημίσεις για ηλεκτρικές συσκευές, καταστήματα ρούχων, οδοντόκρεμες, προσφορές για ταξίδια στο εξωτερικό, αυτοκίνητα και πολλά άλλα προϊόντα. Τα διαφημιστικά πρότυπα διαμορφώνονται και διαμορφώνουν τους πολιτισμικούς κώδικες της εποχής. Οι διαφημίσεις αποτελούν ως ένα βαθμό δείκτη του ορίζοντα προσδοκιών αρκετών κοινωνικών ομάδων της μεταπολεμικής ελληνικής κοινωνίας και κατά πόσον αυτός ήταν δυνατόν να πραγματωθεί σε μια περίοδο έντονα φορτισμένη ιδεολογικά αλλά και ιδιαίτερα μεταβατική σε πολιτικό και οικονομικό επίπεδο. Ο μετασχηματισμός της καταναλωτικής διαδικασίας αποτελεί κομβικό σημείο για την ελληνική κοινωνία της περιόδου. Οι δομές που σχετίζονται με την καταναλωτική διαδικασία αλλά και την οικονομία, τόσο στο σύνολό της, όσο και επιμέρους τομέων, επηρεάζονται σημαντικά οδηγώντας σε σταδιακές μεταβολές δια μέσου των οποίων προέκυψαν νέα κοινωνικά, αποδεκτά, πρότυπα και νέες καταναλωτικές συνήθειες.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Ιστορία
Λέξεις-κλειδιά:
Διαφήμιση, Καταναλωτισμός, Καταναλωτικά πρότυπα, Ελλάδα, 1958-1965,
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
209
Αριθμός σελίδων:
114
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Διπλωματική Εργασία, Διονύσης Φαραός.pdf
7 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.