Η εκμάθηση των παρελθοντικών τύπων στην Ελληνική ως δεύτερη/ξένη γλώσσα: η περίπτωση του συνοπτικού παρελθοντικού

Διπλωματική Εργασία uoadl:1333221 773 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διδασκαλία της Νέας Ελληνικής ως ξένης Γλώσσας
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-03-26
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
Παναγόπουλος Παναγιώτης
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μαρία Ιακώβου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τοµέας Γλωσσολογίας, Τµήµα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Σπυριδούλα Βαρλοκώστα, Καθηγήτρια, Τοµέας Γλωσσολογίας, Τµήµα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Σπυριδούλα Μπέλλα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τοµέας Γλωσσολογίας, Τµήµα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η εκμάθηση των παρελθοντικών τύπων στην Ελληνική ως δεύτερη/ξένη γλώσσα: η περίπτωση του συνοπτικού παρελθοντικού
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η εκμάθηση των παρελθοντικών τύπων στην Ελληνική ως δεύτερη/ξένη γλώσσα: η περίπτωση του συνοπτικού παρελθοντικού
Περίληψη:
Στην παρούσα εργασία αποπειράται η διερεύνηση των ομαλών και των ανώμαλων τύπων αορίστου στη διδασκαλία της Ελληνικής ως Γ2. Για την επίτευξη του στόχου, εξετάζεται, μέσω συγκεκριμένων ερευνητικών ασκήσεων, η γραπτή παραγωγή μαθητών αρχάριου επιπέδου, που διδάσκονταν την Ελληνική σε δύο διαφορετικά περιβάλλοντα εκμάθησης, στην Ελλάδα (Ελληνική ως δεύτερη γλώσσα) και στην Ισπανία (Ελληνική ως ξένη γλώσσα). Στη συνέχεια αξιολογείται ο τρόπος παρουσίασης του προς εξέταση γραμματικού φαινομένου σε συγκεκριμένα εγχειρίδια της Ελληνικής ως Γ2. Με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας, συμπεραίνουμε ότι οι μαθητές τόσο σε περιβάλλον δεύτερης όσο και σε περιβάλλον ξένης τείνουν να έχουν καλύτερες επιδόσεις στους ανώμαλους τύπους έναντι των ομαλών, τόσο πριν τη διδασκαλία του φαινομένου όσο και μετά. Αυτή η διαφοροποίηση μας οδηγεί πιο κοντά στην ύπαρξη ενός διπλού συστήματος (dual system) επεξεργασίας, κατά το οποίο οι ανώμαλοι τύποι αποθηκεύονται στο λεξικό, ως λεξικά στοιχεία, και οι ομαλοί τύποι σχηματίζονται με βάση την εφαρμογή ενός αντίστοιχου κανόνα. Επιπλέον, τα αποτελέσματα από σχετική έρευνα στα εγχειρίδια της Γ2 έδειξαν ότι ο τρόπος παρουσίασης των ομαλών και των ανώμαλων ποικίλλει ανά εγχειρίδιο, κυρίως ως προς την κατηγοριοποίηση των ανώμαλων, τη χρήση του μέλλοντα ως βοηθητικού στοιχείου, σχηματισμού και τη διδασκαλία του τονισμού. Δεδομένου αυτών των στοιχείων και σε συνάρτηση με την απουσία κοινής, για όλα τα εγχειρίδια, θέσης διδασκαλίας του αορίστου, καταλήγουμε σε διδακτική πρόταση που προτείνει τόσο συγκεκριμένη σειρά διδασκαλίας του αορίστου όσο και συγκεκριμένο τρόπο κατηγοριοποίησης και διδασκαλίας των ρημάτων.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
διδασκαλία ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας, παρελθοντικοί χρόνοι, ομαλοί-μη ομαλοί τύπου συνοπτικού παρελθοντικού, διπλό σύστημα επεξεργασίας, εγχειρίδια Γ2
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
47
Αριθμός σελίδων:
69
Διπλωματική_Παναγιώτης Παναγόπουλος(AM. 364).pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο