Εκπαίδευση και Ιδιότητα του Πολίτη στο Δημοτικό Σχολείο: Ερευνώντας τις απόψεις και τις πρακτικές των εκπαιδευτικών για την πολιτειότητα των μαθητών της Ε΄και ΣΤ' τάξης

Διπλωματική Εργασία uoadl:1446884 589 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Επιστημών της Αγωγής
Βιβλιοθήκη Δημοτικής Εκπαίδευσης
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-03-29
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
Μυσερλή Ραχήλ
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Κωνσταντίνος Φασούλης,Ομότιμος Καθηγητής, ΠΤΔΕ ΕΚΠΑ, Επιστημών Αγωγής
Γεώργιος Πασιάς, Αναπληρωτής Καθηγητής, Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας,ΕΚΠΑ/ Φιλοσοφική Σχολή
Θωμάς Μπαμπάλης, Αναπληρωτής Καθηγητής, ΠΤΔΕ ΕΚΠΑ, Επιστημών Αγωγής
Πρωτότυπος Τίτλος:
Εκπαίδευση και Ιδιότητα του Πολίτη στο Δημοτικό Σχολείο: Ερευνώντας τις απόψεις και τις πρακτικές των εκπαιδευτικών για την πολιτειότητα των μαθητών της Ε΄και ΣΤ' τάξης
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Εκπαίδευση και Ιδιότητα του Πολίτη στο Δημοτικό Σχολείο: Ερευνώντας τις απόψεις και τις πρακτικές των εκπαιδευτικών για την πολιτειότητα των μαθητών της Ε΄και ΣΤ' τάξης
Περίληψη:
Η παρούσα μελέτη φιλοδοξεί να ερευνήσει μέσα από τις απόψεις των εκπαιδευτικών τον βαθμό ανάπτυξης της εκπαίδευσης για την ιδιότητα του πολίτη στο Δημοτικό σχολείο, έτσι όπως αποτυπώνεται στον μαθητικό πληθυσμό της Ε΄και ΣΤ΄ τάξης. Καθώς η ιδιότητα του πολίτη δεν καλλιεργείται στους/στις μαθητές/τριες με τρόπο μονοδιάστατο, αλλά μέσω του συνδυασμού παραγόντων που σχετίζονται με την παιδαγωγική πρακτική, τις σχολικές δραστηριότητες και τις εμπειρίες της σχολικής καθημερινότητας, επιχειρήσαμε να εξετάσουμε το βαθμό ανάπτυξης της εκπαίδευσης για την ιδιότητα του πολίτη σε τρία επίπεδα. Αρχικά, διερευνήσαμε αν και κατά πόσο η διδασκαλία του μαθήματος της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής ενισχύει την πολιτειότητα των μαθητών/τριών. Δεύτερον, εξετάσαμε το ρόλο των Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων στην προαγωγή της εκπαίδευσης του πολίτη και τρίτον τη συμβολή του σχολικού πλαισίου λειτουργίας στην κοινωνικοποίηση των μαθητών/τριών. Με βάση τις απόψεις 157 εκπαιδευτικών γενικής αγωγής, τα κυριότερα αποτελέσματα της ποσοτικής έρευνας έδειξαν ότι τα σχολικά εγχειρίδια της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής έχουν πολλές αδυναμίες σχετικά με το περιεχόμενο, τη δομή και τη θεματολογία τους ενώ ο χρόνος διδασκαλίας του μαθήματος δεν επαρκεί. Οι εκπαιδευτικοί προτιμούν παραδοσιακές μεθόδους διδασκαλίας, όπως η ανάγνωση κειμένων και η συζήτηση στην τάξη, παρουσιάζουν μειωμένο ενδιαφέρον για την υλοποίηση Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων, ιδιαίτερα των Ευρωπαϊκών, ενώ αποφεύγουν βιωματικού τύπου δραστηριότητες. Οι μαθητές/τριες φαίνεται πως δεν κατανοούν σε ικανοποιητικό βαθμό βασικές έννοιες που σχετίζονται με την πολιτειότητα όπως αυτήν του «κράτους», δεν κατανοούν τους δημοκρατικούς θεσμούς και αδυνατούν να αναπτύξουν υπεύθυνη στάση απέναντι στα κοινωνικά και πολιτικά δρώμενα. Τέλος, τα σχολεία φαίνεται ότι δε προωθούν ιδιαίτερα το μαθητικό πληθυσμό να συμμετάσχει σε συλλογικές δραστηριότητες (μαθητικά συμβούλια, εκλογή αντιπροσώπων τάξης κ.ά.) ή σε θέματα που αφορούν την τοπική κοινωνία.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Κοινωνικές, Πολιτικές και Οικονομικές επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
εκπαίδευση, ιδιότητα του πολίτη, Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή, Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων, Δημοτικό σχολείο
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
48
Αριθμός σελίδων:
113
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

ΜΥΣΕΡΛΗ ΡΑΧΗΛ (2017) ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Κ ΙΔΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ.pdf
2 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.