Οι φορείς της μουσικής εκπαίδευσης στο ιταλικό μπαρόκ. Οι παραδοσιακές πρακτικές και οι νέοι θεσμοί: τα βενετικά ospedali και τα ναπολιτάνικα conservatorii.

Διπλωματική Εργασία uoadl:1449484 641 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ιστορική και Συστηματική Μουσικολογία
Βιβλιοθήκη της Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-04-04
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
Διονάτος Αλέξανδρος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Νικόλαος Μαλιάρας, Καθηγητής, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Φιλοσοφική Σχολή, ΕΚΠΑ
Irmgard Lerch-Καλαβρυτινού, Αναπλ. Καθηγήτρια, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Φιλοσοφική Σχολή, ΕΚΠΑ
Ιωάννης Παπαθανασίου, Αναπλ. Καθηγητής, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Φιλοσοφική Σχολή, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Οι φορείς της μουσικής εκπαίδευσης στο ιταλικό μπαρόκ. Οι παραδοσιακές πρακτικές και οι νέοι θεσμοί: τα βενετικά ospedali και τα ναπολιτάνικα conservatorii.
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Οι φορείς της μουσικής εκπαίδευσης στο ιταλικό μπαρόκ. Οι παραδοσιακές πρακτικές και οι νέοι θεσμοί: τα βενετικά ospedali και τα ναπολιτάνικα conservatorii.
Περίληψη:
Γενέτειρα του εικαστικού και μουσικού μπαρόκ, η Ιταλία αποτέλεσε το εκκολαπτήριο των εμβληματικών του μπαρόκ μουσικών ειδών και μορφών, συνθετικών πρακτικών, φωνητικών, οργανικών και ορχηστρικών ιδιωμάτων, τα οποία σύντομα θα μεταλαμπαδευτούν σε ολόκληρη τη Δ. Ευρώπη. Η Ιταλία δεν εξήγαγε μόνον μουσική, ιδέες και πρακτικές, αλλά παρήγαγε μέγα πλήθος συνθετών και εκτελεστών που θα διαπρέψουν στις ευρωπαϊκές αυλές. Η οργασμική ανάπτυξη της μουσικής στην Ιταλία του μπαρόκ υπήρξε απότοκο πληθώρας αλληλεξαρτώμενων παραγόντων, μεταξύ των οποίων και η ανάπτυξη της μουσικής εκπαίδευσης, η οποία παρότι διατηρεί πλείστα τα χαρακτηριστικά του παρελθόντος, εμφανίζει και άλλα, καινοφανή, καινοτόμα και ιδιωματικά.
Στην παρούσα εργασία αποπειρώμεθα τη σκιαγράφηση των εκφάνσεων της μουσικής εκπαίδευσης στο ιταλικό μπαρόκ, παλαιών και νέων, δίνοντας έμφαση στους καινοφανείς θεσμούς των βενετικών ospedali και ναπολιτάνικων κονσερβατορίων. Προκαταρκτικώς, επιχειρούμε μία ανίχνευση των πολυαρίθμων συμπλεκομένων κοινωνικών, οικονομικών και πολιτικών παραμέτρων και των διανοητικών στάσεων, οι οποίες επηρέασαν τις εξελίξεις στη μουσική εκπαίδευση στο ιταλικό μπαρόκ. Στη συνέχεια, στο κυρίως μέρος της εργασίας, πραγματευόμαστε τους φορείς της μουσικής εκπαίδευσης στο ιταλικό μπαρόκ: αφενός, τους κατά παράδοσιν θεσμοθετημένους ή άτυπους φορείς και τις συνήθεις εκπαιδευτικές πρακτικές, αφετέρου την ανάδυση, επίρρωση και πρωτοφανή επιτυχία και διεθνή ακτινοβολία καινοφανών μουσικών εκπαιδευτικών θεσμών, οι οποίοι εδράσθηκαν σε ταπεινά προνοιακά ιδρύματα (ορφανοτροφεία, πτωχοκομεία, άσυλα) στη Βενετία και τη Νάπολη. Το φαινόμενο των βενετικών ospedali και των ναπολιτάνικων conservatorii επιχειρούμε να φωτίσουμε πολύπλευρα, παρουσιάζοντας τις διάφορες πτυχές του πλαισίου ανάπτυξής τους και των δραστηριοτήτων τους κατά τον 17ο και 18ο αιώνα.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Καλές Τέχνες - Ψυχαγωγία
Λέξεις-κλειδιά:
Μουσική εκπαίδευση, ιταλικό μπαρόκ, ospedali, conservatorii, κονσερβατόρια
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
84
Αριθμός σελίδων:
65
DIONATOS Diplomatiki EKPA.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο