Η θεωρία του κριτικού ως ποιητική του πεζογράφου και αντίστροφα: το κριτικό και μυθιστοριογραφικό έργο του Αλέξανδρου Κοτζιά

Διδακτορική Διατριβή uoadl:1452786 773 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Νεοελληνική Φιλολογία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-04-12
Έτος εκπόνησης:
2016
Συγγραφέας:
Λίλλη Αυγή
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Δημήτρης Αγγελάτος, Καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Ερασμία-Λουίζα Σταυροπούλου, Καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Μαρία Ρώτα, Επίκουρη Καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Χριστίνα Ντουνιά, Καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Άννα Χρυσογέλου-Κατσή, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Θανάσης Αγάθος, Επίκουρος Καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Πέγκυ Καρπούζου, Επίκουρη Καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η θεωρία του κριτικού ως ποιητική του πεζογράφου και αντίστροφα: το κριτικό και μυθιστοριογραφικό έργο του Αλέξανδρου Κοτζιά
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
The theory of the critic and the poetics of the novelist and vice versa: the critical and literary work of Alexandros Kotzias
Περίληψη:
Αντικείμενο μελέτης της παρούσας διατριβής αποτελεί το κριτικό και μυθιστοριογραφικό έργο του Αλέξανδρου Κοτζιά (1926-1992) και ειδικότερα η βαθιά σύνδεση και αλληλεπίδρασή τους. Το κριτικό και πεζογραφικό έργο του συγγραφέα και κριτικού συνέχονται από τον κοινό άξονα του «ψευδορεαλισμού». Ο «ψευδορεαλισμός» ως κριτική θεωρία του Αλ. Κοτζιά διαρθρώνεται ουσιαστικά με την πιθανοφανή αφηγηματική απόδοση του χώρου, του χρόνου και των χαρακτήρων. Η πιθανοφάνεια αυτή εφαρμόζεται από τον ίδιο ως εμπεριστατωμένη μέθοδος στα μυθιστορήματά του, ορίζοντας ταυτόχρονα τον πυρήνα της ποιητικής του. Έτσι οργανωμένο το αφηγηματικό σύμπαν του Αλ. Κοτζιά προσανατολίζεται με σταθερότητα και συνέπεια προς το είδος του πολυφωνικού μυθιστορήματος. Το τελευταίο, βασισμένο στις συναφείς του έννοιες της πολυγλωσσίας και της διακειμενικότητας, εκδιπλώνει, μέσα από σύνθετες αφηγηματικές δομές, όψεις της διαλογικότητας, της διαλογικής δηλαδή σύλληψης της γλώσσας (ως δράσης) και της ανθρώπινης συνείδησης (ο εαυτός και η ετερότητα).
Κύρια θεματική κατηγορία:
Βυζαντινή και νεοελληνική λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
Αλέξανδρος Κοτζιάς, πολυφωνικό μυθιστόρημα, μεταπολεμικό μυθιστόρημα, μεταπολεμική κριτική, διαλογικότητα, διακειμενικότητα
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
6
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
329
Αριθμός σελίδων:
349
AVGI LILLI - DIATRIVI - TELIKI 2017.pdf (2 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο