Το brand Ελλάδα την περίοδο της κρίσης: η στάση του γερμανικού και του ρωσικού τύπου

Διπλωματική Εργασία uoadl:1502144 676 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Κοινή γνώμη και Δημόσια Επικοινωνία
Βιβλιοθήκη Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης - Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης - Τουρκικών Σπουδών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών - Κοινωνιολογίας
Ημερομηνία κατάθεσης:
2016
Έτος εκπόνησης:
2015
Συγγραφέας:
Παπαθάνου Ελένη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Γιώργος Πλειός, Καθηγητής, Τμήμα ΕΜΜΕ, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Το brand Ελλάδα την περίοδο της κρίσης: η στάση του γερμανικού και του ρωσικού τύπου
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Περίληψη:
Η προσέγγιση του nation branding αποτελεί σχετικά πρόσφατη εξέλιξη στον τομέα της διεθνούς επικοινωνίας χωρών. Συνίσταται στην απόδοση ανταγωνιστικής εμπορικής ταυτότητας στα κράτη και εδράζεται τόσο στην ευρεία διάχυση ήπιας ισχύος, όσο και στην αποτελεσματική άσκηση δημόσιας διπλωματίας. Μέσω της συνεκτικής και διαρκούς απεικόνισης των βασικών αξιών των χωρών στην εξωτερική τους επικοινωνία, καθώς και διά της εφαρμογής ολοκληρωμένων προγραμμάτων μάρκετινγκ και διεθνών δημοσίων σχέσεων, αποσκοπεί στη διαμόρφωση θετικής εθνικής εικόνας και επωφελούς παγκόσμιας φήμης. Η Ελλάδα δε θα μπορούσε μείνει ανεπηρέαστη. Παρά την πολυετή περιορισμένη παρουσία της σε τέτοιου τύπου επικοινωνιακά δρώμενα, παρατηρείται μετά την επιτυχή διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 και την επακόλουθη παγκόσμια προβολή του σύγχρονου προφίλ της χώρας μια περισσότερο συστηματική και οργανωμένη προσπάθεια οικοδόμησης του brand Ελλάδα και προώθησής του στο εξωτερικό αλλά και στο εσωτερικό κοινό. Ωστόσο, τα χρόνια της οικονομικής κρίσης που ακολούθησαν, περιόρισαν δραματικά τις όποιες δράσεις είχαν εγκαινιαστεί, ενώ η διεθνής κοινή γνώμη στάθηκε αρνητικά απέναντι στη χώρα.
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, η παρούσα εργασία επιχειρεί να περιγράψει τη σημερινή εμπορική επωνυμία της Ελλάδας, εστιάζοντας στις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στο συμβολικό επίπεδο της εικόνας της. Αφετηρία της έρευνας στάθηκε η αρθρογραφία των σημαντικότερων γερμανικών και ρωσικών εφημερίδων την περίοδο 2010-2014, είτε αυτούσια είτε ως επεξεργασμένο υλικό των Γραφείων Τύπου και Επικοινωνίας Βερολίνου και Μόσχας. Χρησιμοποιήθηκε επίσης δευτερογενής βιβλιογραφία για τη θεωρητική τεκμηρίωση της εργασίας, αναφορικά τόσο με το χώρο του μάρκετινγκ και της επικοινωνίας, όσο και με τη διεθνή εξωτερική πολιτική και τις πολιτικές επιστήμες. Έγινε ακόμη εκτενής χρήση ηλεκτρονικών πηγών ποικίλου περιεχομένου, με δεδομένη την ελλιπή ελληνική βιβλιογραφία για το ζήτημα του nation branding, ενώ επικουρικά χρησιμοποιήθηκαν και άρθρα της επικαιρότητας, προερχόμενα κυρίως από τις εφημερίδες Καθημερινή, Νέα και Βήμα.
Στο πρώτο μέρος της μελέτης αναλύεται το θεωρητικό υπόβαθρο που περιβάλλει τις σχετιζόμενες με τη διεθνή αναγνώριση των χωρών στρατηγικές και πολιτικές. Αναπτύσσονται διαδοχικά οι προσεγγίσεις του μάρκετινγκ, της ήπιας ισχύος, της δημόσιας διπλωματίας και του nation branding, ενώ παράλληλα επιχειρείται ο εντοπισμός ομοιοτήτων και διαφορών μεταξύ τους, καθώς και των διαφορετικών στρατηγικών υλοποίησής τους. Στη συνέχεια παρουσιάζεται ο ρόλος των ΜΜΕ κατά τη διαμόρφωση της κοινής γνώμης, η σημασία της τελευταίας στην οποιαδήποτε επικοινωνιακή προσπάθεια και σκιαγραφείται το είδος του κοινού στο οποίο απευθύνεται η κρατική επικοινωνία. Παρακάτω, περιγράφονται οι προσπάθειες της Ελλάδας στον επικοινωνιακό στίβο τόσο προ Ολυμπιακών Αγώνων όσο και μετά, ενώ τέλος, εξετάζονται οι επιπτώσεις της κρίσης στην οικονομία, την πολιτική, την κοινωνία, τα μέσα και τα σύμβολα. Στο δεύτερο μέρος παρατίθενται τα αποτελέσματα της έρευνας στο γερμανικό και το ρωσικό τύπο και εξάγονται τα σχετικά συμπεράσματα.
Τέλος, εν είδει επιλόγου, παρατίθενται κάποιες σκέψεις σχετικά με την τόνωση της αποτελεσματικότητας των μηχανισμών διαχείρισης της εξωτερικής φήμης της χώρας και κατ’ επέκταση ισχυροποίησης του brand Ελλάδα. Το συμπέρασμα που προκύπτει από τη μέχρι στιγμής εφαρμογή του nation branding στην ελληνική περίπτωση είναι πως για την οικοδόμηση μιας πραγματικά ανταγωνιστικής εμπορικής ταυτότητας είναι αναγκαίες ορισμένες ενέργειες θεσμικού και εκτελεστικού χαρακτήρα. Συγκεκριμένα, η θέσπιση αρμόδιων αρχών για την επικοινωνιακή διαχείριση κρίσεων, ο σαφής καθορισμός αρμοδιοτήτων και ευθυνών στους τομείς της δημόσιας διπλωματίας και του nation branding, η αναβάθμιση του τελευταίου σε επίσημη κρατική πολιτική και η εμπέδωση του εμπορικού σήματος από το εσωτερικό κοινό, οφείλουν να αναχθούν σε υψηλή εθνική προτεραιότητα.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Κοινωνικές, Πολιτικές και Οικονομικές επιστήμες
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
115
Αριθμός σελίδων:
102
Σημειώσεις:
Τοπική Ψηφιακή Βιβλιοθήκη
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο.

ΤΕΛΙΚΗΠΑΠΑΘΑΝΟΥ.pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο.