Η Κασσάνδρα στον μύθο και την εικονογραφία της αρχαϊκής και κλασικής εποχής, με έμφαση στην αττική αγγειογραφία.

Διπλωματική Εργασία uoadl:1676703 754 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Κλασική Αρχαιολογία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-06-25
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
Κούκα Ελισάβετ
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Κεφαλίδου Ευρυδίκη, Επίκουρη Καθηγήτρια Κλασικής Αρχαιολογίας, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Φιλοσοφική Σχολή, Ε.Κ.Π.Α
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η Κασσάνδρα στον μύθο και την εικονογραφία της αρχαϊκής και κλασικής εποχής, με έμφαση στην αττική αγγειογραφία.
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η Κασσάνδρα στον μύθο και την εικονογραφία της αρχαϊκής και κλασικής εποχής, με έμφαση στην αττική αγγειογραφία.
Περίληψη:
Η προφήτισσα Κασσάνδρα, η όμορφη κόρη του βασιλιά της Τροίας, Πριάμου, με την τραγική μοίρα, πρωταγωνιστεί σε διάφορα μυθολογικά επεισόδια που ενέπνευσαν τους συγγραφείς και τους εικαστικούς καλλιτέχνες της αρχαιότητας.
Σκοπός αυτής της διπλωματικής εργασίας είναι η εικονογραφική μελέτη και παρουσίαση των απεικονίσεων της Κασσάνδρας κατά την αρχαϊκή και κλασική εποχή με έμφαση στην αττική αγγειογραφία από όπου προέρχεται η πλειονότητα των παραστάσεων.
Στο πρώτο εισαγωγικό κεφάλαιο παρουσιάζεται το ιστορικό της έρευνας, ενώ στο δεύτερο γίνεται μία συνοπτική αναφορά στις σχετικές με την Κασσάνδρα γραμματειακές πηγές. Η μελέτη της εικονογραφίας αναπτύσσεται στο τρίτο κεφάλαιο, το οποίο χωρίζεται σε δύο μέρη. Στο πρώτο μέρος παρουσιάζονται οι απεικονίσεις της Κασσάνδρας στις τέχνες της μικροτεχνίας, της μεγάλης ζωγραφικής και της γλυπτικής, ενώ το δεύτερο μέρος είναι αφιερωμένο στην αγγειογραφία. Οι απεικονίσεις της Κασσάνδρας στην αγγειογραφία χωρίζονται σε τρία κεφάλαια: στις παραστάσεις της Κασσάνδρας πριν την άλωση της Τροίας, στις παραστάσεις μετά την άλωση και στις παραστάσεις της βίαιης αρπαγής της Κασσάνδρας από τον Αίαντα. Στο πλαίσιο της μελέτης του επεισοδίου του Αίαντα και της Κασσάνδρας μελετώνται τα εικονογραφικά μοτίβα της γυμνότητας και του μικρού μεγέθους των μορφών, οι παραστάσεις του ξόανου της Αθηνάς, ο ρόλος των δευτερευουσών μορφών, που πλαισιώνουν την κεντρική σκηνή, καθώς και η δήλωση του ιερού χώρου με τη χρήση του βωμού, του φοίνικα, του τρίποδα και του κίονα. Στο τέταρτο κεφάλαιο γίνεται η σύνθεση των εικονογραφικών δεδομένων και παρατίθενται τα συμπεράσματα της έρευνας, ενώ, στο τέλος, ακολουθεί αναλυτικός κατάλογος των αγγειογραφιών με περιγραφή και παράθεση βιβλιογραφίας.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Αρχαιολογία
Λέξεις-κλειδιά:
Κασσάνδρα, εικονογραφία, αγγειογραφία, κεραμική, ξόανο, γυμνότητα, ιερός χώρος
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
299
Αριθμός σελίδων:
186
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

kouka.diplomatiki.pdf
8 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.