Ανάπτυξη Δεξιοτήτων Επιτελικών Λειτουργιών σε Παιδί με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος

Διπλωματική Εργασία uoadl:1704457 602 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ειδική Αγωγή
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-07-07
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
Θεοδωροπούλου Αλεξάνδρα-Μαρία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Αγγελική Γενά, Καθηγήτρια, Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής & Ψυχολογίας (Φ.Π.Ψ.), Φιλοσοφική σχολή
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ανάπτυξη Δεξιοτήτων Επιτελικών Λειτουργιών σε Παιδί με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ανάπτυξη Δεξιοτήτων Επιτελικών Λειτουργιών σε Παιδί με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος
Περίληψη:
Οι επιτελικές λειτουργίες αποτελούν έναν τομέα εξ ορισμού ελλειμματικό σε άτομα που ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού. Τα ελλείμματα στις δεξιότητες των επιτελικών λειτουργιών έχουν ως αποτέλεσμα δυσλειτουργίες σε σημαντικούς τομείς της καθημερινότητας του ατόμου, όπως η προσαρμοστική συμπεριφορά καθημερινής διαβίωσης, η σχολική επίδοση και η κοινωνική αλληλεπίδραση. Σκοπός της παρούσας πιλοτικής έρευνας ήταν η αξιολόγηση και η διδασκαλία δεξιοτήτων επιτελικών λειτουργιών και ειδικότερα της μνήμης εργασίας, του ελέγχου παρόρμησης και της γνωστικής ευελιξίας. Διερευνήθηκε επίσης κατά πόσο η πρόσκτηση αυτών των δεξιοτήτων θα επηρεάσει τις κοινωνικές δεξιότητες της συμμετέχουσας υπό συνθήκες ομαδικού δομημένου παιχνιδιού με συνομηλίκους της με αναπτυξιακές διαταραχές. Τέλος, πραγματοποιήθηκε συλλογή κανονιστικών δεδομένων με στόχο της σύγκριση των αποτελεσμάτων της παρέμβασης με το επίπεδο επίδοσης συνομηλίκων τυπικής ανάπτυξης. Η συμμετέχουσα είναι ένα κορίτσι ηλικίας 7 ετών με διάγνωση ΔΑΦ, η οποία φοιτά στο γενικό σχολείο χωρίς στήριξη. Η αποτελεσματικότητα της παρέμβασης – η οποία βασίστηκε στο θεωρητικό πλαίσιο της Ανάλυσης της Συμπεριφοράς, – αξιολογήθηκε μέσω άμεσης παρατήρησης και χρήσης του πειραματικού σχεδιασμού πολλαπλών γραμμών βάσεων ανά κατηγορία αντιδράσεων. Η αξιοπιστία των ευρημάτων ελέγχθηκε από ανεξάρτητους παρατηρητές. Ο συνδυασμός των τεχνικών που προαναφέρθηκαν είχε ως αποτέλεσμα σημαντική βελτίωση στις δεξιότητες επιτελικών λειτουργιών τις οποίες διδάχθηκε η συμμετέχουσα και υπήρξε γενίκευση στις κοινωνικές της δεξιότητες. Εφόσον επετεύχθησαν τα αναμενόμενα αποτελέσματα μπορούμε να θεωρήσουμε ότι οι επιτελικές λειτουργίες συνιστούν συντελεστική συμπεριφορά, δηλαδή συμπεριφορά που εξαρτάται όχι μόνο από αναπτυξιακούς αλλά και από περιβαλλοντικούς παράγοντες.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Ειδική Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
ΔΑΦ, επιτελικές λειτουργίες, δεξιότητες ομαδικού παιχνιδιού, Ανάλυση της Συμπεριφοράς
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
161
Αριθμός σελίδων:
135
Ανάπτυξη Δεξιοτήτων Επιτελικών Λειτουργιών σε Παιδί με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο