Η μεταφορά του αρχαίου ελληνικού μύθου και δράματος στο σύγχρονο παιδικό θέατρο: κείμενο και πράξη

Διπλωματική Εργασία uoadl:1997620 379 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Από το Κείμενο στη Σκηνή. Το Ελληνικό Θέατρο σε Διάλογο με το Παγκόσμιο
Βιβλιοθήκη της Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-10-11
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
Καρρά Ευαγγελία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Αλεξία Αλτουβά, Λέκτωρ Τμήματος Θεατρικών Σπουδών, ΕΚΠΑ
Αικατερίνη Διαμαντάκου-Αγάθου, Αναπληρώτρια καθηγήτρια Τμήματος Θεατρικών Σπουδών, ΕΚΠΑ
Ιωάννα Ρεμεδιάκη, Λέκτωρ Τμήματος Θεατρικών Σπουδών, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η μεταφορά του αρχαίου ελληνικού μύθου και δράματος στο σύγχρονο παιδικό θέατρο: κείμενο και πράξη
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η μεταφορά του αρχαίου ελληνικού μύθου και δράματος στο σύγχρονο παιδικό θέατρο: κείμενο και πράξη
Περίληψη:
Το παιδικό θέατρο στην Ελλάδα βρίσκεται σε ιδιαίτερη άνθιση τα τελευταία χρόνια και διανύει μία σημαντική εξελικτική πορεία. Η ελληνική μυθολογία και το αρχαιοελληνικό δράμα αποτελούν πλούσια πηγή έμπνευσης για τους δημιουργούς του παιδικού θεάτρου.
Στην παρούσα μελέτη αναζητάμε και παρουσιάζουμε τη γέννηση και την πορεία της σχέσης του αρχαίου θεάτρου με το παιδικό θέατρο. Θεωρήθηκε σκόπιμο να υπάρξει μια διάκριση ανάμεσα στα δύο βασικά δραματικά είδη, την αρχαία τραγωδία και κωμωδία ενώ, σε ένα τρίτο κεφάλαιο, μελετήσαμε επιπλέον την ευρύτερη χρήση μύθων εμπνευσμένων από την αρχαία ελληνική μυθολογία στο παιδικό θέατρο.
Το χρονικό διάστημα που μελετήσαμε απλώνεται σε περίπου 150 χρόνια κι έτσι θεωρήθηκε σκόπιμος ένας διαχωρισμός βάσει χρονικών κριτηρίων. Διακρίναμε τρεις περιόδους (19ος αιώνας-1930, 1930-70, 1970-σήμερα) ενώ ο διαχωρισμός αυτός υιοθετήθηκε και στα επόμενα κεφάλαια.
Το πρώτο μέρος της εργασίας είναι αφιερωμένο στην αρχαία τραγωδία και το δεύτερο μέρος είναι αφιερωμένο στην αρχαία κωμωδία. Το κάθε κεφάλαιο διακρίνεται σε δύο υποενότητες. Στην πρώτη υποενότητα βλέπουμε την παρουσία της τραγωδίας/κωμωδίας στην εκπαίδευση και τη σύγχρονη ελληνική παιδική λογοτεχνία, κυρίως βέβαια με τη μορφή της διασκευής. Στη δεύτερη παρουσιάζεται η σκηνική πορεία της αρχαίας τραγωδίας/κωμωδίας στην παιδική και εφηβική σκηνή (είτε ερασιτεχνική είτε επαγγελματική) σε συνδυασμό και σύγκριση με την αντίστοιχη παρουσία της στη θεατρική σκηνή που απευθύνεται στο ενήλικο κοινό, αναφέροντας ενδεικτικές παραστάσεις, χωρίς όμως να γίνεται διεξοδική καταγραφή αυτών.
Στο τρίτο και τελευταίο μέρος, το οποίο αφορά στην ελληνική μυθολογία, παρακολουθούμε την παρουσία της ελληνικής μυθολογίας στην εκπαίδευση και στην παιδική λογοτεχνία και μέσω αυτών, στη συνέχεια, τη μεταφορά της στο θεατρικό σανίδι. Εστιάσαμε ιδιαίτερα στην Ιλιάδα και την Οδύσσεια ως τα σπουδαιότερα κείμενα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, καθώς και τα πιο συχνά διασκευασμένα, όπως προέκυψε, άλλωστε, από την έρευνά μας για την παιδική θεατρική σκηνή.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Καλές Τέχνες - Ψυχαγωγία
Λέξεις-κλειδιά:
παιδικό θέατρο, αρχαίος ελληνικός μύθος, αρχαίο ελληνικό δράμα
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
105
Αριθμός σελίδων:
116

ekarra-thesis.pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.