Το φόρουμ ως διαδικτυακή ασύγχρονη συζήτηση στη διδασκαλία των Μαθηματικών

Διπλωματική Εργασία uoadl:2026765 342 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διδακτική και Μεθοδολογία των Μαθηματικών
Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-10-16
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
Βόντα Βασιλική
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
κ. Δέσποινα Πόταρη, Καθηγήτρια, τμήμα Μαθηματικών, ΕΚΠΑ
κ. Παναγιώτης Σπύρου, τ. Αναπληρωτής Καθηγητής, τμήμα Μαθηματικών, ΕΚΠΑ
κ. Γιώργος Ψυχάρης, Επίκουρος Καθηγητής, τμήμα Μαθηματικών, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Το φόρουμ ως διαδικτυακή ασύγχρονη συζήτηση στη διδασκαλία των Μαθηματικών
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Το φόρουμ ως διαδικτυακή ασύγχρονη συζήτηση στη διδασκαλία των Μαθηματικών
Περίληψη:
Η διδασκαλία των μαθηματικών αποτελεί μία πολυπαραγοντική διαδικασία που έχει ως απώτερο στόχο τη μάθηση και την εμπλοκή των μαθητών σε μαθηματικές διαδικασίες. Η μάθηση ενισχύεται και εμπλουτίζεται όταν δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να αλληλεπιδράσουν μεταξύ τους και όχι μόνο με τον καθηγητή τους.
Ένας τρόπος ενίσχυσης της αλληλεπίδρασης είναι η ένταξη και χρήση του φόρουμ ως ασύγχρονη διαδικτυακή συζήτηση στο πλαίσιο της διδασκαλίας των Μαθηματικών. Οι διαδικτυακές συζητήσεις μπορούν να προωθήσουν την κριτική σκέψη, την κατασκευή γνώσης και τη μαθηματική αυτονομία των μαθητών. Σύμφωνα με έρευνες, ο αντίκτυπος των διαδικτυακών συζητήσεων στη μαθησιακή διαδικασία επηρεάζεται κυρίως από τον τρόπο οργάνωσης και διαχείρισης του φόρουμ από την πλευρά του καθηγητή, αλλά και από τη διάθεση των μαθητών να εμπλακούν σε συζητήσεις ανταλλαγής απόψεων.
Η παρούσα εργασία εξετάζει τη σημασία της χρήσης του φόρουμ στη διδασκαλία των Μαθηματικών, καθώς και τη στάση των συμμετεχόντων. Πρόκειται για μία μελέτη περίπτωσης 24 ασύγχρονων συζητήσεων που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο της τάξης των Μαθηματικών της Α’ Γυμνασίου το σχολικό έτος 2014-2015. Πιο συγκεκριμένα, διερευνήθηκε το είδος των δραστηριοτήτων που έθεσε ο εκπαιδευτικός προς λύση, η στάση του καθηγητή ως προς τη διαχείριση των συζητήσεων και ο τρόπος με τον οποίο συμμετείχαν οι μαθητές στο φόρουμ. Τέλος, διερευνήθηκαν οι παράγοντες που επηρεάζουν την αλληλεπίδραση μεταξύ των μαθητών.
Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι οι ασύγχρονες διαδικτυακές συζητήσεις μπορούν να ενισχύσουν τη μαθησιακή διαδικασία προάγοντας σημαντικά την αλληλεπίδραση μεταξύ των μαθητών και εμπλέκοντας τους σε διαδικασίες αιτιολόγησης και επεξήγησης του συλλογισμού τους. Ανάμεσα στους παράγοντες που επηρεάζουν σημαντικά τα αποτελέσματα της διαδικασίας είναι το είδος των δραστηριοτήτων που επιλέγονται, καθώς και ο τρόπος διαχείρισης του φόρουμ από πλευράς του καθηγητή.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
φόρουμ, μαθηματικά, ασύγχρονες συζητήσεις, αλληλεπίδραση μαθητών, δραστηριότητες, ρόλος καθηγητής
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
2
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
31
Αριθμός σελίδων:
90
διπλωματική_vonta.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο