Λέξεις με προθήματα: παράγωγες ή σύνθετες; Οι απόψεις των φοιτητών θεωρητικών σπουδών ως προς την ορολογία και την κατηγοριοποίηση

Διπλωματική Εργασία uoadl:2268443 712 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία. Διδακτική Γλώσσας
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-11-20
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
Κεφάλα Βασιλική
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μαγουλά Ευγενία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας, Παιδαγωγικό τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Κατσούδα Γεωργία, Ερευνήτρια Β΄ Βαθμίδας, Κέντρον Ερεύνης των Νεοελληνικών Διαλέκτων και Ιδιωμάτων, Ακαδημία Αθηνών
Κουτσουλέλου Σταματία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Ανάλυσης Ομιλίας, Τμήμα Φιλολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Λέξεις με προθήματα: παράγωγες ή σύνθετες; Οι απόψεις των φοιτητών θεωρητικών σπουδών ως προς την ορολογία και την κατηγοριοποίηση
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Λέξεις με προθήματα: παράγωγες ή σύνθετες; Οι απόψεις των φοιτητών θεωρητικών σπουδών ως προς την ορολογία και την κατηγοριοποίηση.
Περίληψη:
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να εξετάσει ένα θέμα της μορφολογίας της Ν.Ε., την προθηματοποίηση και πώς αυτή αντιμετωπίζεται στο πλαίσιο του σχολείου. Πιο συγκεκριμένα, επιδιώκει να διερευνήσει εάν οι τελειόφοιτοι φοιτητές του Παιδαγωγικού τμήματος και συνεπώς οι μελλοντικοί εκπαιδευτικοί αντιλαμβάνονται τις λέξεις με προθήματα ως παράγωγες ή ως σύνθετες. Για τις ανάγκες της εργασίας γίνεται ενδελεχής μελέτη στα φαινόμενα της παραγωγής και της σύνθεσης. Διεξοδικά αναλύεται το φαινόμενο της προθηματοποίησης ενώ παράλληλα γίνεται και μια ιστορική επισκόπηση του φαινομένου στα Αρχαία Ελληνικά. Πρόκειται για ένα γλωσσικό φαινόμενο για το οποίο υπάρχουν ποικίλες απόψεις στον επιστημονικό χώρο, ενώ διαφορετικές είναι οι προσεγγίσεις που ακολουθούν τόσο οι επίσημες σχολικές γραμματικές όσο και τα σχολικά βιβλία.
Για να πραγματοποιηθεί η έρευνα σχεδιάσαμε ένα ερωτηματολόγιο, το οποίο στόχευε να διερευνήσει την αντίληψη των φοιτητών για τις λέξεις με προθήματα. Το ερωτηματολόγιο είναι χωρισμένο σε τρία μέρη. Το πρώτο μέρος περιελάμβανε τα δημογραφικά στοιχεία των φοιτητών. Το δεύτερο μέρος περιελάμβανε ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, οι οποίες σχετίζονταν με τα επιμέρους ερευνητικά ερωτήματα και κυρίως με το πώς ορίζουν και αντιλαμβάνονται οι φοιτητές τις έννοιες παραγωγή και σύνθεση. Το τρίτο μέρος του ερωτηματολογίου περιελάμβανε μια πολυμερή κλίμακα κατάταξης. Εκεί οι φοιτητές έπρεπε να τοποθετήσουν καθεμία από τις 64 λέξεις που δόθηκαν, οι οποίες ήταν κατά κύριο λόγο λέξεις με προθήματα και επιλεγμένες με κριτήρια τη μορφολογική διαφάνεια και αδιαφάνεια καθώς και με το σημασιολογικό πεδίο.
Σύμφωνα με τα ευρήματα, οι τελειόφοιτοι φοιτητές αντιλαμβάνονται τις λέξεις με προθήματα ως παράγωγες, γεγονός που δείχνει ότι έχει διαδραματίσει καταλυτικό ρόλο σε αυτούς η διδασκαλία των φαινομένων στο Πανεπιστήμιο. Ωστόσο, περαιτέρω διερεύνηση χρήζουν οι λέξεις με προθήματα, οι οποίες είχαν επιλεγεί με κριτήριο τη μορφολογική διαφάνεια και αδιαφάνεια, στις οποίες παρατηρήθηκε ότι οι επιλογές των φοιτητών ως προς την κατηγοριοποίησή τους ποίκιλαν περισσότερο.
Λέξεις-κλειδιά:
παραγωγή, σύνθεση, πρόθημα, προθηματοποίηση, φοιτητές Παιδαγωγικού
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
70
Αριθμός σελίδων:
159