Η πρόσληψη του Jan van Eyck (1390-1441) στην Αγγλία του 19ου αιώνα και η σχέση του με την αδελφότητα των Προραφαηλιτών

Διπλωματική Εργασία uoadl:2279399 402 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ιστορία της Νεότερης Τέχνης
Βιβλιοθήκη της Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-11-22
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
Πατσάκη Μαρία-Γαλήνη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Δημήτρης Παυλόπουλος, Αναπληρωτής Καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, ΕΚΠΑ
Ευθυμία Μαυρομιχάλη, Επίκουρη Καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, ΕΚΠΑ
Κωνσταντίνος Ράπτης, Αναπληρωτής Καθηγητής Νεότερης Ιστορίας, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η πρόσληψη του Jan van Eyck (1390-1441) στην Αγγλία του 19ου αιώνα και η σχέση του με την αδελφότητα των Προραφαηλιτών
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η πρόσληψη του Jan van Eyck (1390-1441) στην Αγγλία του 19ου αιώνα και η σχέση του με την αδελφότητα των Προραφαηλιτών
Περίληψη:
Στην παρούσα εργασία επιχειρείται να εξετασθεί το ζήτημα της πρόσληψης του Jan van Eyck κατά τον 19ο αιώνα στην Αγγλία, καθώς και η σχέση ανάμεσα στην τέχνη του με την αδελφότητα των Προραφαηλιτών. Mε αφορμή την αγορά του Ζεύγος Arnolfini από την Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου το 1843 ξεκίνησε ένα ιδιαίτερα έντονο ενδιαφέρον για τον καλλιτέχνη. Αρχικά, παρουσιάζονται οι πρώτες εντυπώσεις που προκάλεσε το έργο στο κοινό της εποχής, καθώς και οι δημοφιλέστερες θεωρίες σχετικά με το αινιγματικό του θέμα. Στη συνέχεια, γίνεται αναφορά στη μεγάλη συζήτηση που ξεκίνησε με θέμα τον Jan van Eyck στην Αγγλία του 19ου αιώνα και της θέση του ίδιου, αλλά και ολόκληρης της πρώιμης φλαμανδικής ζωγραφικής σε σχέση με τους μεγάλους δασκάλους του παρελθόντος και την ιταλική τέχνη. Τα δύο βασικά στοιχεία της τέχνης του Jan van Eyck που απασχόλησαν τους τεχνοκρίτες της εποχής περισσότερο είναι ο ρεαλισμός του και η επιμονή στη λεπτομέρεια. Λίγα χρόνια αργότερα η ίδια συζήτηση και προβληματισμός έλαβε ξανά χώρα στην Αγγλία και απασχόλησε τους ίδιους τεχνοκρίτες, αυτή τη φορά όμως όχι αναφορικά με την τέχνη του Jan van Eyck, αλλά με εκείνη της νεοϊδρυθείσας αδελφότητας των Προραφαηλιτών. Πάνω σε αυτόν τον άξονα παρουσιάζονται με βάση τον τύπο της εποχής οι συσχετισμοί που γίνονται ανάμεσα στον Jan van Eyck και στους Προραφαηλίτες και αναλύονται ορισμένα κοινά χαρακτηριστικά που μπορούν να εντοπιστούν στο εργο τους. Αυτά περιλαμβάνουν την χρήση των ελαιοχρωμάτων και τη γενικότερη προτίμηση στα έντονα, λαμπερά χρώματα, την έμφαση στη λεπτομέρεια, καθώς και τον συχνό παραλληλισμό με την τέχνη της φωτογραφίας που γινόταν την εποχή εκείνη τόσο για τους Πρόραφαηλίτες, όσο και για τον Jan van Eyck. Το βασικότερο χαρακτηριστικό της τέχνης του Jan van Eyck που απασχόλησε πέρα από κάθε άλλο τους τεχνοκρίτες και μελετητές του 19ου αιώνα ήταν ο ρεαλισμός του και εντοπίζονται αρκετά κοινά σημεία με το έργο των Προραφαηλίτων, ειδικότερα στον πίνακα Ο Χριστός στο σπίτι των γονιών του, του John Everett Millais. Το τελευταίο κοινό στοιχείο ανάμεσα στον Jan van Eyck και τους Προραφαηλίτες είναι ο συμβολισμός και ειδικότερα ο κρυμμένος συμβολισμός, ιδέα που διαμορφώθηκε κατά τον 19ο αιώνα και ορίστηκε από τον Erwin Panofsky στον 20ο. Πέρα από αυτά τα κοινά χαρακτηριστικά ανάμεσα στην τέχνη του Jan van Eyck και των Προραφαηλιτών, αυτό που παρατηρείται επίσης είναι η ενσωμάτωση μεμονωμένων στοιχείων από το Ζεύγος Arnolfini, ιδιαίτερα του κυρτού καθρέφτη, ο οποίος προσαρμόζεται με ποικίλους τρόπους σε πίνακες των Προραφαηλιτών και των ακολούθων τους. Τα δύο βασικά έργα, για τα οποία όλοι οι ερευνητές συμφωνούν ότι δανείζονται τον καθρέφτη από τον πίνακα του Jan van Eyck, είναι το «Πάρτε το γιο σας, κύριε!» του Ford Madox Brown και το η Κυρά του Σαλότ του William Holman Hunt. Πέρα από αυτούς τους δύο πίνακες όμως, εντοπίστηκαν και αναφέρονται μια σειρά ακόμη από έργα, στα οποία περιλαμβάνεται είτε ο καθρέφτης, είτε κάποιο άλλο στοιχείο από το Ζεύγος Arnolfini.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Καλές Τέχνες - Ψυχαγωγία
Λέξεις-κλειδιά:
Jan van Eyck, Hubert van Eyck, ζεύγος Arnolfini, πρώιμη φλαμανδική τέχνη, Προραφαηλίτες, 19oς αιώνας, Αγγλία, πρόσληψη, William Holman Hunt, Dante Gabriel Rossetti, John Everett Miillais, Ford Madox Brown, Edward Burne-Jones, Erwin Panofsky
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
323
Αριθμός σελίδων:
191
Η πρόσληψη του Jan van Eyck (1390-1441) στην Αγγλία του 19ου αιώνα και η σχέση του με την αδελφότητα των Προραφαηλιτών..pdf (14 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο