«Ιστορικό διακείμενο και λογοτεχνία: Θεωρία, έρευνα σε μαθητές Λυκείου και διδακτική αξιοποίηση.»

Διπλωματική Εργασία uoadl:2285339 693 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία. Διδακτική Γλώσσας
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-11-22
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
Μεγαγιάννης Βασίλειος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Αναστασία Χριστοφίδου, Ερευνήτρια Α' βαθμίδας, Ακαδημία Αθηνών
Τζίνα Καλογήρου, Καθηγήτρια, Π.Τ.Δ.Ε., Ε.Κ.Π.Α.
Ευγενία Μαγουλά, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Π.Τ.Δ.Ε., Ε.Κ.Π.Α.
Πρωτότυπος Τίτλος:
«Ιστορικό διακείμενο και λογοτεχνία: Θεωρία, έρευνα σε μαθητές Λυκείου και διδακτική αξιοποίηση.»
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
«Ιστορικό διακείμενο και λογοτεχνία: Θεωρία, έρευνα σε μαθητές Λυκείου και διδακτική αξιοποίηση.»
Περίληψη:
Η παρούσα εργασία, πραγματεύεται τη λειτουργία της διακειμενικότητας στο λογοτεχνικό κείμενο. Στο πρώτο μέρος της (θεωρητικό), παρατίθεται αρχικά εκτενής βιβλιογραφική επισκόπηση, η οποία αφορά στην τυπολογία και τα μοντέλα ερμηνείας των μεγάλων θεωρητικών της διακειμενικότητας, από τους παλαιότερους στους πιο σύγχρονους. Ιδιαίτερη μνεία γίνεται στην περίπτωση του ιστορικού διακειμένου και τη σχέση Λογοτεχνίας και Ιστορίας. Στη συνέχεια, παρουσιάζεται το ισχύον πλαίσιο διδασκαλίας, του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας του ελληνικού Λυκείου, εστιάζοντας στην περίπτωση της μεταπολεμικής πεζογραφίας, ενώ αναλύεται αδρομερώς η συμβολή της άντλησης πληροφοριών μέσω του διαδικτύου, στην εκπαιδευτική διαδικασία. Το θεωρητικό μέρος, κλείνει με την παρουσίαση των θεωρητικών αρχών της Κριτικής Ανάλυσης Λόγου και το πώς αυτές, μέσω της διαδικασίας της συνανάγνωσης, γίνονται το όχημα, το οποίο οδηγεί στον σχολικό (εγ)γραμματισμό. Αυτό επιτυγχάνεται με την εμπλοκή των παράλληλων κειμένων, για τα οποία παρατίθεται σχετική τυπολογική και λειτουργική διάκριση. Στο δεύτερο μέρος, (ερευνητικό) εκατό μαθητές ελληνικού Λυκείου, στο πλαίσιο του ανωτέρω μαθήματος, συμμετέχουν στη διαδικασία αξιολόγησης της πρόσληψης και επίγνωσης του ιστορικού διακειμένου, σε πέντε επιλεγμένα αποσπάσματα της μεταπολεμικής πεζογραφίας. Το πρώτο σκέλος της διαδικασίας, αφορά στην αξιολόγηση των επιδόσεων των μαθητών σε δύο φάσεις, μία χωρίς τη χρήση βιβλιογραφικών πηγών και μία έπειτα από την αναζήτηση υποστηρικτικού υλικού μέσω του διαδικτύου. Τα αποτελέσματα καταδεικνύουν την ευρεία βελτίωση των μαθητικών επιδόσεων στη δεύτερη περίπτωση, ανεξαρτήτως κειμένου, επιδόσεις πάντως, που σε κάθε περίπτωση, επιδέχονται αρκετή περαιτέρω βελτίωση. Το συμπέρασμα αυτό, συνδυάστηκε με τα όσα εξήχθησαν από σχετικό ερωτηματολόγιο το οποίo συμπλήρωσαν οι μαθητές, κατά το δεύτερο σκέλος της διαδικασίας, το οποίο και αποτυπώνει τη δική τους άποψη, για την χρήση της διακειμενικότητας στην εκπαιδευτική διαδικασία. Τα ανωτέρω συμπεράσματα, αποτέλεσαν γνώμονα της κατάρτισης του τρίτου μέρους της εργασίας. Αυτό αποτελείται από διδακτική πρόταση χρήσης παράλληλων κειμένων (παραδοσιακών, πολυτροπικών, σχηματικών) Η πρόταση αυτή διαρθρώνεται σε 5 επιμέρους σενάρια, τα οποία καλλιεργούν τον μαθητικό εγγραμματισμό, μέσω των πυλώνων της Κριτικής Ανάλυσης Λόγου, αλλά και των συμπερασμάτων του ερευνητικού σκέλους, αναφορικά με τη στάση του μαθητή ως αναγνώστη, απέναντι στη διακειμενικότητα.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία, κειμενογλωσσολογία, διακειμενικότητα, ιστορικό διακείμενο, κριτική ανάλυση λόγου, συνανάγνωση, παράλληλα κείμενα, διδακτική της Λογοτεχνίας, φιλαναγνωσία, κριτικός εγγραμματισμός.
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
62
Αριθμός σελίδων:
121
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ.ΜΕΓΑΓΙΑΝΝΗΣ.ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ.pdf (2 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο