Παραγωγή γραπτού λόγου και ψηφιακής αφήγησης σε μαθητές των πρώτων τάξεων του Δημοτικού με τη χρήση διαδραστικού πίνακα: Πιλοτική εφαρμογή στη Β’ Δημοτικού

Διπλωματική Εργασία uoadl:2317684 651 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Πληροφορική στην Εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-12-08
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
Παυλίδου Χρυσάνθη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Bουδούρη Αγγελική, Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Παραγωγή γραπτού λόγου και ψηφιακής αφήγησης σε μαθητές των πρώτων τάξεων του Δημοτικού με τη χρήση διαδραστικού πίνακα: Πιλοτική εφαρμογή στη Β’ Δημοτικού
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Παραγωγή γραπτού λόγου και ψηφιακής αφήγησης σε μαθητές των πρώτων τάξεων του Δημοτικού με τη χρήση διαδραστικού πίνακα: Πιλοτική εφαρμογή στη Β’ Δημοτικού
Περίληψη:
Η παρούσα εργασία έχει ως σκοπό τη μελέτη της διδακτικής αξιοποίησης των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στην παραγωγή γραπτού λόγου και ψηφιακής αφήγησης στις δύο πρώτες τάξεις του Δημοτικού. Ειδικότερα, μελετάται η αξιοποίηση του διαδραστικού πίνακα και άλλων εργαλείων του Διαδικτύου 2.0 (Web 2.0) για την παραγωγή γραπτής και ψηφιακής αφήγησης, τόσο σε θεωρητικό επίπεδο μέσα από την επισκόπηση της σχετικής βιβλιογραφίας, όσο και σε ερευνητικό επίπεδο. Για τις ανάγκες της ερευνητικής μελέτης σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε εκπαιδευτικό σενάριο για τη Β΄ Δημοτικού, με σκοπό την ανάπτυξη δεξιοτήτων παραγωγής γραπτού λόγου και την δημιουργία ψηφιακής αφήγησης. Τα εκπαιδευτικό σενάριο βασίστηκε στην ανάπτυξη δραστηριοτήτων με το Notebook Smartboard μαζί με άλλες δραστηριότητες του Διαδικτύου και η ανάπτυξη του αφορά τη Β’ τάξη, κατά την εφαρμογή ωστόσο μπορεί να υπάρξει διαφοροποίηση στις δραστηριότητες ώστε να ανταποκρίνονται στην ετοιμότητα των μαθητών που βρίσκονται στο τέλος της Α’ τάξης.
Πραγματοποιήθηκε πειραματική έρευνα με εφαρμογή του εκπαιδευτικού σεναρίου. Το δείγμα αποτέλεσαν οι 27 μαθητές του τμήματος της Β΄ Δημοτικού του Δημοτικού Κολλεγίου Ψυχικού. Η έρευνα ολοκληρώθηκε σε δύο φάσεις: στην πρώτη φάση πραγματοποιήθηκε η παραγωγή γραπτού λόγου, συγκεκριμένα μια αφήγηση, από τους μαθητές. Το προ-συγγραφικό και το συγγραφικό στάδιο έγιναν με την υποστήριξη μιας διεπιφάνειας που αναπτύχθηκε ειδικά γι’ αυτό το σκοπό. Το λογισμικό που χρησιμοποιήθηκε ήταν το SMART Notebook. Κατά το μετα-συγγραφικό στάδιο, αξιοποιήθηκε και πάλι ο διαδραστικός πίνακας σε συνδυασμό με έντυπο αυτό-αξιολόγησης από τους μαθητές. Τα τελικά γραπτά αξιολογήθηκαν με τη χρήση ρουμπρίκας (rubric) από την ερευνήτρια. Η δεύτερη φάση αφορούσε την παραγωγή ψηφιακής αφήγησης με την τεχνική clay animation stop motion video. Η συγγραφή του σεναρίου βασίστηκε σε επιφάνειες του προγράμματος που είχε αναπτυχθεί για την πρώτη φάση, ακολούθησε η δημιουργία εικονογραφημένου σεναρίου και, τέλος, η ψηφιακή μετουσίωση της ιστορίας με τη χρήση του Windows Movie Maker. Με το τέλος της δεύτερης φάσης, οι μαθητές συμπλήρωσαν ερωτηματολόγιο για την αξιολόγηση του προγράμματος. Όλη η διαδικασία αποτέλεσε μέρος ευρύτερου φιλαναγνωστικού προγράμματος (Διαθεματικού Σχεδίου Εργασίας) στο οποίο συμμετείχαν οι μαθητές του τμήματος με θέμα τη Διαφορετικότητα.
Η προστιθέμενη αξία της χρήσης του διαδραστικού πίνακα για την παραγωγή γραπτής αφήγησης προκύπτει από την ανάλυση των αποτελεσμάτων που συγκεντρώθηκαν με τη συμπλήρωση φύλλου περιγραφικής αξιολόγησης (ρουμπρίκας) των γραπτών κειμένων που προέκυψαν από τους μαθητές με τη χρήση του διαδραστικού. Επιπλέον, τα ερωτηματολόγια προσέφεραν χρήσιμα στοιχεία για την ανάπτυξη του κινήτρου των μαθητών τόσο στην γραπτή όσο και στην ψηφιακή αφήγηση, και τις απόψεις τους σχετικά με το βοηθητικό ρόλο του διαδραστικού πίνακα.
Τα αποτελέσματα επιβεβαίωσαν τα ευρήματα της βιβλιογραφίας και τις ερευνητικές υποθέσεις και αναδείχθηκε, αφενός, η δυναμική του διαδραστικού πίνακα για την ανάπτυξη δεξιοτήτων παραγωγής γραπτού λόγου και αφετέρου, τα πλεονεκτήματα της αξιοποίησης της ψηφιακής αφήγησης στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Λέξεις-κλειδιά:
αφήγηση, ψηφιακή αφήγηση, παραγωγή γραπτού λόγου, διαδραστικός πίνακας, εκπαιδευτικό σενάριο, πρώτες τάξεις δημοτικού
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
63
Αριθμός σελίδων:
141
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Χρυσάνθη Παυλίδου 2017.pdf
3 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

 


Το Χρωματιστό Τερατάκι.rar
42 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.