Στάσεις και γλωσσική επιχειρηματολογία σε σχόλια για το δημοψήφισμα της 5ης Ιουλίου 2015: Η περίπτωση του Facebook

Διπλωματική Εργασία uoadl:2320684 687 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Γλωσσολογία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-12-03
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
Λαμπίδης Εμμανουήλ
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Διονύσιος Γούτσος, Καθηγητής, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Σπυριδούλα Μπέλλα, Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Σταματία Κουτσουλέλου-Μίχου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Στάσεις και γλωσσική επιχειρηματολογία σε σχόλια για το δημοψήφισμα της 5ης Ιουλίου 2015: Η περίπτωση του Facebook
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Στάσεις και γλωσσική επιχειρηματολογία σε σχόλια για το δημοψήφισμα της 5ης Ιουλίου 2015: Η περίπτωση του Facebook
Περίληψη:
Η παρούσα εργασία έχει στόχο να εξετάσει τις κειμενικές στρατηγικές των χρηστριών/χρηστών στα σχόλιά τους στο Facebook την περίοδο του δημοψηφίσματος της 5ης Ιουλίου 2015. Το δημοψήφισμα αποτέλεσε ένα ιστορικό γεγονός με σημαντικές οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις. Το Facebook, ως ένα από τα πιο δημοφιλή μέσα κοινωνικής δικτύωσης, είχε καθοριστικό ρόλο εκείνη την περίοδο με πλήθος συζητήσεων να διεξάγονται προβάλλοντας τις στάσεις και τα επιχειρήματα των ίδιων των πολιτών που είτε προσπαθούσαν να πείσουν για τις θέσεις τους είτε εξέφραζαν την ανησυχία τους για τις μελλοντικές εξελίξεις.
Η ανάλυση βασίζεται στη λογοϊστορική προσέγγιση της κριτικής ανάλυσης λόγου, όπως αναπτύχθηκε από τους Reisigl και Wodak (2009), και συγκεκριμένα στη κειμενική στρατηγική της αναφοράς, του κατηγορήματος και της επιχειρηματολογίας μελετώντας τους μηχανισμούς της προσωπικής δείξης, της αξιολόγησης και των τόπων αντίστοιχα, ώστε να ερευνηθεί η στάση των χρηστριών/χρηστών ανάλογα με τις ομάδες που σχηματίζουν, τα χαρακτηριστικά που τις αποδίδουν και με αυτές που ευθυγραμμίζονται αλλά και τους τόπους που χρησιμοποιούν για να στηρίξουν και να δικαιολογήσουν τα επιχειρήματά τους.
Μετά την εξέταση εκτενών συνομιλιών οδηγήθηκα στο συμπέρασμα ότι οι χρήστριες/χρήστες βασίζονται στο δίπολο «Εμείς - Άλλοι» με δύο αντιθετικά ζεύγη να κυριαρχούν, το ένα είναι υπέρ - κατά του δημοψηφίσματος και το άλλο ψηφοφόροι του ΝΑΙ - ψηφοφόροι του ΟΧΙ. Το δεύτερο δίπολο βρίσκεται κάτω από τις περισσότερες συζητήσεις και διαμορφώνει τις στάσεις των χρηστριών/χρηστών. Οι ψηφοφόροι του ΝΑΙ επιθυμούν την παραμονή της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και επικεντρώνονται στις μελλοντικές αρνητικές συνέπειες του ΟΧΙ, ενώ οι ψηφοφόροι του ΟΧΙ επιθυμούν την αυτονόμηση της Ελλάδας και επικεντρώνονται στις αρνητικές συνέπειες της ευρωπαϊκής συνεργασίας με την Ελλάδα στο παρελθόν. Οι συχνότεροι τόποι είναι αυτοί της αχρηστίας, της υπευθυνότητας και της χρησιμότητας που χρησιμοποιούνται για να διαμορφώσουν ένα αρνητικό και κινδυνολογικό πλαίσιο από τη μια στο οποίο εντάσσουν τις αποφάσεις και τις ενέργειες της έξω ομάδας και ένα ευνοϊκό πλαίσιο από την άλλη για τις επιλογές της έσω ομάδας. Καταλήγοντας, ο λόγος των χρηστριών/χρηστών στηρίζεται σε ιδεολογικά σχήματα που αντανακλούν και αναπαράγουν ένα ιδιαίτερα διχαστικό κλίμα.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλωσσολογία
Λέξεις-κλειδιά:
ανάλυση λόγου, στάση, επιχειρηματολογία, δημοψήφισμα, σχόλια, Facebook
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
61
Αριθμός σελίδων:
111
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Διπλωματική_Λαμπίδης.pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.