Κοινωνικές Δεξιότητες και άτομο με Διανοητική Αναπτυξιακή Διαταραχή

Διπλωματική Εργασία uoadl:2332876 833 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ειδική Αγωγή
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-12-09
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
Κοσμά Σταυρούλα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ασβεστάς Αναστάσιος, Διδάκτωρ, Τομέας Παιδαγωγικής
Γενά Αγγελική, Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλοσοφίας- Παιδαγωγικής- Ψυχολογίας
Πρωτότυπος Τίτλος:
Κοινωνικές Δεξιότητες και άτομο με Διανοητική Αναπτυξιακή Διαταραχή
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Κοινωνικές Δεξιότητες και άτομο με Διανοητική Αναπτυξιακή Διαταραχή
Περίληψη:
Η παρούσα μελέτη αποτελεί μία μετα-ανάλυση στον τομέα της ανάπτυξης των κοινωνικών δεξιοτήτων, αναφορικά με την πληθυσμιακή ομάδα των ατόμων με Διανοητική Αναπτυξιακή Διαταραχή. Στο διεθνή χώρο η ανάγκη για την ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων στα άτομα με αναπηρία έχει αποδειχθεί, ενώ αποτελεί μεγάλο πεδίο ερευνητικού ενδιαφέροντος. Η προαγωγή των δεξιοτήτων αυτών είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με παράγοντες, οι οποίοι επηρεάζουν την ποιότητα της ζωής του ατόμου. Η μη κατάκτησή τους οδηγεί σε δυσκολίες κατά τη μετάβαση στην ενήλικο ζωή και τη μισθωτή εργασία. Η παρούσα εργασία προέκυψε ως απόρροια της γνώσης ότι τα άτομα με Διανοητική Αναπτυξιακή Διαταραχή υστερούν εν συγκρίσει με τον τυπικό πληθυσμό ως προς το εύρος και το επίπεδο των κοινωνικών δεξιοτήτων. Επίσης, σε πολλές περιπτώσεις -ειδικά στον ελλαδικό χώρο- η καλλιέργεια αυτών των δεξιοτήτων παραμελείται από το πρόγραμμα σπουδών, προς όφελος ενός γνωσιοκεντρικού συστήματος. Η εν λόγω έρευνα έχει ως σκοπό να αποδείξει την ανάγκη για τη δημιουργία προγραμμάτων που αφορούν την ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων στα άτομα με Διανοητική Αναπτυξιακή Διαταραχή σε διεθνές επίπεδο και που θα οδηγήσει στη βελτίωση της ποιότητας ζωής τους. Ωστόσο, προαπαιτούμενο της δημιουργίας προγραμμάτων παρέμβασης είναι η αξιολόγηση των δεξιοτήτων αυτών μέσα από σταθμισμένες κλίμακες. Έτσι, κρίθηκε αναγκαίο να αξιολογηθεί η εγκυρότητα κάποιων από τα πιο διαδεδομένα εργαλεία που χρησιμοποιούνται για τη μέτρηση αυτών των δεξιοτήτων. Για την επίτευξη αυτού του σκοπού έχουν επιλεγεί σαράντα-οκτώ μελέτες, οι οποίες χρησιμοποιούν τις κλίμακες:Vineland Adaptive Behavior Scale, Arc’s Self-Determination Scale, Social Skills Rating System- Social Skills Improvement System. Η μέθοδος που έχει ακολουθηθεί για τη μετα-ανάλυση αφορά τα στατιστικά προγράμματα medcalc και Spss. Για τη σύγκριση των μέσων όρων γίνεται χρήση του t-test για ένα δείγμα, προκειμένου να ελεγχθούν διαφοροποιήσεις μεταξύ των ομάδων. Επιπλέον, για να ελεγχθούν οι διαφοροποιήσεις εσωτερικά της κάθε έρευνας γίνεται χρήση του δείκτη Cohen’s d, ενώ για τον έλεγχο της αξιοπιστίας των εργαλείων χρησιμοποιείται ο δείκτης Hedges g και συνοδεύεται με τη σχηματική αναπαράσταση των Forest Plots. Οι προς ανάλυση μελέτες αφορούν 5.479 άτομα από την ομάδα στόχο, 2.570 τυπικώς αναπτυσσόμενα άτομα που αποτελούν την ομάδα ελέγχου και 1.584 άτομα τα οποία αντιμετωπίζουν άλλες διαταραχές και αποτελούν την ομάδα σύγκρισης. Το ηλικιακό εύρος κυμαίνεται από το 1 έως τα 93 έτη. Οι μελέτες εξετάζουν συγκεντρωτικά πληθυσμό από 14 χώρες. Η παρούσα μετα-ανάλυση με αυτές τις μελέτες επιχειρεί να αξιολογήσει την εγκυρότητα και την αξιοπιστία των εργαλείων που έχουν χρησιμοποιηθεί, δίνοντας έμφαση στα επιμέρους χαρακτηριστικά του ατόμου (είδος αναπηρίας, ηλικία), τη διαπολιτισμική τους διάσταση και τη μετάβαση στην εργασία. Η εργασία με τα παραπάνω επιχειρεί να δώσει μία σφαιρική εικόνα για τις κοινωνικές δεξιότητες του ατόμου με Διανοητική Αναπτυξιακή Διαταραχή σε διεθνές επίπεδο.
Λέξεις-κλειδιά:
Νοητική Καθυστέρηση, Νοητική Υστέρηση, Νοητική Ανεπάρκεια, Διανοητική Αναπτυξιακή Διαταραχή,Κοινωνικές Δεξιότητες, Αυτοπροσδιορισμός, Ποιότητα Ζωής, Κλίμακες Μέτρησης Κοινωνικών Δεξιοτήτων
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
398
Αριθμός σελίδων:
235
Κοινωνικές Δεξιότητες και άτομο με Διανοητική Αναπτυξιακή Διαταραχή.pdf (2 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο