Αυτο-οργανωμένες δράσεις κοινωνικής αλληλεγγύης στην Ελλάδα: Η περίπτωση των κοινωνικών παντοπωλείων

Διπλωματική Εργασία uoadl:2332917 294 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ψηφιακά Μέσα Επικοινωνίας και Περιβάλλοντα Αλληλεπίδρασης
Βιβλιοθήκη Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης - Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης - Τουρκικών Σπουδών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-12-14
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
Πατρικάκου Ματίνα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Γκούσκος Δημήτριος, Επίκουρος καθηγητής, Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών, Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Αυτο-οργανωμένες δράσεις κοινωνικής αλληλεγγύης στην Ελλάδα: Η περίπτωση των κοινωνικών παντοπωλείων
Γλώσσες εργασίας:
Αγγλικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Self-organized social solidarity's initiatives in Greece: The case of social groceries
Περίληψη:
Σκοπός της παρούσας πτυχιακής εργασίας είναι η διερεύνηση των αυτο-
οργανωμένων δράσεων κοινωνικής αλληλεγγύης στην Ελλάδα, και ειδικά των κοινωνικών
παντοπωλείων, και του σφαιρικού τρόπου λειτουργίας τους. Η μελέτη αυτή ευελπιστεί
πως θα αποτελέσει ένα χρήσιμο εργαλείο για την ενημέρωση του κόσμου σχετικά με τις
εν λόγω δομές και την ευαισθητοποίησή τους και για την βελτίωση των δομών και την
ενημέρωση των νέων. Παράλληλα, αποτελεί μία πολύ σημαντική βάση δεδομένων για
περαιτέρω έρευνα.
Οι περισσότερες δομές που έχουν ιδρυθεί ως κοινωνικά παντοπωλεία ξεκίνησαν
να λειτουργούν τα τελευταία χρόνια, αφού έκανε αισθητή την εμφάνισή της η οικονομική
κρίση στην Ελλάδα. Σκοπός τους είναι να βοηθήσουν τους οικονομικά ασθενέστερους
καλύπτοντας κυρίως την βασική ανάγκη του φαγητού. Αποτελούν, επομένως, δομές που
συγκεντρώνουν είδη πρώτης ανάγκης, τα οποία διανέμονται στους δικαιούχους.
Όμως, ένα κοινωνικό παντοπωλείο για να επιτελέσει αυτή την βασική λειτουργία,
πρέπει να έχει εξασφαλίσει πηγές χρηματοδότησης, να έχει προσωπικό και να είναι σε
θέση να επικοινωνήσει το έργο του. Για τον λόγο αυτό, πέρα από συνεντεύξεις που
πραγματοποιήθηκαν για να διαμορφωθεί μία σφαιρική εικόνα σχετικά με την λειτουργία
των εν λόγω δομών, πραγματοποιήθηκε και μία παράλληλη έρευνα σχετικά με την δράση
τους στα ψηφιακά μέσα, τα οποία έχουν ενταχθεί στην καθημερινότητά μας και πλέον
αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της στρατηγικής των υπηρεσιών και των εταιρειών.
Στο πρώτο στάδιο της έρευνας πραγματοποιήθηκαν τηλεφωνικές κλήσεις για να
γίνει η πρώτη επικοινωνία με τις δομές και να συγκεντρωθούν στοιχεία όπως ο χρόνος
λειτουργίας τους και το πλήθος των ωφελούμενων προκειμένου να γίνει ξεκαθάρισμα του
δείγματος, το οποίο αντλήθηκε από την διαδικτυακή πλατφόρμα Οργάνωση 2.0. Στη
συνέχεια, ακολούθησε η διά ζώσης επικοινωνία με τα παντοπωλεία και η έρευνα βάσει
περαιτέρω στοιχείων που εντοπίστηκαν και μέσω διαδικτύου.
Το γενικό συμπέρασμα από την παρούσα εργασία είναι ότι ο θεσμός των
κοινωνικών παντοπωλείων έχει βελτιώσει το κρατικό σύστημα πρόνοιας και έχει
καταφέρει να ενεργοποιήσει τον εθελοντισμό και την αξία της προσφοράς στον Έλληνα
πολίτη. Μπορεί να δώσει ανάσες ζωής σε όσους έχουν πραγματικά ανάγκη. Ωστόσο,
είναι αρκετά τα εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν για να βελτιωθεί η λειτουργία τους
και στις περισσότερες των περιπτώσεων, δεν πρόκειται για ζητήματα που αφορούν
αποκλειστικά την δομή, αλλά σχετίζονται με την γενικότερη κατάσταση που χαρακτηρίζει
την χώρα την δεδομένη στιγμή.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Κοινωνικές, Πολιτικές και Οικονομικές επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
Κοινωνική Αλληλεγγύη, Κοινωνικό Παντοπωλείο, ΜΚΟς, Κοινωνική Οικονομία, Κοινωνία Πολιτών,
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
1
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
166
Αριθμός σελίδων:
311
ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΠΑΤΡΙΚΑΚΟΥ ΜΑΤΙΝΑ.pdf (2 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο