Αντιλήψεις κι εμπειρίες εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για το ρόλο και τις αρμοδιότητες του ειδικού παιδαγωγού σε γενικά σχολεία που λειτουργεί η δομή της παράλληλης στήριξης

Διπλωματική Εργασία uoadl:2576319 368 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ειδική Αγωγή
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-01-13
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Σίσκα Γεωργία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Βασίλης Τσάφος, Αναπληρωτής καθηγητής, Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία,ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Αντιλήψεις κι εμπειρίες εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για το ρόλο και τις αρμοδιότητες του ειδικού παιδαγωγού σε γενικά σχολεία που λειτουργεί η δομή της παράλληλης στήριξης
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Αντιλήψεις κι εμπειρίες εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για το ρόλο και τις αρμοδιότητες του ειδικού παιδαγωγού σε γενικά σχολεία που λειτουργεί η δομή της παράλληλης στήριξης
Περίληψη:
Στα ελληνικά σχολεία η δομή της παράλληλης στήριξης υλοποιείται στα πλαίσια της ενταξιακής εκπαίδευσης, βασική προϋπόθεση της οποίας είναι η φοίτηση των μαθητών με αναπηρίες και/ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο γενικό σχολείο. Οι αρμοδιότητες του εκπαιδευτικού της παράλληλης στήριξης ως προς το συνολικό μαθητικό πληθυσμό της τάξης, οι συνεργατικές σχέσεις που αναπτύσσει με τους γενικούς εκπαιδευτικούς, οι μέθοδοι και το υλικό διδασκαλίας που χρησιμοποιεί καθώς και η ίδια η εφαρμογή της παράλληλης στήριξης ως ενταξιακής πρακτικής αποτελούν στοιχεία που καθορίζουν το ρόλο του ειδικού παιδαγωγού στο γενικό σχολείο. Παρά το γεγονός ότι οι αρμοδιότητες του εκπαιδευτικού της παράλληλης στήριξης προβλέπονται θεσμικά, ο ρόλος του παραμένει απροσδιόριστος σε σχέση με το συνολικό πληθυσμό της τάξης καθώς και οι συνεργατικές σχέσεις των εκπαιδευτικών, ως προς το στόχο, τη μορφή που μπορεί να έχουν και το χρονικό πλαίσιο υλοποίησής τους. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να αναδειχθούν οι αντιλήψεις και οι εμπειρίες γενικών εκπαιδευτικών και εκπαιδευτικών της παράλληλης στήριξης στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση πάνω στο ζήτημα αυτό.
Το δείγμα της παρούσας ποιοτικής έρευνας ήταν συνολικά οκτώ εκπαιδευτικοί. Όλοι οι εκπαιδευτικοί έπρεπε να εργάζονται σε γενικό, δημόσιο σχολείο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στο οποίο λειτουργεί η δομή της παράλληλης στήριξης. Η επιλογή των συμμετεχόντων στην έρευνα έγινε με βάση την τεχνική της θεωρητικής ή σκόπιμης δειγματοληψίας. Το μεθοδολογικό εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε ήταν η ημι-δομημένη συνέντευξη ενώ για την ανάλυση των ευρημάτων επιλέχθηκε η μέθοδος της ποιοτικής ανάλυσης περιεχομένου.
Τα αποτελέσματα της έρευνας επιβεβαίωσαν την επικράτηση του ατομικού/ιατρικού μοντέλου στη προσέγγιση των εκπαιδευτικών για την αναπηρία καθώς και τη σύγχυση που επικρατεί στους γενικούς κυρίως εκπαιδευτικούς, σχετικά με την κατανόηση της ενταξιακής εκπαίδευσης, εφόσον η πλειονότητά τους την ταυτίζει με τις δομές της παράλληλης στήριξης και των τμημάτων ένταξης και τη συνδέει με την Ειδική Αγωγή. Επιπλέον, έγινε φανερή η έλλειψη ισοτιμίας των εκπαιδευτικών (γενικών- ειδικών) στη σχολική τάξη όσον αφορά το σύνολο του μαθητικού πληθυσμού και η συντήρηση του διαχωρισμού «γενικός» και «ειδικός» εκπαιδευτικός. Η αντίληψη που επικρατεί και στις δύο ομάδες εκπαιδευτικών είναι η κυριαρχία του γενικού εκπαιδευτικού στην τάξη ως αρμόδιου για το σύνολο των μαθητών και η αποκλειστική ενασχόληση του «βοηθού»- ειδικού εκπαιδευτικού με την παροχή εξατομικευμένης εκπαιδευτικής στήριξης στους μαθητές με αναπηρία. Έγινε φανερή τέλος η απουσία διαφοροποίησης της διδασκαλίας, ουσιαστικών συνεργατικών πρακτικών και πρακτικών συνδιδασκαλίας, παραγόντων απαραίτητων για την επιτυχημένη εφαρμογή της ένταξης. Δεν απουσιάζουν βέβαια και οι εξαιρέσεις εκπαιδευτικών που φανερώνουν αίσθημα συλλογικής ευθύνης και διάθεσης για συνεργασία και αλλαγές στη νοοτροπία και στις πρακτικές τους.
Απώτερος στόχος αυτής της έρευνας είναι η χρήση των συμπερασμάτων ως προτάσεις για τη βελτίωση του ρόλου του ειδικού εκπαιδευτικού στο γενικό σχολείο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης προκειμένου να υλοποιηθούν οι στόχοι της ένταξης για την άρση των αποκλεισμών τόσο των «ειδικών» μαθητών όσο και των «ειδικών» εκπαιδευτικών και την ισότιμη συμμετοχή τους στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Ειδική Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης, ειδικός παιδαγωγός, ανάπηροι μαθητές, μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ενταξιακή εκπαίδευση, συνεργασία
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
183
Αριθμός σελίδων:
191
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΓΕΩΡΓΙΑ ΣΙΣΚΑ (final).pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.