Διαχείριση του πένθους παιδιών και εφήβων αλλοδαπών μαθητών (θάνατοι γονιών ή αγαπημένων προσώπων) από τους εκπαιδευτικούς

Διπλωματική Εργασία uoadl:2661012 807 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διαπολιτισμική Εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-02-15
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Φτυλάκη Μαρία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Αντωνία Παπαστυλιανού, Καθηγήτρια, Φιλοσοφίας- Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ
Χρήστος Παρθένης, Επίκουρος Καθηγητής του Τμήματος Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Γεώργιος Φραγκούλης, Διδάκτωρ του Τμήματος Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική ηλικία του Πανεπιστημίου Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Διαχείριση του πένθους παιδιών και εφήβων αλλοδαπών μαθητών (θάνατοι γονιών ή αγαπημένων προσώπων) από τους εκπαιδευτικούς
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Διαχείριση του πένθους παιδιών και εφήβων αλλοδαπών μαθητών (θάνατοι γονιών ή αγαπημένων προσώπων) από τους εκπαιδευτικούς
Περίληψη:
Στην εποχή μας θεωρούμε φυσικό να εξηγούμε στα παιδιά οτιδήποτε έχει να κάνει
με τη γέννηση και τη δημιουργία, αλλά εντελώς αφύσικο και αδιανόητο να
συζητάμε μαζί τους για το θάνατο και την απώλεια. Κάτι τέτοιο θεωρείται, κατά τις
Νίλσεν και Παπαδάτου (1999), μακάβριο, θλιβερό και ασυμβίβαστο με την παιδική
ηλικία. Οι άνθρωποι δεν είναι πρόθυμοι να μιλήσουν ανοιχτά για τη ζωή και το θάνατο σε προσωπικό επίπεδο, ιδίως δεν είναι διατεθειμένοι να το κάνουν μπροστά σε παιδιά
(Λεονταρή, 2015). Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι το θέμα του θανάτου και
της απώλειας απασχολεί τα παιδιά από πολύ μικρή ηλικία. Συνήθως, οι ενήλικες,
όταν αντιμετωπίζουν υπαρξιακές ερωτήσεις παιδιών, προσπαθούν ή να αλλάξουν
θέμα ή να προστατέψουν το παιδί, προσφέροντάς του υποσχέσεις και
διαβεβαιώσεις αβάσιμες ως προς τη μελλοντική έκβαση των πραγμάτων
(Παπαδάτου, Μαμαντάκη, Παπάζογλου, Ράλλη & Νίλσεν, 1999).
Ο θάνατος είναι μέσα στη ζωή, κατά συνέπεια και το σχολείο έρχεται αντιμέτωπο με
θέματα που αφορούν στην απώλεια. Άραγε πόσο έτοιμο και ικανό είναι να στηρίξει
το παιδί που θρηνεί το θάνατο οικείου του προσώπου και την τάξη που επηρεάζεται
από την απώλεια μέλους της σχολικής κοινότητας; (Παπαδάτου & Καμπέρη, 2013).
Στην παρούσα διπλωματική εργασία το πένθος των παιδιών αναφέρεται μόνο στο
θάνατο και όχι σε άλλες μορφές απώλειας, καθώς ο θάνατος ενός αγαπημένου
προσώπου αποτελεί το οδυνηρότερο συμβάν στη ζωή ενός παιδιού.
Η διαχείριση του πένθους είναι αλήθεια ότι πρόκειται για ένα δύσκολο και
ευαίσθητο θέμα, που είναι συχνά ταμπού για την ελληνική κοινωνία. Η έως τώρα
εμπειρία από την ελληνική εκπαίδευση είναι εξαιρετικά περιορισμένη, όπως και η
διαθεσιμότητα ή η ετοιμότητα του εκπαιδευτικού κόσμου να ασχοληθεί με αυτά.
Συνεπώς, αφού ένα μεγάλο ποσοστό των εκπαιδευτικών θεωρούν ότι δεν έχουν την
ετοιμότητα να μιλήσουν για τόσο λεπτά θέματα με τους μαθητές τους, κρίνεται
επιτακτική ανάγκη η διερεύνηση των αντιλήψεων και των στάσεών τους πάνω σε
αυτό το θέμα.
Στο θεωρητικό μέρος της παρούσας διπλωματικής εργασίας παρουσιάζονται τα
αποτελέσματα παλαιότερων ερευνών σχετικά με τη διαχείριση του πένθους και
γίνεται λόγος για την έννοια του πένθους και του θρήνου, για το πώς
αντιλαμβάνονται τα παιδιά την έννοια του θανάτου, για το πώς αντιδρούν στο
θάνατο αγαπημένου προσώπου και για τον ρόλο που πρέπει να αναλάβει ένας
εκπαιδευτικός σε τέτοια περιστατικά.
Στο ερευνητικό μέρος αναφέρονται οι στόχοι και τα ερευνητικά ερωτήματα,
περιγράφεται η μεθοδολογία, ο τρόπος με τον οποίο πραγματοποιήθηκε η έρευνα,
8
παρουσιάζονται και σχολιάζονται τα αποτελέσματα της έρευνας. Τέλος,
παρουσιάζονται κάποιες προτάσεις για τα αποτελέσματα της έρευνας και γίνεται
αναφορά στη συμβολή της έρευνας. Στο παράρτημα παρατίθενται οι ερωτήσεις που
αποτέλεσαν την ημιδομημένη συνέντευξη και μια ολόκληρη συνέντευξη ενός
εκπαιδευτικού.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
διαχείριση, πένθος, θρήνος, σχολείο, αλλοδαποί μαθητές
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
6
Αριθμός σελίδων:
107
Διπλωματική-Μαρία-Φτυλάκη.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο