Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, ως εργαλείο διαχείρισης της γεωπολιτιστικής κληρονομιάς – Η περίπτωση της Νήσου Χίου

Διπλωματική Εργασία uoadl:2672816 342 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Στρατηγικές Διαχείρισης Περιβάλλοντος
Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-02-26
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Σπυράκης Σταύρος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Χαρά Νρίνια, Καθηγήτρια, ΕΚΠΑ
Ασημίνα Αντωναράκου, καθηγήτρια, ΕΚΠΑ
Κωνσταντίνος Σούκης, Δρ. Γεωλόγος, Ε.Δ.Ι.Π., ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, ως εργαλείο διαχείρισης της γεωπολιτιστικής κληρονομιάς – Η περίπτωση της Νήσου Χίου
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, ως εργαλείο διαχείρισης της γεωπολιτιστικής κληρονομιάς – Η περίπτωση της Νήσου Χίου
Περίληψη:
Η εργασία αυτή διεξάγεται στο πλαίσιο του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών, «ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ – ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ» του Τμήματος Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του ΕΚΠΑ, ως Διπλωματική Εργασία.Σκοπός της είναι η ανάδειξη των γεωπολιτιστικών τοπίων του τόπου μας,με ιδιαίτερη αναφορά σε αυτά της Νήσου Χίου, και του σημαντικού ρόλου, που μπορούν να αποτελέσουν, ως παραδείγματα αειφόρου διαχείρισης, στη σύγχρονη κοινωνία, προτείνοντας τα ίδια συστήματα κανόνων αξιών, και αρχών των κοινωνιών από τις οποίες προήλθαν.Τέλος, ο σημαντικότερος και σπουδαιότερος σκοπός της είναι να υπογραμμιστεί, με βάση και την παρουσίαση των αποτελεσμάτων της σχετικής έρευνας, η σημασία της εκπαίδευσης ως λειτουργικό εργαλείο στη διαχείριση των τοπίων αυτών,για τη διαμόρφωση της συνείδησης των μελλοντικών πολιτών και την υιοθέτηση από αυτούς ανάλογων μοντέλων συμπεριφοράς και να διατυπώσει προς αυτούς μια ανοιχτή συμμετοχική πρόταση στα πλαίσια της αειφόρου ανάπτυξης. Η εργασία στηρίχθηκε στους παρακάτω βασικούς μεθοδολογικούς πυλώνες:
Α) τη μελέτη της σχετικής με τα γεωπολιτιστικά τοπία, βιβλιογραφίας και ειδικότερα αυτών της νήσου Χίου,
Β) την καταγραφή και αποτύπωση σε αυτή όλου του σχετικού υλικού,
Γ) τη διεξαγωγή σχετικής ποσοτικής έρευνας με ημιδομημένο ερωτηματολόγιο, ηλεκτρονικού ταχυδρομείου,
Δ) την καταγραφή και παρουσίαση των αποτελεσμάτων και την αποτύπωσή τους σε σχετικούς παραστατικούς πίνακες και διαγράμματα και την παράθεση σχετικού παραρτήματος,
Ε) τη διατύπωση γενικών συμπερασμάτων και προτάσεων για περαιτέρω διερεύνηση και μελέτη του θέματος.
Η εργασία αυτή αποτελείται από πέντε κεφάλαια. Στα κεφάλαια αυτά περιγράφονται και αναπτύσσονται ξεχωριστά οι άξονες, οι οποίοι στηρίζουν την εξυπηρέτηση των σκοπών και των στόχων του συγκεκριμένου πονήματος.
Συγκεκριμένα:
Στο πρώτο κεφάλαιο, παρουσιάζεται και στοιχειοθετείται η έννοια του τοπίου, ως βασικού παράγοντα της ατομικής και κοινωνικής ευημερίας με σκοπό τη βελτίωση της ποιότητας ζωής του ανθρώπου και παρουσιάζονται οι βασικοί ορισμοί του, ενώ γίνεται αναφορά στους παράγοντες που επηρεάζουν τη δομή και τη συγκρότησή του. Τέλος, περιγράφονται συνοπτικά και τα χαρακτηριστικά των τοπίων του ελλαδικού χώρου.
Στο δεύτερο κεφάλαιο, γίνεται παρουσίαση των δύο σπουδαιότερων γεωπολιτιστικών τοπίων της Νήσου Χίου,TOY ΚΑΜΠΟΥ ΚΑΙ ΤΩΝ ΜΑΣΤΙΧΟΧΩΡΙΩΝ. Γίνεται συνοπτική αναφορά στο φυσικό τους περιβάλλον, στα προϊόντα τους και στον πολιτισμό, που αυτά ενέπνευσαν και δημιούργησαν. Τέλος, μελετώνται τα προβλήματα, που αντιμετωπίζουν σήμερα αλλά και οι προοπτικές ανάπτυξης και αξιοποίησης τους σε αειφόρα κατεύθυνση.
Στο τρίτο κεφάλαιο, γίνεται αναφορά στη διαχείριση περιβάλλοντος, μέσωτης εκπλήρωσης των σκοπών και των στόχων της περιβαλλοντικής εκπαίδευσηςκαι της εκπαίδευσης για το περιβάλλον και την αειφορία, μέσα από τις σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις, ως εξαιρετικά σύνθετης διαδικασίας, με πολύ μεγάλη σημασία για την προστασία του περιβάλλοντος και την αειφόρο ανάπτυξη.
Στο τέταρτο κεφάλαιο, παρουσιάζεται εκτενώς η έρευνα, η οποία αποτελεί και το βασικό αντικείμενο της εργασίας αυτής, όσον αφορά στο εκπαιδευτικό αλλά και στο περιβαλλοντικό κομμάτι. Αμέσως μετά παρουσιάζεται το κεντρικό μέρος με τα ερευνητικά ερωτήματα και τα αποτελέσματα της έρευνας και τέλος, γίνεται προσπάθεια για την εξαγωγή πρώτων συμπερασμάτων.
Στο πέμπτο κεφάλαιο, καταβάλλεται προσπάθεια να παρουσιαστούν τα συμπεράσματα της έρευνας, με στόχο να γίνει σύνθεση των αποτελεσμάτων της, να συνδεθούν με το θεωρητικό υπόβαθρο, αλλά και να εξηγηθούν και να συζητηθούν.


Η εργασία αυτή διεξάγεται στο πλαίσιο του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών, «ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ – ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ» του Τμήματος Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του ΕΚΠΑ, ως Διπλωματική Εργασία.Σκοπός της είναι η ανάδειξη των γεωπολιτιστικών τοπίων του τόπου μας,με ιδιαίτερη αναφορά σε αυτά της Νήσου Χίου, και του σημαντικού ρόλου, που μπορούν να αποτελέσουν, ως παραδείγματα αειφόρου διαχείρισης, στη σύγχρονη κοινωνία, προτείνοντας τα ίδια συστήματα κανόνων αξιών, και αρχών των κοινωνιών από τις οποίες προήλθαν.Τέλος, ο σημαντικότερος και σπουδαιότερος σκοπός της είναι να υπογραμμιστεί, με βάση και την παρουσίαση των αποτελεσμάτων της σχετικής έρευνας, η σημασία της εκπαίδευσης ως λειτουργικό εργαλείο στη διαχείριση των τοπίων αυτών,για τη διαμόρφωση της συνείδησης των μελλοντικών πολιτών και την υιοθέτηση από αυτούς ανάλογων μοντέλων συμπεριφοράς και να διατυπώσει προς αυτούς μια ανοιχτή συμμετοχική πρόταση στα πλαίσια της αειφόρου ανάπτυξης. Η εργασία στηρίχθηκε στους παρακάτω βασικούς μεθοδολογικούς πυλώνες:
Α) τη μελέτη της σχετικής με τα γεωπολιτιστικά τοπία, βιβλιογραφίας και ειδικότερα αυτών της νήσου Χίου,
Β) την καταγραφή και αποτύπωση σε αυτή όλου του σχετικού υλικού,
Γ) τη διεξαγωγή σχετικής ποσοτικής έρευνας με ημιδομημένο ερωτηματολόγιο, ηλεκτρονικού ταχυδρομείου,
Δ) την καταγραφή και παρουσίαση των αποτελεσμάτων και την αποτύπωσή τους σε σχετικούς παραστατικούς πίνακες και διαγράμματα και την παράθεση σχετικού παραρτήματος,
Ε) τη διατύπωση γενικών συμπερασμάτων και προτάσεων για περαιτέρω διερεύνηση και μελέτη του θέματος.
Η εργασία αυτή αποτελείται από πέντε κεφάλαια. Στα κεφάλαια αυτά περιγράφονται και αναπτύσσονται ξεχωριστά οι άξονες, οι οποίοι στηρίζουν την εξυπηρέτηση των σκοπών και των στόχων του συγκεκριμένου πονήματος.
Συγκεκριμένα:
Στο πρώτο κεφάλαιο, παρουσιάζεται και στοιχειοθετείται η έννοια του τοπίου, ως βασικού παράγοντα της ατομικής και κοινωνικής ευημερίας με σκοπό τη βελτίωση της ποιότητας ζωής του ανθρώπου και παρουσιάζονται οι βασικοί ορισμοί του, ενώ γίνεται αναφορά στους παράγοντες που επηρεάζουν τη δομή και τη συγκρότησή του. Τέλος, περιγράφονται συνοπτικά και τα χαρακτηριστικά των τοπίων του ελλαδικού χώρου.
Στο δεύτερο κεφάλαιο, γίνεται παρουσίαση των δύο σπουδαιότερων γεωπολιτιστικών τοπίων της Νήσου Χίου,TOY ΚΑΜΠΟΥ ΚΑΙ ΤΩΝ ΜΑΣΤΙΧΟΧΩΡΙΩΝ. Γίνεται συνοπτική αναφορά στο φυσικό τους περιβάλλον, στα προϊόντα τους και στον πολιτισμό, που αυτά ενέπνευσαν και δημιούργησαν. Τέλος, μελετώνται τα προβλήματα, που αντιμετωπίζουν σήμερα αλλά και οι προοπτικές ανάπτυξης και αξιοποίησης τους σε αειφόρα κατεύθυνση.
Στο τρίτο κεφάλαιο, γίνεται αναφορά στη διαχείριση περιβάλλοντος, μέσωτης εκπλήρωσης των σκοπών και των στόχων της περιβαλλοντικής εκπαίδευσηςκαι της εκπαίδευσης για το περιβάλλον και την αειφορία, μέσα από τις σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις, ως εξαιρετικά σύνθετης διαδικασίας, με πολύ μεγάλη σημασία για την προστασία του περιβάλλοντος και την αειφόρο ανάπτυξη.
Στο τέταρτο κεφάλαιο, παρουσιάζεται εκτενώς η έρευνα, η οποία αποτελεί και το βασικό αντικείμενο της εργασίας αυτής, όσον αφορά στο εκπαιδευτικό αλλά και στο περιβαλλοντικό κομμάτι. Αμέσως μετά παρουσιάζεται το κεντρικό μέρος με τα ερευνητικά ερωτήματα και τα αποτελέσματα της έρευνας και τέλος, γίνεται προσπάθεια για την εξαγωγή πρώτων συμπερασμάτων.
Στο πέμπτο κεφάλαιο, καταβάλλεται προσπάθεια να παρουσιαστούν τα συμπεράσματα της έρευνας, με στόχο να γίνει σύνθεση των αποτελεσμάτων της, να συνδεθούν με το θεωρητικό υπόβαθρο, αλλά και να εξηγηθούν και να συζητηθούν.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Θετικές Επιστήμες
Λοιπές θεματικές κατηγορίες:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
Περιβαλλοντική Εκπαίδευση,διαχείριση,γεωπολιτιστική κληρονομιά,Νήσος Χίος
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
02
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
21
Αριθμός σελίδων:
82
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Σ.ΣΠΥΡΑΚΗΣ_ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ.pdf
3 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.