Η Συμβολή των Ακαδημαϊκών Συναισθημάτων, των Κινήτρων και των Στρατηγικών Μάθησης στην Αναγνωστική Κατανόηση

Διπλωματική Εργασία uoadl:2680625 680 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εφαρμογές της Ψυχολογίας στη σχολική κοινότητα
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-03-03
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Γρίβα Ανθή
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Δημητροπούλου Παναγιώτα, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Ψυχολογίας, Πανεπιστήμιο Κρήτης
Φιλιππάτου Διαμάντω, Επίκουρη Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Τάνταρος Σπυρίδωνας, Καθηγητής, Τμήμα Ψυχολογίας, Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών,
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η Συμβολή των Ακαδημαϊκών Συναισθημάτων, των Κινήτρων και των Στρατηγικών Μάθησης στην Αναγνωστική Κατανόηση
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η Συμβολή των Ακαδημαϊκών Συναισθημάτων, των Κινήτρων και των Στρατηγικών Μάθησης στην Αναγνωστική Κατανόηση
Περίληψη:
Στόχος της παρούσας έρευνας είναι η διερεύνηση των σχέσεων μεταξύ των ακαδημαϊκών συναισθημάτων, των κινήτρων και των στρατηγικών μάθησης στην αναγνωστική κατανόηση κειμένου μαθητών Δημοτικού σχολείου. Στην έρευνα συμμετείχαν 296 μαθητές της Ε΄ και ΣΤ΄ δημοτικού που φοιτούν σε σχολεία της Αθήνας. Αξιολογήθηκε η αναγνωστική κατανόηση των παιδιών σε κείμενα αυξανόμενης δυσκολίας. Επιπλέον, οι μαθητές/τριες συμπλήρωσαν ερωτηματολόγια αυτο-αναφοράς που αξιολογούσαν (α) τα ακαδημαϊκά συναισθήματα που αναδύονται κατά το αναγνωστικό έργο (Peixoto et al., 2015), (β) τα αναγνωστικά κίνητρα (MRQ - Wigfield & Gurthie, 1997) και (γ) τις στρατηγικές μάθησης που εφαρμόζουν οι μαθητές (Γωνίδα & Λεονταρή, 2012). Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν πως τα ακαδημαϊκά συναισθήματα της υπερηφάνειας – ευχαρίστησης συνδέονται θετικά με όλες τις διαστάσεις των κινήτρων και των στρατηγικών μάθησης. Εντοπίστηκαν διαφορές ως προς το φύλο, με τα κορίτσια να υπερτερούν σε σχέση με τα αγόρια σε όλες τις υπό εξέταση μεταβλητές. Διαφορές εντοπίστηκαν και ως προς την τάξη, με τους μαθητές της ΣΤ΄ τάξης να αναφέρουν μειωμένα κίνητρα και μειωμένα θετικά ακαδημαϊκά συναισθήματα σε σχέση με τους μαθητές της Ε τάξης, αν και σημειώνουν καλύτερες επιδόσεις στην κατανόηση. Το κίνητρο της συμμετοχής αποτέλεσε σημαντικό θετικό προβλεπτικό παράγοντα της κατανόησης των μαθητών και στις δύο τάξεις. Στην Ε΄ τάξη τα αρνητικά ακαδημαϊκά συναισθήματα του άγχους – θυμού – απελπισίας στην εξέταση αποτέλεσαν τον ισχυρότερο αρνητικό προβλεπτικό παράγοντα της αναγνωστικής κατανόησης. Τα ευρήματα της έρευνας αναμένεται να συνδράμουν στην καλύτερη κατανόηση των ψυχοσυναισθηματικών και γνωστικών παραγόντων που επηρεάζουν την αναγνωστική κατανόηση.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
ακαδημαϊκά συναισθήματα, κίνητρα, στρατηγικές μάθησης, αναγνωστική κατανόηση
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
281
Αριθμός σελίδων:
138
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Διπλωματική+Εργασία.Γρίβα+Ανθή.pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.