Η Διερεύνηση της Σχέσης των Ακαδημαϊκών Συναισθημάτων, των Κινήτρων και του Κλίματος της Σχολικής Τάξης, σε Μαθητές Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης

Διπλωματική Εργασία uoadl:2694367 698 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εφαρμογές της Ψυχολογίας στη σχολική κοινότητα
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-03-26
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Γκουτζουρέλα Σταματία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Δημητροπούλου Παναγιώτα, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Ψυχολογίας, Πανεπιστήμιο Κρήτης (επιβλέπουσα καθηγήτρια)
Φιλιππάτου Διαμάντω, Επίκουρη Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Τάνταρος Σπύρος, Καθηγητής, Τμήμα Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η Διερεύνηση της Σχέσης των Ακαδημαϊκών Συναισθημάτων, των Κινήτρων και του Κλίματος της Σχολικής Τάξης, σε Μαθητές Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η Διερεύνηση της Σχέσης των Ακαδημαϊκών Συναισθημάτων, των Κινήτρων και του Κλίματος της Σχολικής Τάξης, σε Μαθητές Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Περίληψη:
Τα τελευταία χρόνια αυξάνεται το ενδιαφέρον για την έρευνα των ψυχοσυναισθηματικών διαστάσεων της εκπαίδευσης και πολλοί μελετητές τονίζουν τη σημασία της αλληλεπίδρασης συναισθήματος, κινήτρου και γνώσης, αφού τα συναισθήματα μπορούν να διευκολύνουν ή να παρεμποδίσουν τη μάθηση και την τελική επιτυχία στο σχολείο. Παράλληλα το σχολικό περιβάλλον δημιουργεί το πλαίσιο για μια ποικιλία συναισθηματικών εμπειριών οι οποίες μπορούν δυνητικά να επιδράσουν στις διαδικασίες μάθησης και διδασκαλίας. Σκοπός της παρούσας έρευνας αποτελεί η μελέτη της σχέσης μεταξύ των ακαδημαϊκών συναισθημάτων (ευχαρίστηση, υπερηφάνεια, ανακούφιση, θυμός, άγχος, απελπισία, ανία), των κινήτρων και του κλίματος της σχολικής τάξης. Το δείγμα αποτέλεσαν 296 μαθητές/τριες από σχολεία πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης του νομού Αττικής που φοιτούσαν στην Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού. Για τους σκοπούς της έρευνας χορηγήθηκαν και αναλύθηκαν στατιστικά τα παρακάτω ερωτηματολόγια αυτοαναφοράς: (α) Ερωτηματολόγιο Κινήτρων για την Ανάγνωση-Motivation for Reading Questionnaire – MRQ, για την αξιολόγηση διαφορετικών πτυχών των κινήτρων (β) Ερωτηματολόγιο Ακαδημαϊκών Συναισθημάτων για Προ-εφήβους-Achievement Emotions Questionnaire-AEQ, για την προσέγγιση των ποικίλων συναισθημάτων που βιώνονται από τους μαθητές/τριες στα ακαδημαϊκά περιβάλλοντα (γ) Ερωτηματολόγιο Το Σχολείο ως Κοινότητα που Νοιάζεται και Φροντίζει-School as a Caring Community Profile- II - SCCP-II για την αξιολόγηση των απόψεων των παιδιών σχετικά με το αν το σχολείο τους λειτουργεί ως κοινότητα που νοιάζεται για τα μέλη της (δ) Ερωτηματολόγιο για το Μαθησιακό Κλίμα μέσα στην τάξη-The Learning Climate Questionnaire-LCQ για την αξιολόγηση των μαθησιακών πλαισίων και του βαθμού αυτόνομης συμπεριφοράς των μαθητών στα πλαίσια αυτά (ε) Ερωτηματολόγιο ικανοποίησης ψυχολογικών αναγκών-Basic Psychological Need Satisfaction Scale –BPNSS για την αξιολόγηση της ικανοποίησης των ψυχολογικών αναγκών των μαθητών (στ) Αυτοσχέδιο ερωτηματολόγιο δημογραφικών χαρακτηριστικών. Τα αποτελέσματα αναδεικνύουν το ρόλο των ψυχοσυναισθηματικών παραγόντων στην εκπαίδευση και ενισχύουν την ανάγκη για εφαρμογή παρεμβατικών προγραμμάτων κοινωνικής και συναισθηματικής αγωγής στο σύγχρονο σχολείο.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
Ακαδημαϊκά Συναισθήματα, Κίνητρα, Κλίμα τάξης, Βασικές Ψυχολογικές Ανάγκες, Σχολεία ως Κοινότητες
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
159
Αριθμός σελίδων:
140
Α-ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ-ΓΚΟΥΤΖΟΥΡΕΛΑ-F.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο