Η καλλιέργεια ερμηνευτικών στρατηγικών στη διδασκαλία της λογοτεχνίας και ο ρόλος του εκπαιδευτικού

Διπλωματική Εργασία uoadl:2694387 1175 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εκπαιδευτικός Σχεδιασμός και Διδασκαλία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-03-11
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Χριστοφή Δήμητρα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ευαγγελία Φρυδάκη, Καθηγήτρια Παιδαγωγικής, ΦΠΨ, ΕΚΠΑ
Αθανάσιος Μιχάλης, Επίκουρος Καθηγητής Παιδαγωγικής, ΦΠΨ, ΕΚΠΑ
Μαρία Μαμούρα, Διδάκτωρ Παιδαγωγικής, ΦΠΨ, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η καλλιέργεια ερμηνευτικών στρατηγικών στη διδασκαλία της λογοτεχνίας και ο ρόλος του εκπαιδευτικού
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η καλλιέργεια ερμηνευτικών στρατηγικών στη διδασκαλία της λογοτεχνίας και ο ρόλος του εκπαιδευτικού
Περίληψη:
Η εν λόγω μελέτη περίπτωσης πραγματεύεται τον ρόλο ενός εκπαιδευτικού της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ιδωμένο στο πλαίσιο της προσπάθειας καλλιέργειας ερμηνευτικών στρατηγικών στη διδασκαλία της λογοτεχνίας. Ύστερα από μια σύντομη εννοιολογική αποσαφήνιση των κεντρικών εννοιών της έρευνας και μετά από βιβλιογραφική ανασκόπηση συναφών ερευνών, τα ερευνητικά ερωτήματα που διατυπώθηκαν αφορούν στον προσδιορισμό των διδακτικών χαρακτηριστικών του, αλλά και στις βάσεις στις οποίες τίθενται οι διδακτικές του επιλογές. Τα ερευνητικά δεδομένα συγκεντρώθηκαν σε πραγματικό, ρεαλιστικό σχολικό περιβάλλον μέσω παρατήρησης ένδεκα διδακτικών ωρών, ενώ, αφού επεξεργάστηκαν με τη μέθοδο της θεματικής ανάλυσης, ανέδειξαν αποτελέσματα με γνώμονα τα ερευνητικά ερωτήματα που τέθηκαν. Συγκεκριμένα, τα διδακτικά χαρακτηριστικά του εκπαιδευτικού διακρίθηκαν σε τρεις ομάδες, βασισμένες στις ενέργειες του εκπαιδευτικού για την ανταπόκριση των μαθητών σε κάθε διδακτική φάση, στον τρόπο αξιοποίησης των μαθητικών απαντήσεων και τέλος στις διδακτικές μεθόδους που επέλεξε να εφαρμόσει. Ως προς τις βάσεις των διδακτικών του επιλογών, παρουσιάστηκαν οι απόψεις του για τη λογοτεχνία ως επιστημονικό και διδακτικό αντικείμενο, για τα εποπτικά μέσα, τα θεσμικά κείμενα αλλά και τη διδακτική στρατηγική που επιστρατεύει για τη διδασκαλία του μαθήματος. Τέλος, η μελέτη περιλαμβάνει τα συμπεράσματα του ερευνητή σε σχέση με τη διδασκαλία στρατηγικών ερμηνείας, τη λογοτεχνική - παιδαγωγική θεωρία και την προσωπική θεωρία του εκπαιδευτικού, την επαγγελματική του εξέλιξη στο πλαίσιο της πολλαπλότητας της διδακτικής ετοιμότητας, αλλά και την πορεία από τη θέληση για αλλαγή προς την πραγμάτωσή της.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
ερμηνεία, νόημα, ερμηνευτικές στρατηγικές, μαθητές, ρόλος, εκπαιδευτικός, αντιλήψεις, στάσεις, επαγγελματική εξέλιξη
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
158
Αριθμός σελίδων:
145
Διπλωματική Εργασία Final.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο