Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Κουτσογιαννοπούλου Πηγή - Δάφνη, Ομότιμη Καθηγήτρια, Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Σαμαρά Ζωή, Ομότιμη Καθηγήτρια Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΑΠΘ
Θωμαδάκη Μαρίκα, Ομότιμη Καθηγήτρια, Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Παπασπυρίδου Ιωάννα, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ (Επιβλέπουσα, μετά από αντικατάσταση κ. Κουτσογιαννοπούλου)
Διαμαντάκου Αικατερίνη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ (Μέλος Συμβουλευτικής μετά από αντικατάσταση κ. Σαμαρά)
Φελοπούλου Σοφία, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ (Μέλος Συμβουλευτικής μετά από αντικατάσταση κ. Θωμαδάκη)
Εξάρχου Καλλιόπη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια,Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΑΠΘ
Γραμματάς Θεόδωρος, Καθηγητής Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης ΕΚΠΑ
Τατσοπούλου Ελένη, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ ΕΚΠΑ
Λιτσαρδάκη Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΑΠΘ
Περίληψη:
Κύριος στόχος της διατριβής αυτής ήταν να μελετηθεί η αναλογική σχέση τραγικότητας μεταξύ της ταυτοτικής αγωνίας της αρχαίας Πόλης (όπως αναπαρίσταται στην αρχαία τραγωδία) και της σύγχρονης αγωνίας του Προσώπου (όπως αναπαρίσταται στον μοντέρνο θεατρικό μονόλογο). Για τον σκοπό αυτό μελετήθηκαν και μεταφέρθηκαν στο πλαίσιο του αυτόνομου θεατρικού μονολόγου σύγχρονες θεωρίες της ταυτότητας, της εξιστόρησης του εαυτού και της λογοδοσίας του. Υποστηρίχθηκε η θέση πως η θεατρική εξομολόγηση λειτουργεί ως μια συνθήκη αποτύπωσης της τραγικότητας του σύγχρονου υποκειμένου. Δυο αυτόνομοι μονόλογοι της Κλυταιμνήστρας (το «Clytemnestre ou le crime» της M. Yourcenar και το «Les larmes de Clytemnestre» της M.P. Cattino) στη Γαλλία του εικοστού και εικοστού πρώτου αιώνα και η σύγκρισή τους με την αρχετυπική ηρωίδα της «Ορέστειας» αποτέλεσαν πεδίο εφαρμογής των παραπάνω, μέσω ποιοτικής έρευνας. Στα αποτελέσματα της διατριβής μπορεί να καταχωρηθεί μια νέα τυπολόγηση του τραγικού με δραματουργικό επίκεντρο την Κρίση και την εκκρεμή ταυτότητα του μονολογικού ήρωα.
Λέξεις-κλειδιά:
Δραματικός Μονόλογος, Ετερότητα, Λογοδοσία και Εκκρεμής Ταυτότητα του μονολογικού ήρωα, Έγκληση και Σιωπή του Άλλου, Εξομολόγηση, Τραγικό