Τα θηλυκά σε -ος και τα προβλήματα στην κατάκτησή τους από μαθητές της Ε΄ και της ΣΤ΄

Διπλωματική Εργασία uoadl:2716915 368 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία. Διδακτική Γλώσσας
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-04-23
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Σιδεράτου Παρασκευή
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Γεωργία Κατσούδα, Ερευνήτρια Β΄ βαθμίδας Ακαδημίας Αθηνών
Γεωργία Ανδρέου, Καθηγήτρια ΠΤΕΑ,Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Ευγενία Μαγουλά, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, ΠΤΔΕ,ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Τα θηλυκά σε -ος και τα προβλήματα στην κατάκτησή τους από μαθητές της Ε΄ και της ΣΤ΄
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Τα θηλυκά σε -ος και τα προβλήματα στην κατάκτησή τους από μαθητές της Ε΄ και της ΣΤ΄
Περίληψη:
Η παρούσα εργασία επιχείρησε να εντοπίσει σε γραπτά μαθητών της Ε΄ και ΣΤ΄ δημοτικού αν υπάρχουν προβλήματα στην κατάκτηση των θηλυκών σε -ος, καθώς και τις αιτίες αυτών των προβλημάτων. Για τον εντοπισμό των προβλημάτων αυτών και των αιτιών τους αναλύθηκαν τα αποτελέσματα ενός πειράματος που διεξήχθη και αξιοποιήθηκε η σχετική βιβλιογραφία. Κατασκευάστηκε και δόθηκε ένα τεστ σε 93 μαθητές της Ε΄ και σε 125 μαθητές της ΣΤ΄ με μητρική γλώσσα την Ελληνική. Οι μαθητές καλούνταν να συμπληρώσουν [+ανθρώπινα] αλλά και [- ανθρώπινα] θηλυκά σε -ος στον κατάλληλο τύπο, να τονίσουν προπαροξύτονα τρικατάληκτα θηλυκά, να επιλέξουν τον ορθό τύπο τοπωνυμίων θηλυκού γένους με φωνητικό τέρμα -ος, να συμπληρώσουν επίθετα καθώς και το οριστικό άρθρο στη σωστή μορφή για να συνοδέψουν τα θηλυκά σε -ος. Τα τεστ διορθώθηκαν από την ερευνήτρια και μετρήθηκαν τα λάθη των παιδιών ανά άσκηση και ανά τύπο. Η ερευνήτρια ανέλυσε τα αριθμητικά δεδομένα με τη βοήθεια γραφημάτων στο Excel και διαπίστωσε την τάση των παιδιών να σχηματίζουν τα θηλυκά σε -ος με κλιτικά επιθήματα πρωτοτυπικών θηλυκών και να προτιμούν άσιγμη Ονομαστική Ενικού και ένσιγμη Γενική Ενικού. Ακόμα, ο μειωμένος αριθμός λαθών των μαθητών της ΣΤ΄ σε όλες τις ασκήσεις οδήγησε την ερευνήτρια στο συμπέρασμα ότι η επανάληψη αλλά και η γλωσσική ωρίμανση των μαθητών βελτίωσε τον βαθμό εμπέδωσης της λόγιας αυτής κλίσης.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
θηλυκά, κατάκτηση, πρωτοτυπικά, λάθη
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
41
Αριθμός σελίδων:
98
sideratou - thesis.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο