Η βαρύνουσα σημασία των μη τεχνικών δεξιοτήτων στους εκπαιδευμένους στην εξειδικευμένη υποστηριξή της ζωής.

Διπλωματική Εργασία uoadl:2724403 386 Αναγνώσεις

Μονάδα:
ΠΜΣ Καρδιοαναπνευστική Αναζωογόνηση
Βιβλιοθήκη Επιστημών Υγείας
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-03-29
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Σταματίου Αγγελική
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ιακωβίδου Νικολέτα, Αν. Καθηγήτρια, Ιατρική, ΕΚΠΑ
Ξάνθος Θεώδορος, Καθηγητής, Ιατρική, Πανεπιστήμιο Κύπρου
Γκιόκας Γεώργιος, Αν. Καθηγητής, Ιατρική, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η βαρύνουσα σημασία των μη τεχνικών δεξιοτήτων στους εκπαιδευμένους στην εξειδικευμένη υποστηριξή της ζωής.
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η βαρύνουσα σημασία των μη τεχνικών δεξιοτήτων στους εκπαιδευμένους στην εξειδικευμένη υποστηριξή της ζωής.
Περίληψη:
Εισαγωγή: Στην εξειδικευμένη υποστήριξη της ζωής βασικό ρόλο εκτός από τις τεχνικές δεξιότητες παίζουν και οι μη τεχνικές δεξιότητες που έχουν να κάνουν με την επίγνωση της έκτακτης κατάστασης, την επικοινωνία μεταξύ των μελών της ομάδας, την ομαδική εργασία, την λήψη των αποφάσεων, καθώς και την ικανότητα του ηγέτη της ομάδας να παίρνει αποφάσεις αλλά και να κατανέμει τις ανάλογες αρμοδιότητες σε κάθε μέλος της ομάδας.
Σκοπός: Σκοπός της παρούσας ερευνητικής εργασίας είναι να αναδείξει τη βαρύνουσα σημασία των μη τεχνικών δεξιοτήτων στους εκπαιδευμένους στην εξειδικευμένη υποστήριξη της ζωής (ALS).
Μέθοδος: Το εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε είναι ερωτηματολόγια τα οποία αποτελούνται από 31 ερωτήσεις κλειστού και 4 ερωτήσεις ανοιχτού τύπου. Τα ερωτηματολόγια που μοιράστηκαν ήταν 57 και από αυτά συμπληρώθηκαν 50, ενώ το συγκεκριμένο δείγμα αποτελούνταν από ιατρούς (διαφόρων ειδικοτήτων) και νοσηλευτές οι οποίοι εργάζονται σε δημόσια και ιδιωτικά θεραπευτήρια της ευρύτερης περιοχής του δήμου Πατρέων.
Αποτελέσματα: Από τα 50 άτομα που απάντησαν, οι 23 (46%) ήταν άνδρες και οι 27 (54%) ήταν γυναίκες. Η πλειοψηφία των ερωτηθέντων είχε χρόνια προϋπηρεσίας από 11-20 έτη (42%). Από το συνολικό δείγμα οι 26 ήταν ιατροί (52%) και οι 24 νοσηλευτές (48%). Το 42% των ερωτηθέντων εργάζεται στη ΜΕΘ. Οι γνώσεις τους για την αντιμετώπιση της καρδιακής ανακοπής προέρχονται πλειοψηφικά (72%) από το σεμινάριο. Το 90% των ερωτηθέντων ενημερώνεται για την τοποθεσία της ανακοπής. Το 96% ενημερώνεται από το υπόλοιπο προσωπικό για το τι προηγήθηκε περί την ανακοπή. Το 92% θεωρεί ότι έχει τις ικανότητες και δεξιότητες που απαιτούνται για την αντιμετώπιση μιας καρδιακής ανακοπής. Το 90% απάντησε πως δεν υπάρχει ομάδα αναζωογόνησης στο χώρο που εργάζεται και το 80% ότι δε γίνονται οι απαραίτητες συστάσεις σε κάθε βάρδια ώστε να προκαθορίζονται τα μέλη της ομάδας. Το 52% θεωρεί ότι γίνεται προσδιορισμός των αρμοδιοτήτων ανάλογα τις δεξιότητες και την εμπειρία κάθε μέλους της ομάδας, ενώ το 48% διαφωνεί. Το 92% είναι σε θέση να επικοινωνεί με την υπόλοιπη ομάδα, να δέχεται οδηγίες από τον αρχηγό και να είναι υποστηρικτικό με τα μέλη της ομάδας κατά την αναζωογόνηση. Το 96% είναι έτοιμο να δεχθεί βοήθεια από τα άλλα μέλη της ομάδας όποτε είναι αναγκαίο, ενώ το 62% απάντησε πως δε γίνεται συνάντηση μετά την αναζωογόνηση ώστε να συζητηθούν προβλήματα ή/και δυσκολίες που τυχόν προέκυψαν. Το 54% θεωρεί ότι έχει τα χαρακτηριστικά ενός καλού αρχηγού. Το 60% αναγνωρίζει όλα τα μέλη της ομάδας με τα ονόματα και τις ικανότητες του. Σε ποσοστό 88% είναι ικανοί να αναθέτουν ανάλογα καθήκοντα και να καθορίζουν τις προτεραιότητες της ομάδας, ενώ το 68% απάντησε πως μπορεί να συμπαρασύρει ως πρότυπο τους συναδέλφους του. Το 96% είναι σε θέση να αναγνωρίζει κόπωση, άγχος και καταπόνηση μέσα στην ομάδα. Σε αρκετά μεγάλα ποσοστά θεωρούν πως είναι επικοινωνιακοί (70%), καλοί στο να δίνουν οδηγίες (72%) και να διαχειρίζονται αντιπαραθέσεις αν προκύψουν (70%). Απαντήσεις με μεγαλύτερα ποσοστά δόθηκαν στο αν είναι καλοί ακροατές (86% απάντησαν θετικά) και αν παραμένουν ανεκτικοί και υποστηρικτικοί όταν υπάρξει νευρικότητα κατά το επείγον περιστατικό (88% απάντησαν θετικά). Το 62% θεωρεί πως μπορεί να ασκήσει εξουσία όταν χρειάζεται. Όλοι ανεξαιρέτως (100%) απάντησαν πως καλούν τη βοήθεια πιο ειδικού όταν χρειαστεί, ενώ το 76% θεωρεί ότι είναι ικανό να πάρει την απόφαση για συνέχιση ή διακοπή της αναζωογόνησης. Το 66% διασφαλίζει τον εξοπλισμό. Το 92% είναι σε θέση να λαμβάνει τις τυπικές αποφάσεις σε μια ανακοπή, το 88% θεωρεί επαρκή την εκπαίδευσή του στις μη τεχνικές δεξιότητες από το σεμινάριο, το 79% θεωρεί ότι η εφαρμογή των μη τεχνικών δεξιοτήτων έχει θετικό αποτέλεσμα στην καλή έκβαση του ασθενούς, ενώ το 86% πιστεύει ότι θα πρέπει να προστεθεί επιπλέον χρόνος στην εκπαίδευση των μη τεχνικών δεξιοτήτων. Τέλος, σε συγκρίσεις που πραγματοποιήθηκαν ανά ειδικότητα (ιατροί – νοσηλευτές), για το αν θεωρούν πως έχουν τα χαρακτηριστικά ενός καλού αρχηγού και τη διασφάλιση του εξοπλισμού υπήρχαν διαφορές, ενώ στο αν θεωρούν ότι η εφαρμογή των μη τεχνικών δεξιοτήτων κατά την αναζωογόνηση έχει θετικό αποτέλεσμα στην καλή έκβαση του ασθενούς δεν υπήρχαν.
Συμπεράσματα: Τα γενικά συμπεράσματα της παρούσας έρευνας είναι ότι οι μη τεχνικές δεξιότητες έχουν θετικό αποτέλεσμα ση καλή έκβαση του ασθενούς, χρειάζεται περαιτέρω εκπαίδευση στις μη τεχνικές δεξιότητες, αναγκαία είναι η δημιουργία ομάδων αναζωογόνησης και η ανάπτυξη των δεξιοτήτων ηγεσίας θα πρέπει να θεωρείται αναπόσπαστο μέρος της κατάρτισης για την αναζωογόνηση.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Επιστήμες Υγείας
Λέξεις-κλειδιά:
Καρδιοαναπνευστική αναζωογόνηση, Μη τεχνικές δεξιότητες, Εκπαιδευμένοι, Εξειδικευμένη υποστήριξη της ζωής, Καρδιακή ανακοπή
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
43
Αριθμός σελίδων:
106
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Stamatiou Angeliki Master.pdf.pdf
2 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.