Les effets de l’intégration des NTIC en formation didactique des étudiants-futurs enseignants de FLE

Διδακτορική Διατριβή uoadl:2729756 469 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-04-02
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Μαρκαντωνάκης Στυλιανός
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Αργυρώ Πρόσκολλη, Καθηγήτρια, Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή Ε.Κ.Π.Α.
Μαρία-Χριστίνα Αναστασιάδη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή Ε.Κ.Π.Α.
Μαρία Πατέλη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή Ε.Κ.Π.Α.
Παναγιώτης Αρβανίτης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Α.Π.Θ.
Παναγιώτης Παναγιωτίδης, Αναπληρωτής Καθηγητής,Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Α.Π.Θ.
Ελευθερία Δογορίτη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, Τ.Ε.Ι. Ηπείρου
Χαράλαμπος Γκούσιος, Αναπληρωτής. Καθηγητής, Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Πειραιώς
Πρωτότυπος Τίτλος:
Les effets de l’intégration des NTIC en formation didactique des étudiants-futurs enseignants de FLE
Γλώσσες διατριβής:
Γαλλικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Τα αποτελέσματα της ένταξης των Νέων Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στη διδακτική κατάρτιση των φοιτητών-μελλοντικών εκπαιδευτικών της Γαλλικής ως ξένης γλώσσας
Περίληψη:
Κατά το ακαδημαϊκό έτος 2009-2010, στο πλαίσιο των πρωτοβουλιών αναμόρφωσης του Προγράμματος Σπουδών του Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθήνας, τέθηκε σε εφαρμογή πιλοτικό πρόγραμμα επικαιροποίησης των δύο υποχρεωτικών εξαμηνιαίων μαθημάτων Διδακτικής. Στόχος του ως άνω εγχειρήματος ήταν η αποτελεσματική αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση/κατάρτιση των φοιτητών-μελλοντικών καθηγητών Γαλλικής με έμφαση σε 3 τεχνολογικά εργαλεία:
• την ηλεκτρονική πλατφόρμα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (e-Class)
• το εργαλείο της βιντεοδιάσκεψης
• το εργαλεία συν-δημιουργίας ιστοσελίδας wiki.
Για την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων του προγράμματος, έγιναν ποσοτικές και ποιοτικές έρευνες προκειμένου να μελετηθεί η επίπτωση της χρήσης των ΤΠΕ στην απόκτηση γνώσεων και στην ανάπτυξη ικανοτήτων –διδακτικών και εγκάρσιων– των φοιτητών του Τμήματος και να εντοπιστούν οι δυνατότητες καθώς και οι περιορισμοί στην αξιοποίηση των ψηφιακών εργαλείων που χρησιμοποιήθηκαν, τόσο στο πλαίσιο της δια ζώσης όσο και σε αυτό της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης/κατάρτισης.
Τα δεδομένα από τα επί μέρους corpora των ερευνών μας αντλήθηκαν από δείγμα 425 ερευνητικών υποκειμένων τα οποία συμμετείχαν στην εξαμηνιαία εξέταση των μαθημάτων που είχαν παρακολουθήσει είτε δια ζώσης είτε εξ αποστάσεως.
Εκτός από τη συχνότητα χρήσης των τεχνολογικών εργαλείων και τις επιπτώσεις της στις γνώσεις και τις διδακτικές ικανότητες των υποκειμένων της έρευνάς μας, έτσι όπως καταγράφηκαν με βάση τα βαθμολογικά αποτελέσματα στις διάφορες δοκιμασίες της διαδικασίας αξιολόγησης (πρόοδος και τελική εξαμηνιαία εξέταση), μελετήσαμε επίσης τις στάσεις και τις αντιλήψεις τους απέναντι στους νέους τρόπους μάθησης τους οποίους επιβάλει η ένταξη αυτών των εργαλείων στη διδασκαλία των σχετικών γνωστικών αντικειμένων. Συγκεκριμένα, εκμεταλλευόμενοι τις δυνατότητες του ειδικού λογισμικού SPSS, πραγματοποιήσαμε μια εις βάθος στατιστική ανάλυση των δεδομένων που συλλέξαμε για καθένα από τα ψηφιακά εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν και συγκεκριμένα μελετήσαμε:
α. για την ηλεκτρονική πλατφόρμα e-Class και τα διαφορετικά εργαλεία της που αξιοποιήθηκαν:
- τον τύπο, τον αριθμό και τη διάρκεια των επισκέψεων των εγγεγραμμένων στην πλατφόρμα φοιτητών
- τον βαθμό κινητοποίησής τους να συμμετέχουν στις δραστηριότητες της Προόδου
- τα βαθμολογικά αποτελέσματα στις 3 εργασίες της Προόδου καθώς και στην τελική εξαμηνιαία εξέταση
β. για το εργαλείο της βιντεοδιάσκεψης που χρησιμοποιήθηκε αποκλειστικά από τους φοιτητές που παρακολούθησαν τα μαθήματα εξ αποστάσεως:
- τον βαθμό εμπλοκής και συμμετοχής τους στις δραστηριότητες της Προόδου
- τα βαθμολογικά αποτελέσματα του συγκεκριμένου δείγματος στις 3 εργασίες της Προόδου καθώς και στην τελική εξαμηνιαία εξέταση
- τις απαντήσεις τους στο ερωτηματολόγιο αξιολόγησης του μαθήματος
γ. για την ιστοσελίδα wiki:
- τη συμμετοχή των φοιτητών στη συνδιαμόρφωση του wiki και τη συνεισφορά τους στο περιεχόμενό του
- τα βαθμολογικά αποτελέσματά τους στις δραστηριότητες της Προόδου καθώς και στην τελική εξαμηνιαία εξέταση
- τις στάσεις και αντιλήψεις τους σε σχέση με τη χρήση του wiki.
Τα αποτελέσματα των ερευνών μας καθώς και η ενεργός και συνεχής εμπλοκή μας κατά τη διάρκεια της έρευνας-δράσης μάς επέτρεψαν να συναγάγουμε συμπεράσματα σχετικά με τις τεχνο-παιδαγωγικές προσεγγίσεις που πρέπει να καθορίζουν κάθε προσπάθεια αξιοποίησης των ΤΠΕ στην εκπαίδευση και κυρίως στην εκπαίδευση/κατάρτιση των (μελλοντικών) καθηγητών ξένων γλωσσών. Οι διαπιστώσεις μας αποτέλεσαν παράλληλα τη βάση για την πρόταση δημιουργίας ενός ψηφιακού περιβάλλοντος μάθησης με τη μορφή ενός εικονικού οικοσυστήματος που θα ανταποκρίνεται καλύτερα, στην αυγή του 21ου αιώνα, στις απαιτήσεις την νέας ψηφιακής γενιάς και στις ανάγκες μιας κοινωνίας της συλλογικής γνώσης.

Γαλλικά : Dans le cadre des initiatives d’actualisation du Programme d’Études du Département de Langue et Littérature françaises de l’Université nationale et capodistrienne d’Athènes, un projet expérimental de rénovation de deux modules de didactique a été entrepris au cours de deux semestres de l’année universitaire 2009-2010, projet dont le but principal consistait aux possibilités d’intégration efficace des TIC à la formation des étudiants-futurs enseignants de FLE en focalisant sur trois outils technologiques :
• la plate-forme d’apprentissage en ligne (e-Class)
• un outil de visioconférence (Wiziq) et
• un site web wiki (PBworks).
Pour évaluer les résultats de ce projet, des recherches ont été effectuées qui permettraient d’étudier l’impact de l’utilisation des TICE sur le développement de compétences didactiques et transversales chez les étudiants du Département et de repérer les potentialités et contraintes d’intégration des outils numériques utilisés, eu égard aux différents modes de formation suivis (en présentiel ou à distance, synchrone ou asynchrone).
Les corpora de nos recherches ont été constitués de données –quantitatives et qualitatives– collectées auprès d’un échantillon de 425 sujets qui se sont présentés aux épreuves semestrielles et qui avaient suivi les cours soit en présentiel soit à distance. Outre le degré d’utilisation des outils technologiques et leur impact sur les performances didactiques des sujets de notre recherche, nous avons étudié leurs attitudes et représentations vis-à-vis des nouveaux modes d’apprentissage que l’intégration de ces outils imposait. Plus précisément, nous avons réalisé, en exploitant les fonctionnalités du logiciel SPSS, une analyse statistique minutieuse des données dont nous disposions en fonction d’outil numérique utilisé :
a. pour la plate-forme e-Class et ses différents outils exploités :
- les type, nombre et durée de consultation de la plate-forme par les étudiants y inscrits ;
- le degré de leur motivation à participer aux épreuves du Contrôle Continu ;
- leurs résultats de notation aux trois devoirs du Contrôle Continu proposés et à l’examen final.
b. pour l’outil de visioconférence, utilisé exclusivement par des étudiants ayant suivi les cours à distance:
- le degré d’implication aux devoirs du Contrôle Continu en termes de participation ;
- les notations des sujets de cet échantillon aux devoirs du Contrôle Continu et à l’examen final ;
- leurs réponses au questionnaire d’évaluation du module.
c. Pour la page web de wiki :
- la participation des étudiants à la co-construction du wiki et leurs contributions au contenu publié ;
- leurs résultats aux activités du Contrôle Continu et à l’examen final ;
- leurs attitudes et représentations à l’égard du wiki.
Les résultats de nos recherches ainsi que notre implication active et continue tout au long de la recherche-action nous ont permis de tirer des conclusions portant sur les approches techno-pédagogiques qui devraient guider tout effort d’exploitation des outils numériques dans l’enseignement et plus précisément en formation didactique des (futurs) enseignants des langues. Nos constats ont également servi de base à la proposition d’un environnement numérique d’apprentissage sous forme d’un écosystème virtuel qui réponde mieux aux exigences de la nouvelle génération numérique et aux besoins de la société du savoir collectif à l’aube du 21e siècle.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση
Λοιπές θεματικές κατηγορίες:
Γαλλική γλώσσα
Πληροφορική στην εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
Αρχική εκπαίδευση/κατάρτιση καθηγητών Γαλλικής, Διδακτική των ζωντανών γλωσσών, Αξιολόγηση γνώσεων και ικανοτήτων, ΤΠΕ, Πλατφόρμες ηλεκτρονικής μάθησης, Τηλεκπαίδευση, Wiki, Eικονικό οικοσύστημα, Ψηφιακά περιβάλλοντα μάθησης, Ηλεκτρονική εκπαίδευση, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση, Μεικτό μοντέλο εκπαίδευσης, Τεχνο-παιδαγωγική προσέγγιση, Συνεργατική μάθηση
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
158
Αριθμός σελίδων:
473
These Markantonakis.pdf (8 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο