Απόψεις μαθητών Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για το μάθημα των αρχαίων ελληνικών

Διπλωματική Εργασία uoadl:2758766 514 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εκπαίδευση και Ανθρώπινα Δικαιώματα (χορηγούμενος τίτλος από Παν/μιο Αθηνών/φοίτηση και εκπόνηση προβλεπόμενων εργασιών μόνο στο ΕΚΠΑ )
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-05-15
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Κέφη Γεωργία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Δήμητρα Κατή, Καθηγήτρια, Τμήμα ΤΕΑΠΗ, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Απόψεις μαθητών Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για το μάθημα των αρχαίων ελληνικών
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Απόψεις μαθητών Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για το μάθημα των αρχαίων ελληνικών
Περίληψη:
Η παρούσα εργασία διερευνά τις απόψεις μαθητών-τριών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για τη χρησιμότητα της διδασκαλίας των αρχαίων ελληνικών ως υποχρεωτικού μαθήματος για όλους-ες τους μαθητές-τριες. Οι ιδεολογίες για το περιεχόμενο των Αναλυτικών Προγραμμάτων είναι πάντα φορτισμένες πολιτικά. Προγενέστερες έρευνες ειδικότερα για τη χρησιμότητα των αρχαίων έχουν μελετήσει κυρίως τις απόψεις των εκπαιδευτικών και έχουν αναδείξει τις θετικές τους στάσεις ως προς τη χρησιμότητα των αρχαίων. Η έρευνα με μαθητές-τριες είναι πολύ περιορισμένη και έχει αναδείξει ότι οι περισσότεροι από αυτούς έχουν αρνητική στάση για το συγκεκριμένο μάθημα. Η εργασία υποθέτει ότι οι απόψεις των μαθητών-τριών για το μάθημα των αρχαίων ελληνικών θεμελιώνονται πάνω σε ιδεολογίες τους για την ελληνική γλώσσα, αλλά και στις εμπειρίες που έχουν με τη διδασκαλία του μαθήματος. Θέτει λοιπόν σχετικά ερωτήματα σε ημιδομημένες συνεντεύξεις σε οχτώ μαθητές-τριες των Α’ και Β’ τάξεων Γενικού Λυκείου. Από τα ευρήματα προκύπτει ότι οι απόψεις των μαθητών μοιράζονται όσον αφορά τη χρησιμότητα των αρχαίων, καθώς ακόμα και κάποιοι από αυτούς που εκφράστηκαν αρχικά αρνητικά, στην πορεία ανέφεραν τη χρησιμότητα των αρχαίων για συγκεκριμένους όμως πληθυσμούς μαθητών και μέσα από διαφορετικούς τρόπους διδασκαλίας. Όσοι-ες υποστηρίζουν την υποχρεωτική διδασκαλία κρίνουν ότι προσφέρει γλωσσική και πνευματική καλλιέργεια, καθώς και ενίσχυση της εθνικής ταυτότητας. Όσον αφορά τις αντιλήψεις τους για την ελληνική γλώσσα, οι μαθητές-τριες υιοθετούν πιο συστηματικά ιδεολογικές πλάνες για την ελληνική γλώσσα απ’ ότι για τη χρησιμότητα των αρχαίων ελληνικών. Υποστηρίζουν ειδικότερα ότι η ελληνική διαθέτει ιδιαίτερη αξία έναντι άλλων γλωσσών, ότι έχει υποστεί φθορά ιστορικά, αλλά διακρίνουν περισσότερο τη διαφορά αρχαίας και νέας ελληνικής γλώσσας συγκριτικά με τους εκπαιδευτικούς. Όσον αφορά τις εμπειρίες με τη διδασκαλία των αρχαίων, προκύπτει ότι είναι αρκετά αρνητικές. Το γεγονός ότι οι ιδεολογικές πλάνες γα τη γλώσσα είναι πιο συστηματικές απ’ ότι για τη χρησιμότητα των αρχαίων ως υποχρεωτικό μάθημα σε συνδυασμό με τις αρνητικές κυρίως εμπειρίες που έχουν από τη διδασκαλία του συγκεκριμένου μαθήματος μας οδηγεί να συμπεράνουμε ότι οι απόψεις των μαθητών-τριων για τα αρχαία επηρεάζονται κατά κύριο λόγo από τις αρνητικές τους εμπειρίες.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
ιδεολογίες, μαθητές, αρχαία ελληνική και νέα ελληνική γλώσσα, χρησιμότητα μαθήματος αρχαίων ελληνικών,
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
71
Αριθμός σελίδων:
82
διπλωματική.pdf (603 KB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο