Η ΑΘΛΗΤΡΙΑ ΩΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΕΙΔΩΛΟ: ΈΝΑ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟ ΑΡΧΕΤΥΠΟ ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗΣ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑΣ

Επιστημονική δημοσίευση - Άρθρο Περιοδικού uoadl:2775565 649 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης
Τίτλος:
Η ΑΘΛΗΤΡΙΑ ΩΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΕΙΔΩΛΟ: ΈΝΑ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟ ΑΡΧΕΤΥΠΟ ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗΣ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑΣ
Γλώσσες Τεκμηρίου:
Ελληνικά
Περίληψη:
Η εικονικά κατασκευασμένη αθλήτρια, είδωλο της αμερικάνικης κουλτούρας, αποτελεί μία εικόνα της ιδανικής γυναίκας του 21ου αιώνα που προωθείται συστηματικά στα ΜΜΕ. Εντούτοις, ένας κώδικας «θηλυκοποίησης» επισημαίνεται επανειλημμένα για να ουδετεροποιήσει το αποτέλεσμα της υπερβατικής της αθλητικής πράξης και της αθλητικής της ιδιότητας. Από την ανασκόπηση της βιβλιογραφίας περί έμφυλης πραγματικότητας και την επεξεργασία πρόσφατων συζητήσεων και ποσοτικών και ποιοτικών αναλύσεων περί έμφυλου υποκειμένου στον αθλητισμό, γίνεται φανερό ότι, πρώτον, η αθλήτρια απολαμβάνει, σε αντίθεση με το παρελθόν, μία έντονη, πανταχού και εκρηκτική παρουσία στα ΜΜΕ, ενώ ο γυναικείος αθλητισμός εξακολουθεί να προβάλλεται ελάχιστα. Δεύτερον, παρατηρείται μεγάλη ποσοστιαία και ποιοτική έλλειψη όχι μόνο στην κάλυψη του γυναικείου αθλητισμού, σε σύγκριση με τον ανδρικό αθλητισμό, αλλά και στην προβολή και απεικόνιση των αθλητριών στον ρόλο της αθλήτριας. Τα τελευταία πέντε χρόνια, παρατηρείται σημαντική μείωση στην τηλεοπτική κάλυψη του γυναικείου αθλητισμού και αναδεικνύεται ότι το ποσοστό του τηλεοπτικού χρόνου που αφιερώνεται στον γυναικείο αθλητισμό στα προγράμματα των τοπικών ειδήσεων σήμερα είναι όσο χαμηλά ήταν πριν από 15 χρόνια. Τρίτον, παρατηρείται η αργή, αθόρυβη αλλά σταδιακή εμφάνιση μίας καινούργιας αθλητικής αισθητικής, δηλαδή η προβολή μίας άφυλης ρευστότητας στην αισθητική τους σώματος. Οι κωδικοί περί φύλων αναμιγνύονται με την προβολή των άφυλων αθλητών-αθλητριών, της θηλυκοποίησης του αθλητή και της αρσενικοποίησης της αθλήτρια. Εντοπίζονται ίσες ευκαιρίες στην εμπορευματοποίηση-μοντελοποίηση του σώματος της αθλήτριας και του αθλητή.
Έτος δημοσίευσης:
2005
Συγγραφείς:
ΕΙΡΗΝΗ ΚΑΜΠΕΡΙΔΟΥ
Περιοδικό:
ΓΥΝΑΙΚΑ & ΑΘΛΗΣΗ
Εκδότης:
Πανελλήνια Ένωση για την Προώθηση των Γυναικών στον Αθλητισμός και τα Σπορ (ΠΕΠΓΑΣ)
Τόμος:
4
Αριθμός / τεύχος:
1
Σελίδες:
11-22
Λέξεις-κλειδιά:
Αθλητική αισθητική, Σωμα, αθλήτρια ως είδωλο, εμπορευματοποιημένοι αθλητές/τριες, αντικειμενικοποίηση του σώματος, έμφυλη ρευστότητα, άφυλοι αθλητές, έμφυλη ισότητα στην εκμετάλλευση, μοντελοποίηση, ανθρώπινο εμπόριο καταναλωτισμού ψυχαγωγίας και θεάματος
Κύρια θεματική κατηγορία:
Κοινωνικές, Πολιτικές και Οικονομικές επιστήμες
Στοιχεία έργου:
Kamberidou, I. (2005). The Idolization Of the Female Athlete in the mass media: An icon of American culture. Women & Sport, (4) 1. PubLication of the Hellenic Association for the Advancement of Women and Girls in Sport (PEPGAS: 11–22.
FEMALE ATHLETE IN MASS MEDIA.AN ICON_.pdf (10 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο