Μια γλυπτοθήκη των Αθηνών σε μικρογραφία. Απεικονίσεις γλυπτών σε παναθηναϊκούς αμφορείς και νομίσματα (Νέας Τεχνοτροπίας και Ρωμαϊκά)

Διπλωματική Εργασία uoadl:2775590 397 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Κλασική Αρχαιολογία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-06-25
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Ζαπατίνα Βασιλική
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Όλγα Παλαγγιά, Ομότιμη Καθηγήτρια Κλασικής Αρχαιολογίας, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Ε.Κ.Π.Α.
Δημήτρης Πλάντζος, Αναπληρωτής Καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Ε.Κ.Π.Α.
Σελήνη Ψωμά, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Αρχαίας Ιστορίας, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Ε.Κ.Π.Α.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Μια γλυπτοθήκη των Αθηνών σε μικρογραφία. Απεικονίσεις γλυπτών σε παναθηναϊκούς αμφορείς και νομίσματα (Νέας Τεχνοτροπίας και Ρωμαϊκά)
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Μια γλυπτοθήκη των Αθηνών σε μικρογραφία. Απεικονίσεις γλυπτών σε παναθηναϊκούς αμφορείς και νομίσματα (Νέας Τεχνοτροπίας και Ρωμαϊκά)
Περίληψη:
Γλυπτά απεικονίστηκαν συχνά στην αρχιτεκτονική γλυπτική, την αγγειογραφία αλλά και στα νομίσματα των πόλεων. Στους παναθηναϊκούς αμφορείς του 4ου αι. π.Χ., οι πετεινοί επί των κιόνων που πλαισίωναν την κεντρική μορφή της Αθηνάς, αντικαθίστανται από διάσημα γλυπτά της πόλης που αποδίδονται σε μικρογραφία. Τα γλυπτά αυτά θεωρούνται σήμερα σύμβολα που επιλέγονταν από τους επώνυμους άρχοντες, υπεύθυνους για την συλλογή του ιερού ελαίου κατά τον 4ο αι. π.Χ. Στην πλειοψηφία τους πρόκειται για έργα σύγχρονα με τους αμφορείς, που απεικονίζουν θεούς και ήρωες των Αθηνών να κρατούν συνήθως θαλάσσια σύμβολα ή σύμβολα νίκης. Συχνή παρουσία έχει ο Τριπτόλεμος να οδηγεί το φτερωτό του άρμα, οι Ελευσίνιες θεότητες, η θεά Νίκη που εξασφάλιζε την νίκη τόσο στους αγώνες όσο και στον πόλεμο, αλλά και η κατεξοχήν θεός της πόλης, η Αθηνά. Τα αγγεία ως έπαθλα των αγώνων, μέσω του εμπορίου του ιερού ελαίου ταξίδεψαν ευρέως σε όλο τον κόσμο μεταφέροντας το μήνυμα της Αθήνας. Ήταν η πόλη που διέδωσε μέσω του Τριπτολέμου την καλλιέργεια των σιτηρών, η πρώτη που διεξήγαγε αγώνες προς τιμήν των θεών, και κυρίως μία κραταιά δύναμη στην θάλασσα υπό την αιγίδα της θεάς Αθηνάς. Κατά την ελληνιστική και ρωμαϊκή εποχή τα σύμβολα-γλυπτά των παναθηναϊκών αμφορέων επιλέγονται από άλλους αξιωματούχους όπως τον ταμία των στρατιωτικών και τον αγωνοθέτη. Κατά παρόμοιο τρόπο γλυπτά ως σύμβολα των δύο αξιωματούχων, υπεύθυνων για την νομισματική παραγωγή, χαράσσονται στην οπίσθια όψη των στεφανηφόρων, των τετραδράχμων Νέας Τεχνοτροπίας που θέτει σε κυκλοφορία η Αθήνα περίπου από το 165 έως το 40 π.Χ. Στην περίπτωση των στεφανηφόρων, τα γλυπτά αποτελούν προσωπικά σύμβολα κυρίως του πρώτου υπεύθυνου νομισματικής παραγωγής. Οι άρχοντες αυτοί κατάγονταν από ισχυρές και πλούσιες οικογένειες της πόλης. Το γλυπτό πλέον μπορεί να συμβολίζει μία σημαντική θέση που κατείχε στο παρελθόν ο συγκεκριμένος αξιωματούχος, ή ακόμη οικογενειακούς δεσμούς. Το νομισματοκοπείο της Αθήνας θα επαναλειτουργήσει μετά από μία μακρά παύση από τον φιλαθήναιο αυτοκράτορα Αδριανό τον 2ο αι. μ.Χ. Τα χαλκά νομίσματα της αυτοκρατορικής περιόδου απεικονίζουν συχνά στην οπίσθια όψη, γλυπτά που κοσμούσαν την πόλη και υπενθύμιζαν το ένδοξο παρελθόν. Πρόκειται στην συντριπτική πλειοψηφία τους για έργα που φιλοτεχνήθηκαν κατά τον 5ο και 4ο αι. π.Χ. από μεγάλους γλύπτες όπως τον Φειδία, τον Αλκαμένη ή τον Ευφράνορα. Η Αθήνα του 2ου και 3ου αι. μ.Χ. παραμένει ένα μεγάλο πολιτιστικό κέντρο όπου συρρέει πλήθος επισκεπτών για να σπουδάσει στις σχολές της, αλλά και να θαυμάσει τα μνημεία και τα γλυπτά που απεικονίστηκαν στα νομίσματα της μεγάλης αυτής πόλης.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Αρχαιολογία
Λέξεις-κλειδιά:
Αθήνα, Νέας Τεχνοτροπίας, στεφανηφόρα, παναθηναϊκοί αμφορείς, Αδριανός, ρωμαϊκά νομίσματα Αθήνας, γλυπτική, γλυπτά, νομίσματα
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
518
Αριθμός σελίδων:
115
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ PERGAMOS.pdf (4 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο