Κοινωνική ταυτότητα φύλου και εκπαιδευτικές - επαγγελματικές επιλογές στην εφηβεία. Μια μελέτη στην Ελλάδα της κρίσης σε μαθητές Γενικών Λυκείων του Πειραιά

Διπλωματική Εργασία uoadl:2778403 530 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Συμβουλευτική και Επαγγελματικός Προσανατολισμός
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-09-24
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Οικονομοπούλου Άννα-Μαρία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Δημήτριος Φωτεινός: Καθηγητής. Φ.Π.Ψ. Πανεπιστημίου Αθηνών
Φιλία Ίσαρη : Καθηγήτρια Συµβουλευτικής Ψυχολογίας ,Τμήμα Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήµιο Αθηνών
Κατερίνα Αργυροπούλου : Δρ. Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού, Φ.Π.Ψ. Πανεπιστημίου Αθηνών,
Πρωτότυπος Τίτλος:
Κοινωνική ταυτότητα φύλου και εκπαιδευτικές - επαγγελματικές επιλογές στην εφηβεία. Μια μελέτη στην Ελλάδα της κρίσης σε μαθητές Γενικών Λυκείων του Πειραιά
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Κοινωνική ταυτότητα φύλου και εκπαιδευτικές - επαγγελματικές επιλογές στην εφηβεία. Μια μελέτη στην Ελλάδα της κρίσης σε μαθητές Γενικών Λυκείων του Πειραιά
Περίληψη:
Η παρούσα εργασία διερεύνησε τη σχέση μεταξύ της κοινωνικής ταυτότητας φύλου
και του τρόπου με τον οποίο αυτή δομείται σε αρσενική ή θηλυκή σύμφωνα με τα κοινωνικά
πρότυπα ή και στερεότυπα και των εκπαιδευτικών και επαγγελματικών επιλογών στην
εφηβεία, σε μαθητές της πρώτης και δεύτερης τάξης γενικών Λυκείων της Περιφέρειας
Πειραιά. Εξετάστηκε δηλαδή ο τρόπος με τον οποίο σχεδιάζουν οι έφηβοι το ακαδημαϊκό και
επαγγελματικό τους μέλλον και αν αυτό διαφοροποιείται σε σχέση με το κοινωνικό φύλο.
Επίσης, μελετήθηκε ο ρόλος του φύλου και στη διαμόρφωση των πεποιθήσεων σχετικά με
τα μαθήματα και τα επαγγέλματα και αν αυτά χαρακτηρίζονται ως «ανδρικά», «γυναικεία» ή
ως «ούτε ανδρικά , ούτε γυναικεία» , ενώ αναλύθηκε και το τι σημαίνει «επιτυχημένος
άνδρας» και «επιτυχημένη γυναίκα» για τους μαθητές με βάση τις πεποιθήσεις τους για τον
ορισμό της επιτυχίας και αν αυτή διαφοροποιείται σε σχέση με το φύλο. Το τελικό δείγμα της
έρευνας αποτελείται από 217 μαθητές της α΄και β΄ τάξης , τεσσάρων Γενικών Λυκείων της
Περιφέρειας Πειραιά. Οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν μια προσαρμοσμένη εκδοχή του
ερωτηματολογίου: « Εφηβεία και επιλογές ζωής: Ερωτηματολόγιο για αγόρια και κορίτσια
της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης» των Δεληγιάννη- Κουϊμτζή Β. – Σακκά Δ. – Ψάλτη Α. .
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι μαθητές και των δύο φύλων, αναπαράγουν κατά κύριο λόγο
στερεοτυπικές αντιλήψεις του παρελθόντος σε σχέση με το ποια μαθήματα και ποια
επαγγέλματα αρμόζουν περισσότερο σε άνδρες ή γυναίκες. Σχετικά με τα χαρακτηριστικά
που θα ήθελαν να έχει το επάγγελμα τους στο μέλλον, οι μαθητές δίνουν έμφαση στο
επίπεδο της αμοιβής, στο να έχουν ελεύθερο χρόνο, στην ασφάλεια και στις δυνατότητες
εξέλιξης, ενώ φαίνεται να αναπαράγονται και στερεότυπα σε σχέση με τον όρο της επιτυχίας
3
σε άνδρες και γυναίκες. Ενδιαφέρον παρόλα αυτά παρουσιάζει η απουσία στατιστικά
σημαντικών διαφοροποιήσεων ανάμεσα στα αγόρια και τα κορίτσια ,τόσο στις σχολικές
επιδόσεις τους, όσο και στις επαγγελματικές και εκπαιδευτικές πεποιθήσεις σε σχέση με τη
μεταβλητή του φύλου.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
Εκπαιδευτικές επιλογές, κοινωνικό φύλο, επαγγελματικές πεποιθήσεις , επαγγελματικές αξίες, προτιμήσεις μαθημάτων, επιτυχημένος άνδρας και επιτυχημένη γυναίκα
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
214
Αριθμός σελίδων:
123
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Διπλωματική Π.Μ.Σ Σ.Ε.Π Οικονομοπούλου.pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.