Ανάπτυξη ικανότητας μαθητών Λυκείου να επιχειρηματολογούν σε βιολογικά ζητήματα σε διαφορετικά μαθησιακά περιβάλλοντα

Διπλωματική Εργασία uoadl:2800839 406 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διδακτική της Βιολογίας
Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-10-04
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Πετράκη Ευαγγελία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΥΡΙΚΑΚΗ, Αν. Καθηγήτρια, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ανάπτυξη ικανότητας μαθητών Λυκείου να επιχειρηματολογούν σε βιολογικά ζητήματα σε διαφορετικά μαθησιακά περιβάλλοντα
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ανάπτυξη ικανότητας μαθητών Λυκείου να επιχειρηματολογούν σε βιολογικά ζητήματα σε διαφορετικά μαθησιακά περιβάλλοντα
Περίληψη:
Η ανάπτυξη της ικανότητας των μαθητών να επιχειρηματολογούν συνιστά αντικείμενο μείζονος ερευνητικού ενδιαφέροντος, όπως φαίνεται από το πλήθος των εργασιών σε ελληνικές και διεθνείς βιβλιογραφικές αναφορές. Στην παρούσα εργασία συγκρίθηκε η ικανότητα μαθητών δύο ομάδων της Α' Λυκείου, να διατυπώνουν επιστημονικά ορθές απόψεις και να επιχειρηματολογούν πάνω σε συγκεκριμένα βιολογικά ζητήματα, αφού διδάχθηκαν την αντίστοιχη ενότητα με διαφορετικό τρόπο διδακτικής παρέμβασης η κάθε μία. Συγκεκριμένα από τους συνολικά 47 μαθητές της Α' τάξης ενός Γενικού Λυκείου αστικής περιοχής του νομού Αττικής (δείγμα μελέτης), οι 24 μαθητές (πειραματική ομάδα) παρακολούθησαν τη διδακτική ενότητα «Κυκλοφορικό σύστημα» με βάση την καθοδηγούμενη ανακαλυπτική μέθοδο, ενώ 23 μαθητές (ομάδα ελέγχου) παρακολούθησαν την ίδια διδακτική ενότητα με την παραδοσιακή μέθοδο διδασκαλίας. Ως εργαλείο συλλογής δεδομένων, χρησιμοποιήθηκε ένα γραπτό φύλλο αξιολόγησης, βασισμένο στο πρότυπο εκείνων που αναδεικνύονται μέσω του Διεθνούς Προγράμματος PISA, το οποίο συμπλήρωσαν οι μαθητές και των δύο ομάδων, τόσο αμέσως μετά την ολοκλήρωση της διδακτικής παρέμβασης, όσο και μετά το πέρας δύο μηνών. Για την ανάλυση των δεδομένων, ορίστηκε μια κλίμακα βαθμολόγησης των απαντήσεων των μαθητών ως προς το κριτήριο της επιστημονικής ορθότητας, ενώ ως προς την ικανότητα επιχειρηματολογίας, χρησιμοποιήθηκε το αναλυτικό πλαίσιο των Erduran et al. (2004), βασισμένο στο μοντέλο του Toulmin (2003). Από τη στατιστική επεξεργασία των δεδομένων προέκυψε ότι, κατά τη σύγκριση των μεθόδων διδασκαλίας τόσο αμέσως μετά το τέλος της διδακτικής παρέμβασης, όσο και μετά από δύο μήνες, διαπιστώθηκε ότι υπάρχει στατιστικά σημαντική διαφορά, ως προς την ικανότητά τους να διατυπώνουν επιστημονικά ορθές απαντήσεις , αλλά όχι ως προς την ικανότητα τους να επιχειρηματολογούν. Επίσης η ικανότητα των μαθητών να διατυπώνουν επιστημονικά ορθές απαντήσεις καθώς και η ικανότητά τους να επιχειρηματολογούν, διατηρήθηκε στο πέρασμα των δύο μηνών, τόσο με την παραδοσιακή διδασκαλία όσο και με την καθοδηγούμενη ανακαλυπτική μέθοδο. Τέλος, καθώς τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας, συμφωνούν με αντίστοιχα προηγούμενων σχετικών ερευνών, παράγουν νέα ερωτήματα που χρήζουν περαιτέρω διερεύνησης, δίνοντας νέες προοπτικές, στο ερευνητικό αυτό τοπίο.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Θετικές Επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
Επιχειρηματολογία, ανακαλυπτική καθοδηγούμενη μέθοδος, δασκαλοκεντρική μέθοδος, βιολογία, κυκλοφορικό σύστημα
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
2
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
81
Αριθμός σελίδων:
139