Η διδασκαλία νέων ελληνικών σε παιδιά πρόσφυγες: οργάνωση, πρακτικές και διδακτικές προσεγγίσεις

Διπλωματική Εργασία uoadl:2812550 539 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διδασκαλία ξένων γλωσσών στην Ευρώπη: Εκπ/ση στη Γλωσσική και Πολιτισμική Διαφορετικότητα Σχολικών Πληθυσμών
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-10-29
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Φερδιανάκη Βασιλική
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ρέα Δελβερούδη, Καθηγήτρια, Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Εμμανουήλ Βερναδάκης, Καθηγητής, Τμήμα Αγγλλόφωνων Σπουδών, Πανεπιστήμιο της Angers
Μαρίνα Βήχου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η διδασκαλία νέων ελληνικών σε παιδιά πρόσφυγες: οργάνωση, πρακτικές και διδακτικές προσεγγίσεις
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η διδασκαλία νέων ελληνικών σε παιδιά πρόσφυγες: οργάνωση, πρακτικές και διδακτικές προσεγγίσεις
Περίληψη:
Η παρούσα έρευνα μελετά τη διδασκαλία των νέων ελληνικών σε παιδιά πρόσφυγες στην Ελλάδα. Πρόκειται για μια ποιοτική έρευνα, η οποία έχει στόχο την κατανόηση και περιγραφή της εκπαιδευτικής διαδικασίας της διδασκαλίας των νέων ελληνικών στο πλαίσιο της τυπικής και της μη τυπικής εκπαίδευσης. Η ερευνητική διαδικασία έλαβε χώρα τον Ιούνιο και τον Ιούλιο του 2018. Το δείγμα μας αποτελείται από δέκα εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι διδάσκουν ελληνικά σε τάξεις υποδοχής του δημόσιου σχολείου και σε ΜΚΟ. Για τη συλλογή των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε η ημιδομημένη συνέντευξη. Τα βασικά ερωτήματα αφορούν τη διάρθρωση των τάξεων, τις ανάγκες και τις δυσκολίες του προσφυγικού μαθητικού πληθυσμού και τις διδακτικές τεχνικές που εφαρμόζονται. Η μέθοδος που ακολουθήθηκε για την ανάλυση των δεδομένων είναι η θεματική ανάλυση. Τα ευρήματα έδειξαν ελλείψεις σε θέματα κεντρικής οργάνωσης του Υπουργείου Παιδείας, ενώ αναδείχτηκε η ετερογένεια των παιδιών προσφύγων και οι ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες τους. Οι διδακτικές τεχνικές που ακολουθούν οι εκπαιδευτικοί φάνηκαν γενικά να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των παιδιών προσφύγων, ωστόσο έγιναν κάποιες προτάσεις για τον εμπλουτισμό των πρακτικών αυτών μέσα από μια διαφορετική διδακτική προσέγγιση.

Notre recherche étudie l’enseignement du grec moderne auprès des enfants réfugiés en Grèce. C’est une recherche qualitative, qui a comme but la compréhension et la description du processus de l’enseignement du grec au cadre de l’éducation formelle et non formelle. La recherche a eu lieu en juin et en juillet 2018. Notre échelle se compose de dix enseignants du premier et second degré, qui enseignent le grec comme langue seconde aux classes d’accueil dans des écoles et collèges publiques et aux ONG. L’outil qu’on a utilisé est l’entretien semi-directif. Les questions importantes se réfèrent à l’organisation des classes, aux besoins et aux difficultés des élèves réfugiés et aux techniques d’enseignement qui sont mises en place par les enseignants. La méthode utilisée pour l’analyse des données est l’analyse thématique. Les résultats ont montré des manques d’organisation centrale par le Ministère de l’Education. L’hétérogénéité des enfants réfugiés, aussi bien que leurs besoins particuliers ont émergés. Les techniques de l’enseignement utilisées par notre échelle semblent répondre aux besoins des enfants réfugiés, néanmoins, quelques propositions sont faites pour l’enrichissement de ces pratiques par une approche didactique différente.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Πολυπολιτισμική εκπαίδευση
Λοιπές θεματικές κατηγορίες:
Γλώσσα
Λέξεις-κλειδιά:
παιδιά πρόσφυγες, εκπαίδευση προσφύγων, ελληνικά ως δεύτερη γλώσσα, διδακτικές τεχνικές
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
56
Αριθμός σελίδων:
188
Φερδιανάκη 2018- Διδασκαλία νέων ελληνικών σε παιδιά πρόσφυγες.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο