Ανάπτυξη οδηγού λογοθεραπευτικής παραπομπής παιδιών 4;6-6;6 ετών

Διπλωματική Εργασία uoadl:2815578 391 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Λογοθεραπεία - Συμβουλευτική
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-10-31
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Τομπατζόγλου Ξένη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Τρίμμης Νικόλαος, Αναπληρωτής καθηγητής, Τμήμα Λογοθεραπείας, Τ.Ε.Ι Πάτρας
Μαγουλά Ευγενία, Αναπληρώτρια καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικης Εκπαίδευσης, Ε.Κ.Π.Α
Βλασσοπούλου Μαρία, Επίκουρη καθηγήτρια, Ιατρική σχολή, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ανάπτυξη οδηγού λογοθεραπευτικής παραπομπής παιδιών 4;6-6;6 ετών
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ανάπτυξη οδηγού λογοθεραπευτικής παραπομπής παιδιών 4;6-6;6 ετών
Περίληψη:
Οι δυσκολίες λόγου και ομιλίας φαίνεται να αφορούν ένα σημαντικό ποσοστό των παιδιών που φοιτούν στο νηπιαγωγείο (McLeod,S. & Harrison,L.,2009, Wallace,I.κ.ά.,2015). Ο έγκαιρος εντοπισμός των νηπίων που αντιμετωπίζουν τέτοιες δυσκολίες είναι απαραίτητος ώστε να λάβουν την κατάλληλη παρέμβαση καθώς σύγχρονες έρευνες έχουν δείξει πώς αυτές συνδέονται με δυσκολίες στη γνωστική ανάπτυξη και την ακαδημαϊκή τους επιτυχία (Jacob,S., 2013). Επίσης, έχουν συναισθηματικές και ψυχολογικές επιπτώσεις όπως η έλλειψη αυτοπεποίθησης εξαιτίας της μη ικανοποιητικής επικοινωνίας των νηπίων αυτών με τους γύρω τους. Η έγκαιρη και κατάλληλη παρέμβαση στις περιπτώσεις των παιδιών με δυσκολίες λόγου και ομιλίας επιφέρει θετικά αποτελέσματα στη γλωσσική τους ανάπτυξη (Farber, J. & Klein, E.,1999, Hilbert,D.& Eis, S., 2014). Σκοπό της παρούσας εργασίας αποτελεί η δημιουργία ενός οδηγού λογοθεραπευτικής παραπομπής μαθητών 4;6-6;6 ετών που θα αποτελέσει ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο για τους εκπαιδευτικούς της προσχολικής εκπαίδευσης. Μέσα από μια δοκιμασία ανίχνευσης δυσκολιών λόγου και ομιλίας που κατασκευάστηκε βασισμένη στο θεωρητικό υπόβαθρο της γλωσσικής ανάπτυξης των νηπίων, επιδιώκεται ο εκπαιδευτικός να είναι σε θέση να εντοπίσει τους μαθητές που πιθανόν αντιμετωπίζουν τέτοιες δυσκολίες και να τους παραπέμπει σε πλήρη λογοθεραπευτική αξιολόγηση από εξειδικευμένους λογοθεραπευτές. Η δοκιμασία ανίχνευσης χορηγήθηκε αρχικά σε 12 μαθητές που επιλέχθηκαν τυχαία και φοιτούσαν σε δημόσια νηπιαγωγεία του Πειραιά και των ευρύτερων περιοχών ώστε να διαπιστωθούν και να διορθωθούν τυχόν λάθη στη διαδικασία. Μετά την αναπροσαρμογή της δοκιμασίας, αυτή χορηγήθηκε σε 62 νήπια που επιλέχθηκαν τυχαία και φοιτούσαν σε δημόσια και ιδιωτικά νηπιαγωγεία του Πειραιά και της Αθήνας κατά το σχολικό έτος 2017-2018. Το σύστημα βαθμολόγησης της δοκιμασίας διαμορφώθηκε έτσι ώστε η ανώτερη βαθμολογία που μπορεί να συγκεντρώσει ένας μαθητής να είναι οι 100 βαθμοί. Ως ελάχιστη αποδεκτή βαθμολογία για τα παιδιά ηλικίας 4;6-5;6 ετών ορίστηκαν οι 78 βαθμοί και για τα παιδιά 5;7-6;6 ορίστηκαν οι 80 βαθμοί. Βαθμολογία χαμηλότερη από τις προαναφερθείσες θεωρείται πως αποτελεί ένδειξη ότι το νήπιο πρέπει να παραπεμφθεί σε λογοθεραπευτική αξιολόγηση. Μετά από δύο εβδομάδες χορηγήθηκαν στα παιδιά του δείγματος δύο σταθμισμένες δοκιμασίες αξιολόγησης λόγου και έγινε σύγκριση των αποτελεσμάτων τους με την ανιχνευτική δοκιμασία. Τα ερωτήματα που τέθηκαν ήταν τα εξής: α) Ποια η πιθανότητα τα παιδιά που σύμφωνα με την ανιχνευτική δοκιμασία χρήζουν λογοθεραπευτικής παραπομπής πράγματι χρειάζονται λογοθεραπευτική παρέμβαση και β)ποια η πιθανότητα τα παιδιά που σύμφωνα με την ανιχνευτική δοκιμασία δε χρήζουν λογοθεραπευτικής παραπομπής πράγματι δε χρειάζονται παρέμβαση. Σύμφωνα με τη σύγκριση των αποτελεσμάτων η ευαισθησία της ανιχνευτικής δοκιμασίας υπολογίστηκε 0,92 και η ειδικότητα 0,84, τιμές που επιβεβαιώνουν την ακρίβεια της δοκιμασίας όσον αφορά στο δείγμα της έρευνας. Για τον έλεγχο της αξιοπιστίας χρησιμοποιήθηκε ο στατιστικός έλεγχος Cronbach’s alpha με τιμή 0,73 η οποία κρίνεται ικανοποιητική. Τέλος, για τον έλεγχο της εγκυρότητας έγινε σύγκριση των αποτελεσμάτων των παιδιών του δείγματος στην ανιχνευτική δοκιμασία με τα αποτελέσματά τους στις σταθμισμένες δοκιμασίες αξιολόγησης λόγου και βρέθηκε ποσοστό συμφωνίας 90,3%.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
Δυσκολίες λόγου και ομιλίας, προσχολική ηλικία, δοκιμασίες ανίχνευσης, λογοθεραπευτική παραπομπή.
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
54
Αριθμός σελίδων:
110
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Διπλωματική εργασία .pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.