Η ιστορία της οικογενειακής ποτοποιίας Καλλικούνη στην Καλαμάτα στο πέρασμα από τον 19ο στον 20ό αιώνα

Διπλωματική Εργασία uoadl:2819307 419 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Νεώτερη και Σύγχρονη Ελληνική Ιστορία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-11-19
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Δαβίλλα Χρυσούλα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Κατερίνα Γαρδίκα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Νεότερης Ελληνικής Ιστορίας, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, ΕΚΠΑ
Ευάνθης Χατζηβασιλείου, Αναπληρωτής Καθηγητής Ιστορίας του Μεταπολεμικού Κόσμου, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, ΕΚΠΑ
Μαρία - Χριστίνα Χατζηιωάννου, Διευθύντρια Τμήματος Νεοελληνικών Ερευνών, Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών, Εθνικό 'Ιδρυμα Ερευνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η ιστορία της οικογενειακής ποτοποιίας Καλλικούνη στην Καλαμάτα στο πέρασμα από τον 19ο στον 20ό αιώνα
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η ιστορία της οικογενειακής ποτοποιίας Καλλικούνη στην Καλαμάτα στο πέρασμα από τον 19ο στον 20ό αιώνα
Περίληψη:
Η ιστορία της οικογενειακής ποτοποιίας Καλλικούνη στην Καλαμάτα στο πέρασμα από τον 19ο στον 20ό αιώνα

Η εξεταζόμενη ποτοποιία Καλλικούνη είναι μια επιχείρηση που με έντονο τον οικογενειακό χαρακτήρα και την προσήλωση στις παραδοσιακές αυθεντικές συνταγές ιδρύεται σε ένα περιφερειακό κέντρο του νότιου ελληνικού χώρου, την Καλαμάτα των μέσων του 19ου αιώνα, η οποία αρχίζει και παρουσιάζει μεγάλη άνθηση ως μια πόλη λιμάνι της εποχής. Η επιχείρηση ιδρύθηκε το 1850 σε μια περίοδο κατά την οποία στην Ελλάδα υπήρχε κυρίως εκμηχανισμένη μεταποίηση και όχι ανεπτυγμένη βιομηχανία. Ειδικότερα, οι βιομηχανίες οίνων και οινοπνευμάτων τα χρόνια ίδρυσης της ποτοποιίας Καλλικούνη επεκτείνονταν αρχικά με αργούς ρυθμούς και μόνο προς το τέλος του 19ου αιώνα γνώρισαν ταχύτερη ανάπτυξη. Την περίοδο εκείνη, της ανάπτυξης της ελληνικής οινοπνευματοποιίας, σημειώθηκε και η εδραίωση της επιχείρησης Καλλικούνη στις αγορές του εσωτερικού και του εξωτερικού στα χέρια της δεύτερης γενιάς, με τον Νικόλαο Καλλικούνη. Η εγχώρια επέκταση των βιομηχανιών οίνου και οινοπνεύματος στηρίχθηκε στην ξαφνική αύξηση της προσφοράς φθηνής πρώτης ύλης, της σταφίδας, όταν η σταφιδική κρίση έπληξε αιφνίδια την Ελλάδα και η ελληνική υπερπαραγωγή σταφίδας έμεινε αδιάθετη. Έτσι, κατά τη δεκαετία του 1860 στην Καλαμάτα προστέθηκαν και άλλα εργοστάσια οινοπνεύματος, τα οποία αυξάνονταν με ταχύτατους ρυθμούς ιδίως προς τα τέλη του 19ου αιώνα, εξαιτίας της μεταποίησης του μαύρου καρπού, δηλαδή της σταφίδας. Κατά τα τελευταία έτη του 19ου αιώνα, λοιπόν, η οινοπνευματοποιία, η ποτοποιία και η οινοποιία γνώρισε μεγάλη άνθηση και στην ακμάζουσα πόλη της Καλαμάτας. Σε αυτό το πλαίσιο του τέλους του 19ου αιώνα η επιχείρηση Καλλικούνη στα χρόνια του Νικόλαου, δηλαδή της δεύτερης γενιάς, απέκτησε σπουδαία φήμη στο εσωτερικό της χώρας αλλά και στο εξωτερικό μέσα από πολιτική εξωστρέφειας, συμμετοχής και βραβεύσεων σε διεθνείς διαγωνισμούς. Η επιχείρηση Καλλικούνη, ως μία κατεξοχήν ποτοποιία, βάσισε την επιτυχία της στην προσήλωση προς τις παραδοσιακές αυθεντικές συνταγές της που πέρασαν από γενιά σε γενιά. Ο οικογενειακός χαρακτήρας της, επέτρεψε την προσαρμοστικότητα της επιχείρησης στο μεταβαλλόμενο οικονομικό περιβάλλον και εξασφάλισε την μακροβιότητά της. Ο έντονος οικογενειακός χαρακτήρας της ποτοποιίας Καλλικούνη λειτουργούσε με γνώμονα την εξέλιξη της επιχείρησης στο πέρασμα του χρόνου.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Ιστορία
Λέξεις-κλειδιά:
ελληνική οικονομία, επιχείρηση, ποτοποιία
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
85
Αριθμός σελίδων:
96
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

ΚΕΙΜΕΝΟ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΉΣ.pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.