Αφηγηματική Ρητορική και Εικόνα στα σχολικά εγχειρίδια του μαθήματος της Ιστορίας της Στ' Δημοτικού. Η περίπτωση της Ενότητας Δ: Η Ελλάδα στον 19ο αιώνα.

Διπλωματική Εργασία uoadl:2819366 448 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ρητορική, επιστήμες του ανθρώπου και εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-11-13
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Μοσχούρη Σταυρούλα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Τζίνα Καλογήρου, Καθηγήτρια Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και της Διδακτικής της, Π.Τ.Δ.Ε,. Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Κωνσταντίνος Μαλαφάντης, Καθηγητής Παιδαγωγικής και Λογοτεχνίας,Π.Τ.Δ.Ε, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Κωνσταντίνος Ντίνας, Καθηγητής Γλωσσολογίας - Ελληνικής Γλώσσας και της Διδακτικής της, Παιδαγωγική Σχολή Φλώρινας, Πανεπιστήμιο Δυτ. Μακεδονίας
Πρωτότυπος Τίτλος:
Αφηγηματική Ρητορική και Εικόνα στα σχολικά εγχειρίδια του μαθήματος της Ιστορίας της Στ' Δημοτικού. Η περίπτωση της Ενότητας Δ: Η Ελλάδα στον 19ο αιώνα.
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Αφηγηματική Ρητορική και Εικόνα στα σχολικά εγχειρίδια του μαθήματος της Ιστορίας της Στ' Δημοτικού. Η περίπτωση της Ενότητας Δ: Η Ελλάδα στον 19ο αιώνα.
Περίληψη:
Ο ρόλος του σχολείου στην διαμόρφωση και ανάπτυξη εγγραμματισμού των μαθητών, δηλαδή στην ικανότητά τους να χρησιμοποιούν, αναλόγως της περιστάσεως επικοινωνίας, τις γλωσσικές και μεταγλωσσικές γνώσεις και δεξιότητές τους ευέλικτα και δημιουργικά με σκοπό την ανάπτυξη του προφορικού λόγου τους, αλλά και την επίτευξη στόχων που σχετίζονται με την ανάπτυξη της κατανόησης, της κριτικής, αλλά και την ανάπτυξη της ικανότητάς τους για παραγωγή κειμένων με διαφορετική σύνθεση και ύφος καθίσταται ιδιαίτερα σημαντικός στις μέρες μας.
Κύριο μέλημα του σχολείου μέσω της διδασκαλίας του μαθήματος της Ιστορίας είναι η διάπλαση μαθητών ικανών να «αναζητούν, επιλέγουν, διαβάζουν κριτικά, αιτιολογούν, συνδυάζουν, αξιολογούν, συνθέτουν, επικοινωνούν». Σκοπός της νέας διδακτικής της Ιστορίας είναι η ανάπτυξη και καλλιέργεια στους μαθητές δεξιοτήτων διατύπωσης προβλημάτων και υποθέσεων για τα αίτια και τα αποτελέσματα των ιστορικών γεγονότων, εξαγωγής συμπερασμάτων, κριτικής ανάγνωση των ιστορικών πηγών και η καλλιέργεια δυνατοτήτων περισυλλογής πληροφοριών από διαφορετικές πηγές.
Στη διαμόρφωση και καλλιέργεια αυτού του εγγραμματισμού, εξέχοντα ρόλο παίζει το διδακτικό εγχειρίδιο της ιστορίας , το οποίο παραμένει η μοναδική πηγή μάθησης στον σχολικό χώρο που ταυτοχρόνως προωθεί και υποστηρίζει τους στόχους του εκπαιδευτικού συστήματος.
Τα εικονογραφημένα διδακτικά εγχειρίδια της Ιστορίας του δημοτικού σχολείου και συγκεκριμένα αυτό της Στ’ τάξης δημοτικού, ανταποκρίνονται επαρκώς στις σύγχρονες παιδαγωγικές ανάγκες, καθώς αποτελούν πολυτροπικά κείμενα διδασκαλίας που ενισχύουν την μνήμη, την παρατηρητικότητα, τις γλωσσικές και νοητικές ικανότητες των παιδιών, συνδυάζοντας τον αφηγηματικό λόγο με την εικόνα.
Ο συνδυασμός αφηγηματικού λόγου και εικόνας μπορεί να συμβάλλει στην διαρκή και ουσιαστική σχέση του μαθητή με το ιστορικό κείμενο, διεγείροντας την ευρηματικότητα και τη φαντασία του μαθητή και προάγοντας τη λογική και την επιχειρηματολογία του μέσα από μια διαδικασία συζήτησης με την εικόνα και το περικείμενό της.





Λέξεις κλειδιά: εγγραμματισμός, σχολικά εγχειρίδια ιστορίας, αφηγηματικός λόγος, εικόνα
Κύρια θεματική κατηγορία:
Ιστορία
Λέξεις-κλειδιά:
εγγραμματισμός, σχολικά εγχειρίδια ιστορίας, αφηγηματικός λόγος, εικόνα
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
1
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
90
Αριθμός σελίδων:
186
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΜΟΣΧΟΥΡΗ - pdf.pdf
3 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.