Υμνοψαλτικά της Ακολουθίας του Μεγάλου Βασιλείου

Διπλωματική Εργασία uoadl:2819565 510 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Βυζαντινή Μουσικολογία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-01-24
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Κίκιλη Βασιλική
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Δημήτριος Μπαλαγεώργος, Αναπληρωτής καθηγητής, ΤΜΣ, ΕΚΠΑ
Αχιλλεύς Χαλδαιάκης, Καθηγητής, ΤΜΣ, ΕΚΠΑ
Κρητικού Φλώρα, Επίκουρη Καθηγήτρια, ΤΜΣ, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Υμνοψαλτικά της Ακολουθίας του Μεγάλου Βασιλείου
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Υμνοψαλτικά της Ακολουθίας του Μεγάλου Βασιλείου
Περίληψη:
Ο Μέγας Βασίλειος ως ένας από τους σημαντικότερους Ιεράρχες της Εκκλησίας εξυμνήθηκε και μελωδήθηκε από σημαντικούς υμνογράφους και μελοποιούς οι οποίοι παρέδωσαν αριστουργήματα υμνογραφικού λόγου και ψαλτικής τέχνης. Η υμνογραφία στόλισε τον Άγιο με ύμνους, πολλοί από τους οποίους διατηρήθηκαν έως σήμερα στην λατρεία, αλλά και άλλους που βρίσκονται σε χειρόγραφα και ανέκδοτες συλλογές.
Στην παρούσα εργασία επιχειρείται μία παρουσίαση όλου του υλικού (εκδεδομένου και ανεκδότου) που αφορά τον Άγιο Βασίλειο και την εορτή του. Παρουσιάζεται ο βίος, το πολυσχιδές έργο του και η εορτή του στην Ορθόδοξη Εκκλησία, μέσα από τις πληροφορίες που μας παρέχουν θεολογικές πηγές.
Ακολούθως, παρατίθεται όλη η υμνογραφία που έχει δημιουργηθεί με σκοπό να εγκωμιάσει τον Μέγα Ιεράρχη. Τα υμνογραφικά ποιήματα παρουσιάζονται ανά ποιητικά είδη (στιχηρά, κοντάκια, κανόνες, ακολουθίες) και καλύπτουν όλες τις περιόδους εξέλιξης της υμνογραφίας από τον 5ο αιώνα έως τον 20ο και επιπλέον, γίνεται αναφορά βιογραφικών στοιχείων των υμνογράφων. Στη συνέχεια, γίνεται μία προσπάθεια φιλολογικής ανάλυσης της υμνογραφίας που ψάλλεται σήμερα στην εορτή του Μεγάλου Βασιλείου.
Τέλος, βρίσκονται καταγεγραμμένα όλα τα μέλη της εορτής του Αγίου Βασιλείου από τους μουσικούς κώδικες και τα πρώτα έντυπα μουσικά βιβλία. Παρουσιάζονται αναλυτικά τα έργα των μελοποιών για τον Άγιο Βασίλειο και η βιογραφία τους, από τον 13ο αιώνα μετά την ανάκτηση της Κωνσταντινούπολης από του Φράγκους, μέχρι και τον 19ο αιώνα με την αλλαγή της σημειογραφίας και τη Νέα Μέθοδο. Γίνεται, επίσης, μορφολογική ανάλυση του μαθήματος «Ὦ θεία καί ἱερά τῆς Χριστοῦ ἐκκλησίας μέλισσα» των μελοποιών Αναπαρδά, Μανουήλ Χρυσάφη, Κοσμά Ιβηρίτη του Μακεδόνος και Πέτρου Μπερεκέτη και επιχειρείται σύγκριση μεταξύ τους, ώστε να γίνει φανερή η μελοποιΐα στην διαχρονία της.
Η παρουσίαση του συνόλου της υμνογραφίας, αλλά και των μελών που αφορούν τον Μέγα Βασίλειο περνά μέσα από τους τομείς της εκκλησιαστικής γραμματολογίας, της Υμνογραφίας, της Λειτουργικής και της Ψαλτικής Τέχνης, με σκοπό να προσφέρει επιτομή των κόπων υμνογράφων και μελοποιών να υμνολογήσουν τον Μέγα Ιεράρχη.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Καλές Τέχνες - Ψυχαγωγία
Λέξεις-κλειδιά:
Μέγας Βασίλειος, ακολουθία, υμνογραφία, μελοποιΐα
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
119
Αριθμός σελίδων:
138
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ.pdf (2 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο