Η Εργαλειακή γένεση και οι Διαφυλικές διαφορές μέσα από μία παιγνιώδη προσέγγιση στο αντικείμενο της Ιστορίας.

Διπλωματική Εργασία uoadl:2820332 53 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Σύγχρονες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη της Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-11-23
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Στούμπης Άγγελος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Χρόνης Κυνηγός, Καθηγητής, Τμήμα Φιλοσοφίας - Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας,Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Ζαχαρούλα Σμυρναίου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλοσοφίας - Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας,Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Κατερίνα Μακρη, Μεταδιδακτορική Ερευνήτρια, Τμήμα Φιλοσοφίας - Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η Εργαλειακή γένεση και οι Διαφυλικές διαφορές μέσα από μία παιγνιώδη προσέγγιση στο αντικείμενο της Ιστορίας.
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η Εργαλειακή γένεση και οι Διαφυλικές διαφορές μέσα από μία παιγνιώδη προσέγγιση στο αντικείμενο της Ιστορίας
Περίληψη:
Αυτή η διπλωματική εργασία διερεύνησε τρία ερευνητικά ερωτήματα, μέσα από μία παιγνιώδη προσέγγιση της ιστορίας στην έκτη τάξη του 21ου δημοτικού σχολείου Ηλιούπολης. Η εφαρμογή που χρησιμοποιήθηκε είναι αυτή του ChoiCo « μία περιήγηση στην Αθήνα του 1942 », το οποίο είναι ένα λογισμικό που υλοποιήθηκε με σκοπό να υποστηρίξει μαθητές και καθηγητές στη δημιουργία των δικών τους ψηφιακών παιχνιδιών. Η συγκεκριμένη διπλωματική έρχεται να καλύψει το κενό της ελληνικής κατοχής στο πρόγραμμα σπουδών της Ιστορίας, το οποίο είναι ένα έντονα σημασιολογικό κεφάλαιο για το ελληνικό έθνος. Ακόμη, συνδράμει στη διευκρίνιση αυτών των σημαντικών προϋποθέσεων, που επιτυγχάνουν την ενεργό συμμετοχή και των δύο φύλων στα ψηφιακά παιχνίδια, το οποίο αποτελεί ένα διαχρονικό και καίριο θέμα στη βιβλιογραφική επισκόπηση. Καινοτόμος είναι και ο τρόπος που προσεγγίζεται το θέμα, καθώς αυτό δεν αποτυπώνεται με μάχες, αλλά υπό την οπτική γωνία ενός παιδιού που προσπαθεί να επιβιώσει στη δύσκολη περίοδο της Κατοχής, μέσα από διάφορες διατροφικές επιλογές, λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη πέντε μεταβλητές, όπως είναι ο κίνδυνος, η ευχαρίστηση, η πείνα, η υγεία τους και η αλληλεγγύη. Ακόμη, η συγκεκριμένη έρευνα έρχεται να προσθέσει ένα μικρό λιθαράκι στην περιορισμένη εφαρμογή εκπαιδευτικών ψηφιακών παιχνιδιών στις τάξεις του σχολείου και ως εκ τούτου να αποτυπώσει αυτή την εμπειρία. Ο σκοπός αυτής της διπλωματικής είναι να απαντήσει στα τρία ερευνητικά ερωτήματα που θέτονται: Ποιο μοτίβο-ποια διαδρομή ακολούθησε η κάθε ομάδα στο παιχνίδι; Ποια αντίληψη σχημάτισαν οι μαθητές για το αντικείμενο της ιστορίας, μέσα από την αλληλεπίδραση τους με το παιχνίδι του ChoiCo; Τι διαφορές που προέκυψαν ανάμεσα στα αγόρια και τα κορίτσια κατά τη διάρκεια της έρευνας. Η ποιοτική μέθοδος , χρησιμοποιήθηκε για τη συλλογή και την ανάλυση των δεδομένων. Συγκεκριμένα, η παρατήρηση, η καταγραφή οθόνης-ηχογράφηση και η συνέντευξη με ομάδα εστίασης(focus group). Τα ευρήματα αποκαλύπτουν διαφορές μεταξύ των αγοριών και των κοριτσιών κατά τη διεκπεραίωση του ChoiCo, ενώ επιδεικνύουν στοιχεία για την αντίληψη που σχημάτισαν οι μαθητές για το αντικείμενο της ιστορίας. Τα συμπεράσματα, αποτυπώνουν, ότι τα αγόρια σε σχέση με τα κορίτσια, ανταποκρίθηκαν πλήρως στο παιχνίδι συναγωνισμού και κατόρθωσαν πολύ υψηλότερα σκορ στο παιχνίδι( παίκτες του παιχνιδιού), ενώ τα κορίτσια έδωσαν μεγαλύτερη σημασία στην εποικοδομητική συνεργασία, αλληλεπίδραση μεταξύ τους και στο κομμάτι της τροποποίησης του παιχνιδιού ( σχεδιαστές του παιχνιδιού).
Κύρια θεματική κατηγορία:
Ιστορία
Λέξεις-κλειδιά:
εκπαιδευτικά παιχνίδια στην τάξη, φύλο και ψηφιακά παιχνίδια στην τάξη, οι ικανότητες του 21ου αιώνα, εργαλειακή γένεση, ChoiCo, μαθητές έκτης δημοτικού, ανταγωνισμός, συνεργασία, Κατοχή στην Αθήνα, τροποποίηση μεταβλητών-μερών του παιχνιδιού, παίκτες του παιχνιδιού-σχεδιαστές του παιχνιδιού
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
2
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
53
Αριθμός σελίδων:
321
διπλωματική παράδοση-converted.pdf (3 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο