Η διαπολιτισμική εκπαίδευση από το μουσείο στο νηπιαγωγείο. Σχεδιασμός, υλοποίηση και αξιολόγηση μουσειακού εκπαιδευτικού υλικού με αφορμή αντικείμενα από τη συλλογή Παιχνιδιών του Μουσείου Μπενάκη

Διπλωματική Εργασία uoadl:2838029 813 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Μουσειακές Σπουδές
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-12-18
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Καρβελά Παρασκευή
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μάρλεν Μούλιου, Λέκτορας Μουσειολογίας, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, ΕΚΠΑ
Μαρία Ρούσσου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, ΕΚΠΑ
Δέσποινα Καλεσοπούλου, Αρχαιολόγος-Μουσειολόγος, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η διαπολιτισμική εκπαίδευση από το μουσείο στο νηπιαγωγείο. Σχεδιασμός, υλοποίηση και αξιολόγηση μουσειακού εκπαιδευτικού υλικού με αφορμή αντικείμενα από τη συλλογή Παιχνιδιών του Μουσείου Μπενάκη
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η διαπολιτισμική εκπαίδευση από το μουσείο στο νηπιαγωγείο. Σχεδιασμός, υλοποίηση και αξιολόγηση μουσειακού εκπαιδευτικού υλικού με αφορμή αντικείμενα από τη συλλογή Παιχνιδιών του Μουσείου Μπενάκη
Περίληψη:
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η διερεύνηση της σχέσης μουσείου και
προσχολικής εκπαίδευσης υπό το πρίσμα της διδασκαλίας της διαπολιτισμικής
εκπαίδευσης στο σύγχρονο νηπιαγωγείο. Πιο συγκεκριμένα, η εργασία ερευνά την
σύνδεση του μουσείου με το νηπιαγωγείο μέσα από την αξιοποίηση κινητού
μουσειακού υλικού με διαπολιτισμικό περιεχόμενο. Για το σκοπό αυτό, αναζητήθηκε
ο σημερινός ρόλος των μουσείων στον τομέα της εκπαίδευσης, και συγκεκριμένα της
διαπολιτισμικής. Για το ερευνητικό μέρος της εργασίας, σχεδιάστηκε, υλοποιήθηκε
και αξιολογήθηκε κινητό μουσειακό υλικό με αφορμή κάποια από τα εκθέματα του
μουσείου Παιχνιδιών – Μπενάκη. Η μουσειοσκευή περιλάμβανε υλικό αυτοσχέδιο
αλλά και από το πωλητήριο του μουσείου με τη θεματική του θεάτρου σκιών.
Επιλέχθηκε η συγκεκριμένη θεματική διότι στο νηπιαγωγείο, τα παιδιά, συνήθως,
είναι εξοικειωμένα με το θέατρο και τις τεχνικές του. Κριτήριο για την επιλογή του
υλικού ήταν ο «ανοιχτός» του χαρακτήρας και η δυνατότητα που δίνει ώστε να
υλοποιηθούν ποικίλες δραστηριότητες ανάλογα το ενδιαφέρον της ομάδας. Παρολ’
αυτά, η μουσειοσκευή περιλαμβάνει έντεκα προτεινόμενες προς τον εκπαιδευτικό
δραστηριότητες, θεατρικού – κυρίως – είδους ώστε να εξυπηρετείται η θεματική.
Αναφορικά με τη μεθοδολογία που ακολουθήθηκε, επιλέχθηκε η συμπλήρωση
ερωτηματολογίου κατόπιν επεξεργασίας της μουσειοσκευής από δέκα νηπιαγωγούς.
Το δείγμα ήταν ευκαιριακό λόγω πρόσβασης στην ερευνήτρια. Σε όλη τη διάρκεια της
έρευνας, οι σύγχρονες παιδαγωγικές μέθοδοι, πρακτικές και μουσειοπαιδαγωγικές
θεωρίες λήφθηκαν υπόψη. Το σύνολο των δραστηριοτήτων της μουσειοσκευής
βασίζεται στο ισχύον αναλυτικό πρόγραμμα του νηπιαγωγείου ώστε να
ανταποκρίνεται ρεαλιστικά στις απαιτήσεις και ανάγκες τις προσχολικής ηλικίας.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
διαπολιτισμική εκπαίδευση, μουσείο – σχολείο, προσχολική ηλικία, τυπική – μη τυπική εκπαίδευση, άτυπη μάθηση, νηπιαγωγείο, μουσειοσκευή, αναλυτικό πρόγραμμα
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
141
Αριθμός σελίδων:
148
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Διπλωματική Εργασία_Καρβελά Παρασκευή.pdf
3 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.