Λεκτικές και μη φόρμουλες στο λόγο της/του διδάσκουσας/οντα της Ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας

Διπλωματική Εργασία uoadl:2838253 385 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης / Ξένης Γλώσσας
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-12-19
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Μπίνα Χρυσούλα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μαρία Ιακώβου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Γλωσσολογίας, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Σπυριδούλα Μπέλλα, Καθηγήτρια Γλωσσολογίας, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Αθανάσιος Μιχάλης, Επίκουρος Καθηγητής Παιδαγωγικής, Τμήμα Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Λεκτικές και μη φόρμουλες στο λόγο της/του διδάσκουσας/οντα της Ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Λεκτικές και μη φόρμουλες στο λόγο της/του διδάσκουσας/οντα της Ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας
Περίληψη:
Αυτή η εργασία διερευνά τον λόγο του δασκάλου εντός της τάξης κατά τη διδασκαλία της Ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας. Συγκεκριμένα διερευνάται κατά πόσο ο δάσκαλος τροποποιεί τον λόγο που απευθύνει στους μαθητές, ανάλογα με το επίπεδο γλωσσομάθειας τόσο σε επίπεδο μορφής όσο και σε επίπεδο λειτουργίας, αλλά και η κατοχή του λόγου αμφότερων, δασκάλων και μαθητών σε μια διερεύνηση του κατά πόσο παρέχονται ευκαιρίες αλληλεπίδρασης στους εκπαιδευόμενους και κατά πόσο το μάθημα είναι δασκαλοκεντρικό ή όχι. Ως κριτήριο για την πρώτη διερεύνηση τέθηκαν οι λεκτικές και μη λεκτικές φόρμουλες που χρησιμοποιεί ο διδάσκων κατά την αλληλεπίδραση του με τους μαθητές και για τη δεύτερη ο αριθμός των λέξεων και οι συνεισφορές που χρησιμοποιούν οι εμπλεκόμενοι στη μαθησιακή διαδικασία. Η έρευνα που διεξήχθη σε 21 τάξεις Γ2 (και των τριών επιπέδων γλωσσομάθειας) είχε ως αντικείμενο εξέτασης τις φόρμουλες που λειτουργούν ως έλεγχος κατανόησης, ως ανατροφοδότηση, ως γεμίσματα χρόνου και ως επιβράβευση από πλευράς λειτουργίας και από πλευράς μορφής τις μονολεκτικές, διλεκτικές, πολυλεκτικές, τις ερωτηματικές και μη, αλλά και τις φόρμουλες που απευθύνονται σε κάποιο πρόσωπο ή όχι. Επιπλέον, μέσω αυτής της κατηγοριοποίησης έγινε μια προσπάθεια να επισημανθεί κατά πόσο οι δάσκαλοι ακολουθούν κάποιους από τους πόλους του IRF/E και σε ποιο γλωσσικό επίπεδο περισσότερο (ανατροφοδότηση και επιβράβευση). Τα αποτελέσματα της έρευνας αυτής έδειξαν ότι υπάρχει διαφοροποίηση του λόγου του δασκάλου σε επίπεδο μορφής και λειτουργίας ανάλογα με το επίπεδο γλωσσομάθειας, αλλά και διαφοροποίηση στο ποσοστό κατοχής του λόγου τόσο του δασκάλου όσο και του μαθητή αν και τα ποσοστά κατοχής του διδάσκοντα είναι πολύ υψηλά σε όλα τα επίπεδα.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
λόγος του δασκάλου, φόρμουλες λεκτικές, φόρμουλες μη λεκτικές, έλεγχος κατανόησης, ανατροφοδότηση, γεμίσματα χρόνου, επιβράβευση, αλληλεπίδραση, Eλληνικά ως δεύτερη / ξένη γλώσσα
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
19
Αριθμός σελίδων:
88
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ-ΜΠΙΝΑ ΧΡΥΣΟΥΛΑ.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο