Ανάπτυξη γραμματισμού στη διδασκαλία της Ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας σε ενήλικες πρόσφυγες με μηδενικό ή χαμηλό γραμματισμό στις μητρικές τους γλώσσες

Διπλωματική Εργασία uoadl:2838297 371 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης / Ξένης Γλώσσας
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-12-20
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Κοσκώση Θωμαή
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μαρία Ιακώβου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Γλωσσολογίας, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Γιώργος Μικρός, Καθηγητής Ιταλικής Γλώσσας , Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Βαγγέλης Ιντζίδης, ΕΔΙΠ, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ανάπτυξη γραμματισμού στη διδασκαλία της Ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας σε ενήλικες πρόσφυγες με μηδενικό ή χαμηλό γραμματισμό στις μητρικές τους γλώσσες
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ανάπτυξη γραμματισμού στη διδασκαλία της Ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας σε ενήλικες πρόσφυγες με μηδενικό ή χαμηλό γραμματισμό στις μητρικές τους γλώσσες
Περίληψη:
Στην παρούσα εργασία παρουσιάζονται εμπειρικά δεδομένα σχετικά με τις δυσκολίες εκμάθησης της Ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας από γυναίκες πρόσφυγες με μηδενικό ή χαμηλό γραμματισμό στις μητρικές τους γλώσσες, οι οποίες διαμένουν σε Ανοιχτή Δομή Φιλοξενίας Προσφύγων στην Αθήνα. Με τη χρήση ποιοτικών εργαλείων έρευνας όπως τα ημερολόγια και οι συνεντεύξεις, περιγράφεται το μαθησιακό προφίλ του συγκεκριμένου κοινού μαθητριών (κοινωνικό υπόβαθρο, επίπεδο γραμματισμού στη Γ1 και βαθμός σχολειοποίησης) και η επίδρασή του στην ανάπτυξη των τεσσάρων γλωσσικών δεξιοτήτων στη Γ2 και τη συμμετοχή σε ένα πρόγραμμα γλωσσομάθειας. Επιπλέον, επιχειρείται η διερεύνηση των γλωσσικών και κοινωνικών τους αναγκών σε διαφορετικά πεδία της καθημερινότητάς τους. Τα συμπεράσματα της έρευνας συνηγορούν υπέρ της άποψης ότι το επίπεδο γραμματισμού στη Γ1 επηρεάζει τόσο τον ρυθμό εκμάθησης της γλώσσας και την ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων όσο και τη συχνότητα και διάρκεια της συμμετοχής σε μαθήματα ελληνομάθειας. Τελικό προϊόν αυτής της εργασίας αποτελεί μία πρόταση ανάπτυξης ενός μοντέλου αναλυτικού προγράμματος με στόχο την ανάπτυξη γραμματισμών στη Γ2 σε ενήλικες πρόσφυγες, λαμβάνοντας υπόψη τα συμπεράσματα της έρευνας μας αλλά και τη διεθνή βιβλιογραφία.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
Ελληνική ως δεύτερη γλώσσα, γραμματισμός, πρόσφυγες, λειτουργικός γραμματισμός, αναλυτικό πρόγραμμα
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
35
Αριθμός σελίδων:
82
Diplomatiki_Koskosi_2018_pergamos.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο