Μαθητικές αντι-δράσεις/στάσεις στη σχολική εξουσία. Μία εθνογραφία

Διπλωματική Εργασία uoadl:2839006 407 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εκπαίδευση και Ανθρώπινα Δικαιώματα (χορηγούμενος τίτλος από Παν/μιο Αθηνών/φοίτηση και εκπόνηση προβλεπόμενων εργασιών μόνο στο ΕΚΠΑ )
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-01-15
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Μπάρκα-Κατσένου Βασιλική
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Κανέλλα Ασκούνη, Αναπληρώτρια καθηγήτρια, Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Μαθητικές αντι-δράσεις/στάσεις στη σχολική εξουσία. Μία εθνογραφία
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Μαθητικές αντι-δράσεις/στάσεις στη σχολική εξουσία. Μία εθνογραφία
Περίληψη:
Η παρούσα εργασία αποτελεί μια εθνογραφική έρευνα μικρής έκτασης η οποία μελετά
τις αντιστάσεις και αντιδράσεις μαθητών και μαθητριών στο σχολικό πλαίσιο. Με
θεωρητικό υπόβαθρο τη Φουκωϊκή θεωρία, τις αρχές της συμβολικής αλληλεπίδρασης
και της θεωρίας της αντίστασης αλλά και αξιοποιώντας αντίστοιχες έρευνες
καταγράφουμε και αναλύουμε τις πρακτικές των μαθητικών υποκειμένων στο
κανονιστικό και πειθαρχικό σχολικό πλαίσιο. Παρατηρήθηκε πως τα μαθητικά
υποκείμενα αντιστέκονται στους κανόνες που αφορούν τη χρήση του σχολικού χώρου,
του χρόνου αλλά και την εργασία που τους επιβάλλεται θεσμοθετημένα. Οι
μαθητές/τριες αμφισβητούν και εναντιώνονται στη σχολική εξουσία που ασκείται
καταχρηστικά από τους εκπαιδευτικούς, στο κακής ποιότητας μάθημα, στους/στις
εκπαιδευτικούς που είναι απόμακροι και δείχνουν αδιαφορία για το μάθημα αλλά και
για το αν τα ίδια τα παιδιά μαθαίνουν. Τα μαθητικά υποκείμενα φαίνεται πως
επιδιώκουν διαρκώς να νιώσουν έστω και στιγμιαία ελευθερία, αυτοκυριαρχία και
συνεπώς να διαμορφώσουν την υποκειμενικότητά τους υιοθετώντας ρόλους και
τρόπους δράσης διαφορετικούς από τους κυρίαρχα προβλεπόμενους.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
σχολική εξουσία, σχολικός χώρος, σχολικός χρόνος, αντίσταση, αμφισβήτηση, διαπραγμάτευση, υποκειμενικότητα
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
43
Αριθμός σελίδων:
103
Βασιλική Μπάρκα -Κατσένου_ Διπλωματική Εργασία-ΤΕΛΙΚΟ.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο